| Milena Valušková
        
         Narozena: 6. 10. 1947 v Olomouci
        
         Studia: 1978–1983 FAMU v Praze, obor umělecká
        fotografie
        
         Členka Spolku olomouckých výtvarníků a Asociace
        profesionálních fotografů ČR.
        
         
        
         Samostatné výstavy / Solo exhibitions:
        
         1973 Divadlo hudby, Olomouc
        
        1974 Výstavní síň pro fotografii, Hukvaldy
 1975 Galerie Fotochema, Ostrava ( s Vladimírem Birgusem)
 1976 Galerie Pod podloubím, Olomouc
 Divadlo V Nerudovce, Praha
 1979 Galerie Pod podloubím, Olomouc
 Divadlo hudby, Ostrava
 1981  Muzeum, Litovel
 Budova bývalé školy, Sovinec
 ZK
        ROH Uničov
 (v rámci
        přehlídky amatérských filmů Mladá kamera)
 1984/ 1985  Divadlo hudby,
        Olomouc
 1990  Galerie Dílo, Přerov
 1992  Galerie Aura, Olomouc
 Galerie Belini, Florencie, Itálie
 1994 Galerie J a STYL, Valašské Meziříčí
 Galerie Tunklův dvorec, Zábřeh
 1996  Galerie
        Profil, Bratislava
 2000  Galerie G, Olomouc
        (společně s T. Sobotkou)
 2001  Galerie umělecké
        fotografie, Moravská Třebová
 2003  Galerie severní křídlo
        zámku, Hranice
 2003  Městský klub
        Litovel, „Čtvrtý rozměr“(s Rostislavem Valuškem)
 2004  Zámek, Velký Týnec
 2005  Klubovna lovecké
        chaty, Horka n. M.
 2006  Krajina nepoznaná.
        Galerie Jiřího Jílka, Šumperk
 2007 Bez ohledu na mě. Galerie Caesar, Olomouc
 Kolektivní výstavy / Collective exhibitions:
        
         1977 Ženy za kamerou. Praha
        
        1978  Ženy za kamerou.
        Praha
 1979  Poezie ve fotografii.
        Písek
 1980  Strom v životním
        prostředí. České Budějovice
 dokumentární
        FOTOGRAFIE NA FAMU.
 Galerie výtvarného  umění v Hodoníně, Hodonín
 1981 Fotografie na FAMU. Karlovy Vary
 1984 Divadelní fotografie na FAMU. Galerie Fotochema, Praha
 1985 Fotografie absolventů FAMU. Dům pánů z Kunštátu, Brno
 1986 Bienále fotografie krajiny. Moravská galerie, Brno
 1989 Del Bello Gallery, Toronto, Kanada
 Členové SČVU 
        ke 150. výročí fotografie,
 Galerie výtvarného
        umění, Ostrava
 1991 Unie výtvarných umělců. Krajské vlastivědné muzeum, Olomouc
 1993  Galerie Caesar in Luzern. 
        Kornschütte Luzern, Luzern,
 Švýcarsko
 Galerie Caesar v Lucernu /repríza výstavy/. Vlastivědné
 muzeum Olomouc
 1994  Skupina
        M. LŠU Rožnov p. R.
 Skupina M. Vlastivědné muzeum Olomouc
 Česká
        fotografie 1989–1994. Mánes, Praha
 1996 Zátiší. Technické muzeum, Praha
 Členové a kandidáti SČVU ke 150. výročí fotografie (Gabčan
 Fedor,
        Gribovský Antonín, Janda Rudolf,
        Kolář Viktor, Krasl
 František,
        Polášek Miloš, Přeček Ivo, Sikula Petr, Stibor Miloslav,
 Valušková Milena). Výstavní prostory 1. patra Domu umění
 v Ostravě,
        Ostrava
 1997 Macků – Přeček – Schubert – Valušková.
        Theater De Lampegiet,
 Veenendaal, Holandsko
 2001 Fotofestival, Moravská Třebová
 2001 Magie van het onbekende / Magie neznáma. Veenendaal,
 Holandsko
 2002  Architektura. Galerie
        Jaroslava Fragnera v Praze a v dalších
 městech ČR
 2003  Civitas Dei. Galerie
        G, Olomouc
 2002  Členové UVUO a
        jejich přátelé. Galerie G, Olomouc
 2004  8 českých fotografek
        (Brachtlová-Fárová-Havelková-Hochová
 -Kyndrová-Luskačová-Valušková)  
        Státní hrad Bítov
 7 z Olomouce. Nördlingen
 Krajina jako odraz fotografovi duše. Národní muzeum
 fotografie, Jindřichův Hradec; Divadlo  Archa,
        Praha a další
 města ČR,
 2005  Architektura. Klub
        architektů, Praha a další města ČR
 2006  Okruh autorů Galerie
        Caesar. Galerie Caesar, Olomouc
 Milena Valušková, Hana Vytopilová, Tomáš Klepal, Martin
 Cenkl. Metro 70, Prostějov
 2007 Česká
        fotografie 20. století. Městská knihovna , Praha
 Milena Valušková - Bez ohledu na mě.
        
          
        
         Obraz
        trvající celý dlouhý život, dosáhl tisíce obměn. Ale střeží
        svou jednotu, svůj do středu soustředěný život . 
        
          
        
         Naexponovat
        záběr a zvětšit jej na čistý fotografický papír je zrovna tak těžké
        a zároveň vzrušující a vyzývavé jako popsat bílý list papíru,
        či pomalovat plátno. Valušková od doby, kdy poprvé uchopila
        fotografickou kameru medituje nad možnostmi tvorby, vyhledává chvíle
        soustředění a snění, kdy se domnívá, že je schopna něco vytvořit,
        zaznamenat a sevřít na okamžik jedinečný osobní prožitek. V převážné
        většině jejích fotografiích hraje ústřední roli zobrazení přírody.
        Její volnou tvorbu si pak diváci obvykle spojují s
        poeticko-melancholickými záběry z lesů a zahrad. Pro současnou
        výstavu se  však mimo jiné
        podařilo vyhledat i starší snímky z  80. let 20. století, které
        částečně ruší o ní dávno vžitá klišé. 
        
         Velkým
        překvapením je její působení v oblasti dokumentu. V roce
        1983 se v souvislosti se svým tehdejším angažmá v Ústavu
        památkové péče dostala jako dokumentátorka do dělnické kolonie ve
        Štěpánově. Místo původního úkolu zachytit pro památkářskou
        evidenci intaktní stav obydlí a životního prostředí proletariátu
        z konce 19. století a začátku 20. století vznikl i obrazově výrazný
        a obsahově silný dokument. Ghetto z domů, z nichž mnohé
        nedosahovaly ani IV. bytové kategorie, bylo rozprostřené podél ulice
        Štěpána Krejčího. V té době je obývala hlavně generace starých
        lidí, mezi nimiž převažovaly osamělé ženy – vdovy. Skličující
        prostředí bez zeleně a bez vody, kde náplň většiny dne tvořilo
        vynášení kbelíků s fekáliemi a splašky, vtáhlo olomouckou
        fotografku do svého centra. Začala se s obyvatelkami stýkat, pomáhala
        s denními činnostmi. Podařilo se jí splynout a pochopit jejich
        prožívání času, jehož tok narušovaly jen nově příchozí parte
        se zprávami o úmrtí sousedů a blízkých. Citlivě vedenou kamerou
        vytvořila kompozičně střídmé záběry, v nichž postupovala
        od vnějších pohledů z ulice přes exteriéry obytných domů a
        hospodářských stavení k jejich vnitřku. V interiérech se
        dostala do bezprostřední blízkosti obyvatelek. Její vstupy nebyly vnímány
        agresivně, ženy se v její přítomnosti zbavovaly ostychu, často
        ji i pro její subtilní postavu a klidnou povahu nevnímaly, stalo se
        dokonce, že během fotografovaní usnuly. Proto je také výsledná nálada
        celého štěpánovského cyklu laskavá, poetická, formálně malebná,
        ubírající se směrem ke snu. Dokumentu se však Valušková, i když
        pro něj měla dobré předpoklady, již nadále nevěnovala. Snad ještě
        existují v archivu Ústavu památkové péče v Olomouci i ty
        problematické snímky, na nichž je ve vší své bídě a s nostalgií
        zachycená i řepčínská rómská komuna, přežívající v dělnických
        domcích okolo Mrštníkova náměstí. Souběžně
        s popsanými snímky však autorka hledala směr ve vlastní volné
        tvorbě. Po ukončení studií na FAMU v Praze v roce 1983
        experimentovala v ateliéru. Její zátiší se stolem, židlemi a
        jednoduchým geometrickým předmětem, která bývají často mylně
        interpretovaná v souvislosti s tvorbou Jiřího Svobody, mají
        ve výsledku charakter až závěsného obrazu. Použití dvojexpozice,
        fotofotogramu, sendvičového překrytí negativů a především finální
        zastření měkkým krytem uvádí diváka v neskutečný a vrstevnatý
        svět, kde se stýkají pocity, v minulosti viděné obrazy, zasuté
        vzpomínky, touhy a představy. Její nejčastěji publikovaná
        fotografie se stolem a koulí inklinuje spíše k vyjádření
        niterných stavů než ke svobodovské existenciální prostotě a
        fotografickému minimalismu.V konkrétním případě šlo o zdařilý
        pokus postupně zaznamenat vzpomínky na zemřelou osobu. Valušková
        brilantně ovládá možnosti využití světla. Ve starších
        ateliérových pracích scénu ozařovala rafinovaným kombinovaným osvětlením
        (denní, umělé, zábleskové), s jehož pomocí hledala esenci věcí
        a dávno zašlých vztahů. Výsledné zvětšeniny byly často velmi světlé,
        škála tónů se pohybovala hlavně v komplementaritě bílé a šedé.
        Ostré kontrasty mezi odstíny, které černobílá fotografie nabízí,
        nevyužila. Při fotografování venku počítá jen s rozptýleným světlem.
        Pracuje ve dne, nehledá temný středověký hvozd plný nástrah a
        skrytého strachu. I když i v její tvorbě lze od konce 80. let
        století najít překvapivé ukázky fotogramů exponovaných slunečním
        svitem přímo v přírodě. Formálně se velmi podobají dílům
        Jiřího Šiguta, autorka je však nezatěžuje prvky složitě
        koncipovaných akcí v přírodě. Nesleduje koncept bazálního
        propojení s lůnem přírody. Spíše si ráda uchovává vzpomínky
        na malá noční dobrodružství na místech, která si oblíbila.
        Fotogramy zpočátku vytváří přímo v dané lokalitě, později si
        začíná vybrané elementy přenášet do blízkosti své chalupy, kde
        je opět nechává osvětlovat sluncem. S mnoha jinými, ať už
        manipulovanými nebo i neupravovanými reálnými záběry krajin a
        zahrad by se v budoucnu měly stát součástí dlouhodobě připravované
        autorské knihy Průvodce pro osamělé
        poutníky moravskou krajinou. A i když aktivity spojené s přenosem
        a instalováním přírodnin na fotopapír venku mohou odkazovat k land
        artovým akcím ze 70. let, jak je známe třeba z tvorby Miloše
        Šejna, nebyly autorkou takto konceptuálně promýšleny. A přesto, že
        jejímu naturelu hromadná vystoupení zcela nekonvenují, sama
        iniciovala začátkem 90. let několik drobných skupinových happeningů
        pro své studenty v Pomoraví (Přemostění řeky Moravy světelnými záblesky, Světelná adorace
        stromu v lužním lese u Litovle, Světelná řeka). Podnítila
        také vznik dalších osobitých performancí. Šlo např. o obsahově
        nekomplikovanou, ale fyzicky náročnou akci Michala Kalhouse Blaťák
        zachycující fáze pohybu  postavy
        ležící v blátě anebo naopak o velmi promeditovaný koncept
        vytváření Ledového oltáře
        na zamrzlých chomoutovských jezerech Jakuba Sobotky (obě z v první
        poloviny 90. let). Velmi
        početnou skupinu v profilu její tvorby představují fotografie
        krajin, stromů a keřů. Ve svých volných a neukončených
        fotografických celcích ráda uplatňuje komparativní metodu, kdy
        vedle sebe klade reálné snímky a snímky upravené dodatečnými zásahy,
        buď technikou fotofotogramu nebo překrýváním negativů. Krajinné výjevy
        ozvláštňuje novou vrstvou, ať už světelnou (zásahy při práci v temné
        komoře) nebo negeometrickými rastry z přírodnin (listy,
        traviny, šlahouny). Ráda spojuje ryze cizí a nesouměřitelné materiály.
        Záběry ze svých výprav do přírody zastírá buď jemnou strukturou
        tkaniny nebo ostrost původních negativů zjemňuje pokládáním a
        prosvícením různě skládaných papírů, případně akcentuje místa
        přiložením druhého negativu. Svůj
        vztah k přírodě dokládá i mnoha jinými snímky. Při
        realizaci cyklu keřů mnohdy narazila na hmotné zbytky působení člověka
        v přírodě. Bez použití nástrojů vyhrabávala trosky lidských
        obydlí nebo zarůstající fragmenty pomníků. V časovém řezu
        odkrývala historické usazeniny, aby nalezené a nečekaně obnažené
        útvary (pískovcové koule, sokly a podstavce bez soch) pak zpětně, během
        vyvolávání, znovu přikryla a ochránila jejich zranitelnost jemnými
        artificiálními nánosy. Ve vrstvách se tak vydala nejen proti proudu
        času, ale pracovala i v  prostoru – na konkrétním místě. Na
        něm pořízené původní a reálné záběry pak autorsky obohatila o
        další roviny, podpořené i technicky (často metodou fotosendviče).
        V průběhu vzniku tak mimoděk dospěla znovu k úvahám o
        smyslu a oprávnění k tvorbě, o uměleckém „poškození“
        neposkvrněné bílé plochy (v tomto případě fotopapíru), o soustředěnosti
        a z ní vyplývající  obsažnosti
        rodícího se díla. Do fotorealizací promítla myšlenky o autorské
        osamocenosti, o potenci a rozmanitosti přírody, která, bez
        ohledu na ni, tvoří – vrství, odkrývá a znovu pohlcuje – přirozeně,
        bez demonstrativního uměleckého gesta. Poměrně
        početný soubor v autorčině dosavadní tvorbě představují i
        snímky, v nichž se jí ne zcela záměrně podařilo zajít až
        na hranici abstrakce. Jde hlavně o záběry z okolí vodních toků,
        kdy se objektivem přiblížila co nejtěsněji k sledovaným
        objektům a jevům. Pohled směrovala pod vodu, pod led, nechala jej
        deformovat sloupcem vody nebo filtrovat přes ledovou krustu. 
        Zvětšováním a zvýrazněním makrodetailů odhalila organické
        uspořádání říčního nebo rybničního dna. Z kolonie mušlí
        u dna se tak v jejím podání stala abstraktní struktura, z kamenitého
        podloží řeky prostor s vlastním rytmem, plocha vodní hladiny
        je sama o sobě abstrakcí. Autorka viděný přírodní obraz nezatížila
        svou přítomností  a jak
        dokládá název výstavy, vždy si byla dobře vědoma, že obrazy v přírodě
        a vůbec kolem ní se rodí a zanikají bez
        ohledu na ni a hlavně bez ambicí být spatřeny. Valušková
        záběry v přírodě jen nalézá, nikdy je nearanžuje. Obrazy záměrně
        nevyhledává ani podle předem koncipovaného záměru. Ty, které se jí
        podařilo zaznamenat, vyzařují klid a znovu oživují okamžiky
        prostoupené autorčinou vlastní nostalgií a romantismem. Valušková
        nechce splynout s davem lidí, kteří se tak zatěžují „pochybnými
        starostmi a zbytečně lopotnými pracemi, že si jemnější plody života
        ani nemohou utrhnout“.
        V krajině se pohybuje nenápadně, tiše medituje a vnímá rozptýleného
        panteistického ducha. Přírodu kolem sebe nechává, podobně jako
        staré štěpánovské ženy, klidně odpočívat. „Kolem
        mne je klid a mír; a sama má bytost, má bytost, která hledá bytí,
        přijala – v nepravděpodobné potřebě existence – jiné bytí,
        pradávné bytí. A tak v okamžiku, kdy nic není, v okamžiku
        Snění se člověk domnívá, že bude moci ( …) vytvořit
        fotografický obraz. “ 
        
        Štěpánka
        Bieleszová 
          
 
 
            
            Gaston Bachelard, Plamen svíce,
            Praha 1970. 
            
           
             Parafráze výroku v úvodu
            citovaného Gastona Bachelarda autorkou textu. 
        
        
                                  
        ZPĚT
        
        
         
         
        
           |