Jaroslav Koléšek







Narozen / Born :  6. 2. 1974, Šternberk

Studia / Study :  1988–1992  SUPŠ,  Brno

               1992–1997  Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, Ostrava 
(ateliér sochy – p. S. Hanzík, ak. soch. M. Kotrba)

Člen výtvarné skupiny VY3 (společně s A. Hudečkem a K. Szanyiovou) / Member of the artists’ group VY3 (together with A. Hudeček and K. Szanyiová)
Žije a pracuje ve Valašském Meziříčí a Březovém u Olomouce / Lives and works Valašské Meziříčí and Březové near Olomouc

 

Samostatné výstavy / Solo exhibitions:

1996      Minikino kavárna, Ostrava
1998    Galerie 761, Ostrava
2000    Země–dotebe, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
2001    Kostel Povýšení sv. Kříže, Moravský Beroun
2004    Natural 04, Dům umění, KGVU Zlín
2005    ARTillery 05, Galerie Caesar, Olomouc

 

Výstavy se skupinou VY3 / Exhibitions with the VY3 group:

1996    3hodinová výstava skupiny VY3, dům určený k asanaci, Ostrava
Galerie 761, Ostrava
1998    3tí výstava skupiny VY3, Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm
Galerie Půda, Český Těšín
1999    Galerie Na bidýlku, Brno
2000    Hradní kaple, Hukvaldy
2002    Egyem meg a szivedet, Galerie Sokolská 26, Ostrava
2004    Brňavka, G 99, Dům pánů z Kunštátu, Brno
 VY3land, Dům umění, Opava
2005    VY3land, Galerie města Plzně, Plzeň

 

Kolektivní výstavy / Group exhibitions:

1995    Ká–Vé–Té, Galerie Půda, Olomouc
 Ikarův vzestup, SGVU Most
1996    Prkno, GVU Nová Síň, Ostrava
Autosalon, Černá louka, Ostrava
1997    Diplom–anti, kožní oddělení Fifejdy, Ostrava
 Kolmo k ose, Galerie Fiducia, Ostrava
1998    Os & tráva, Galerie V. Löfflera, Košice (SVK)
„Ostrava-umjeni“, SVU Mánes, Praha
  Současné české umění, Bonn (D)
1999    Ostrava X Ústí, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
2000    Pocta, Důl Michal, Ostrava
Sádra krásy, Moravský Beroun; Hostinné
II. Zlínský salon mladých, Dům umění, Zlín
Klasika 2000, Muzeum umění, Olomouc; Důl Michal, Ostrava
2001    Zdání věcí, Pražákův palác, Moravská galerie, Brno
 Vánoční lesík, Městská galerie Šternberk
2002    10, Dům umění, Ostrava
Zvon 2002, IV. Bienále mladého umění, Galerie U Zvonu, Praha
Hochstaplerzy i outsiderzy, Galeria Arsenal, Bialystok (PL); Galeria Sektor 1, Katowice (PL)
2003    III. Zlínský salon mladých, Dům umění, Zlín
2004    Ostrava - Dresden 4:4, Důl Michal, Ostrava
 Sieben Bildhauer aus dem Bezirk Zlin, Hypovereinsbank, Berlin (D)

 

Ceny, sympozia, realizace / Prizes, symposia, projects:

1998    III. ročník sochařského sympozia „Sloup“, Olomouc
2001    Rezidenční pobyt Čimelice, Nadace a centrum pro současné umění, Praha
2002    „Sochy v krajině“, mezinárodní sochařské sympozium, Hostětín
2003    Cena V. Chada,  III. Zlínský salon mladých
2003    I. roč. soch. sympozia Milotice, Mikroregion Nový Dvůr

 

Veřejné realizace / Public projects:   

Letecké srdce
, Šanov,  okr. Uherské Hradiště
Dvojčata, Svatobořice - Mistřín, okr. Hodonín    



OBJEKTY JAROSLAVA KOLÉŠKA

 

Výstavou ARTillery sleduje JK především tu linii své tvorby, inspirovanou pozůstatky činnosti vojensko-průmyslového komplexu. Od výsostně sochařské práce s lidskou anatomií, která tvoří druhou podobu jeho práce, ji odlišuje materiálem a právě označením „objekty“, i když lidské a strojové tvary se v jeho díle již několikrát zkřížily.

Když se na umělecké scéně zjevily jeho Panzery, mnozí je vnímali jako gesto sochařské neústupnosti a fascinace tvarem, ale je tu ještě něco. JK patří ke generaci, která vyrůstala v éře Hvězdných válek a „uzbrojení“ Východu, kterou nás provázel televizní komentátor Peršink. Studium v průmyslové Ostravě poskytlo sochařově představivosti konkrétnější materiál. Těžká vojenská technika v simulakru dnešní války ztrácí praktický význam, stává se „technologickými fosiliemi“, je ale účinná na psychologické úrovni, protože „stroje v představivosti lidského rodu již nahradily zvířata“ (James Der Derian). Heroické období válčení (JK vytvořil památník letecké bitvy nad Šanovem) je minulostí, zbraně se sice pojmenovávají po dravcích, ale pásoví dinosauři  vymírají na virózu software. Čerstvý otec JK cítí ohrožení. V jeho díle se jako téma objevují katastrofy Hindenburgu a Kursku. „Potopená loď mi o technologii řekne více než loď, která pluje.“ (Paul Virilio). Odvrtaná cementová mapa Asie nenaznačuje přímo smrt, ale globálně chápané mizení populace. Chronologicky posledním dílem výstavy ARTillery je sestava zvětšených tablet z optického skla, průzračné placebo civilizačních bolestí, které ale svým provedením dává vzpomenout na mocný Dylar z DeLillovy knížky. Obrazem lékové kapsle se sochař vrací k tématu těla, tentokrát ale těla ohroženého chemickou manipulací.

Sochy tablet JK mohou skýtat svou obmyslnou útěchu ještě za tisíce let. I ony jsou plodem představivosti, která se dívá na artefakty dnešní civilizace jako na budoucí archeologické nálezy, myšlení, které vidí dál než k termínům splatnosti půjček. Americká nadace The Long Now se snaží vzbudit v lidech zodpovědnost za příštích 10 000 let a vytvořila datové nosiče v tomto horizontu použitelné. Objekty JK jsou stejně podnětné.

 

Lukáš Beran, duben 02005

 

ZPĚT

JAlbum 5.1 Copyright: Galerie Caesar