![]() |
GALERIE
CAESAR CAFÉ RESTAURANT CAESAR |
||
|
|||
|
Zdeněk
Sýkora Životopisná
data s výstavami (výběr) 1920
narozen
3. února v Lounech, tehdy Československá republika, dnes Česká
republika 1938
maturoval
na lounské reálce, k jeho největším zájmům v té době patřilo
fotografování a sport 1944
první
obrazy, nejprve surrealistické 1945–1947
studium
oboru výtvarná výchova a deskriptivní geometrie na Univerzitě
Karlově v Praze 1947
začal
vyučovat jako asistent na katedře výtvarné výchovy Pedagogické
fakulty Univerzity Karlovy v Praze 1952
první
samostatná výstava, Alšova síň, Praha –
převážně krajiny z okolí Loun 1958
hledání
nového způsobu malby, maluje doma na zahradě 1959
setkání
s Matissovou kolekcí v leningradské Ermitáži znamená rozhodující
obrat v tvorbě – maluje cyklus 1960
základem
abstraktních obrazů se stávají geometrické tvary 1962–1963
první
obrazy nazvané struktury, jsou tvořeny elementy vloženými do rastru 1963
založena
výtvarná skupina Křižovatka, která vznikla v Praze u "Kolářova
stolu“ v kavárně Slavia a 1964
po několikaleté
spolupráci s matematikem Jaroslavem Blažkem vznikají první
programované struktury 1965
účast
na zahraničních výstavách, např. Nuove realtá nell'arte de
Cecoslovacchia contemporanea, La 1966
jmenován
docentem na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity
Karlovy v Praze, zde a 1967–1969
velké
realizace v architektuře v Praze (struktury): keramická stěna u Polského
informačního 1967
výstava
Konstruktive Tendenzen aus der Tschechoslowakei (vystavovali: Hugo
Demartini, Milan Dobeš, 1968
vystavoval
na mezinárodní přehlídce současného světového umění Documenta
4, Kassel /
v časopise 1969
vystavoval
na 1. bienále konstruktivního umění v Norimberku –
Konstruktive Kunst: Elemente + Prinzipien, které koncipoval Dietrich
Mahlow /
Národní galerie v Praze poprvé zakoupila jeho práce (struktury)
koncem 60. a začátkem 70. let se jeho obrazy a plastiky (struktury)
dostaly do významných evropských i amerických galerií, muzeí a
soukromých sbírek, např. McCrory Collection New York, sbírka Jana a
Medy Mládkových Washington, Nationalgalerie Berlin, Städtische
Kunstgalerie Bochum, Museum Folkwang Essen,Sammlung Etzold – Städtisches
Museum Mönchengladbach, Museo de Arte Moderno Jesús Soto Ciudad
Bolivar 1970
první
retrospektivní výstava, Praha, Špálova galerie (od té doby až do
roku 1987 v Československu nevystavoval), koncepce výstavy Zdeněk
Sýkora a Jiří Padrta, texty Josef Kroutvor, Vladimír Burda –
Zdeněk Sýkora, Josef Hlaváček, Jan Sekera, Josef Hlaváček –
Zdeněk Sýkora, básně Emila Juliše, Ladislava Nebeského a Karla
Miloty, citace textu Paula Kleea, seznam výstav Zdeněk Sýkora ⁄
o jeho
práci (ve spolupráci s Jaroslavem Blažkem) referuje mezinárodní časopis
Leonardo, zabývající se především vztahy mezi vědou a uměním 1971
vystavoval
na 2. bienále umění v Norimberku, „Was die Schönheit sei, das
weiss ich nicht“, Künstler-Theorie-Werk, které opět koncipoval
Dietrich Mahlow 1972–1973
po
mnohostranných obměnách končí období struktur tzv.
makrostrukturami a současně se rozvíjí nový, na náhodnosti založený
systém liniových prací 1972
výstava
Konstruktive Kunst aus der Tschechoslowakei (vystavovali: Hugo Demartini,
Jan Kubíček, Karel Malich, Zdeněk Sýkora, Miloš Urbásek), Galerie
im Erker, St.Gallen / byl vybrán na výstavu Konstruktivismus:
Entwicklungen und Tendenzen seit 1913, Galerie Gmurzynska +Bargera, Kolín
nad Rýnem 1973
výstava
Programm – Zufall – System, Ein neuer Zweig am alten Konzept
der Sammlung Etzold, Städtisches Museum, Mönchengladbach, text v
katalogu Johannes Cladders 1973
vznikají
první realizace obrazů, jejichž základním elementem je linie, zpočátku
ještě umístěná v rastru 1974
nové
liniové obrazy s důsledným využitím náhodnosti jako principu pro všechny
rozhodující údaje: počet, výchozí body, šířku, délku, barvy,
průběh a křižování linií; tento systém je postupně zdokonalován
s cílem maximálně umožnit pohyb jednotlivých linií na ploše
plátna / výstava počítačové
grafiky International Computer Art Exhibition, Montreal, kterou
zorganizoval Gilles Gheerbrant /
pozván na akci Symposion Gorinchem´74 v Nizozemsku, na téma umění
ve veřejném prostoru, zaslal návrh chodníku (85 m²), který byl
v rámci sympozia realizován, v roce 2005 obnoven a přemístěn; začátek
spolupráce s galeristkou Antoinette deStigter, která se na organizaci
tohoto sympozia podílela 1977
jeho
obrazy ze sbírky McCrory Collection byly na výstavě Aspects
historiques du constructivisme et de l‘art concret, Musée
d‘Art Moderne de la Ville de Paris 1979
první výstava
liniových prací – Kunstcentrum Badhuis v nizozemském Gorinchem,
koncepce Antoinette de Stigter 1981
výstava
Cycle Média, Neuchâtel (vystavovali: Max Bill, Marinus Boezem,
Christophe Gossweiler, François Morellet, Olivier Mosset, Emma Park,
Dominique Stroobant), koncepce Marc Hostettler, text katalogu Maurice
Besset 1982–1986
práce
na rozhovoru o vlastní práci s přítelem kunsthistorikem Vítkem Čapkem,
tento rozhovor byl otištěn v katalogu Zdeněk Sýkora, Retrospektiva
1945–95, Galerie hlavního města Prahy, 1995 (česky a anglicky),
a v katalogu Zdeněk Sýkora, Retrospektive, WilhelmHack-Museum,
Ludwigshafen, 1995 (německy) 1983–84
práce
na velkém liniovém obrazu Linie č. 24 (3 x 3 m, 227 linií), který
později nazval Poslední soud 1984
obrazy
se silnými a barevnými liniemi 1985
obrazy
s liniemi, které se mohly pohybovat pouze několika náhodně vybranými
směry / začátek 1986
první
zahraniční retrospektivní výstava, Quadrat – Moderne Galerie,
Josef Albers Museum, Bottrop, 1987
výstava
Mathematik in der Kunst der letzten dreissig Jahre, Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen, 1988
velká
retrospektivní výstava – práce od roku 1947, Dům umění,
Brno, koncepce výstavy a text 1989
výstava
Tschechische Malerei heute, Esslingen, koncepce Jana Ševčíková, Jiří
Ševčík, Alexander Tolnay 1990
první
obraz s liniemi, které mohou vycházet pouze z několika bodů (až do
roku 1994) 1991
samostatná
retrospektivní výstava – práce od roku 1964, Galerie Heinz
Teufel, Mahlberg, a Galerie Art 1992
výstava
Zufall als Prinzip – Spielwelt, Methode und System in der Kunst
des 20. Jahrhunderts, Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen, koncepce Bernhard Holeczek a Lida von Mengden / samostatná
výstava pouze 1993
první
realizace linií v architektuře – dvanáctimetrová Sýkoras Wand,
pro firmu Selmoni AG, Basilej, 1994
výstava
Europa, Europa, Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa,
Kunst- und 1995
obrazy
s liniemi, které všechny vycházejí pouze z jednoho bodu (až do roku
2004) / dvě velké 1996
samostatná
výstava Bilder und Objekte 1963–1995, Galerie Schoeller, Düsseldorf 1999
putovní
výstava Aspekte / Positionen – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa
1949–1999, premiéra výstavy 1999–2007
ilustrace
k několika knihám v nakladatelství Aulos, Praha: Jan Neruda – Písně
kosmické (1999), 2000
výstava
L’autre moitié de l’Europe 4, Galerie Nationale Jeu de
Paume, Paříž, koncepce Lóránd Hegyi 2001
obraz
Linie č. 137 z roku 1997 se stal logem pro nově otevřené muzeum
moderního umění – MUMOK 2002
výstava
Lanterna Magika, New Technologies in Czech Art of the 20th Century,
Espace EDF Electra, Paříž, 2003
samostatná
výstava obrazů z posledního období, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha
/
francouzským 2004
obrazy
s liniemi, které formátem pouze procházejí a mají větší možnost
volného pohybu / výstava 2005
největší
realizace linií v architektuře – řešení vstupní haly nové
budovy Řízení letového provozu České 2007
obraz
Linie č. 24 se stal součástí stálé expozice a katalogu současného
umění v Centre Pompidou v Paříži žije
a pracuje v Lounech © Lenka Sýkorová www.zdeneksykora.cz
|
2004 © Galerie CAESAR