![]() |
|||
|
|||
|
V rámci retrospektivní výstavy hudebně-performanční skupiny The Residents v Galerii Caesar představuje Galerie Caesar ve spolupráci s galerií Mona Lisa tvorbu americké figurativní malířky a sochařky Leigh Barbier, která již 15 let spolupracuje s The Residents. Vedle své malířské,
kreslířské a sochařské práce se umělkyně podílí na digitálních
modelech a simulacích pro Po studiích na San
Francisco State University Leigh Barbier vytvářela modely pro muzea a výstavní
exponáty pro California Academy of Sciences, Oakland Museum and Tilden
Nature Center. Spolupráce s filmovým průmyslem započala
prací na James and the Giant Peach (James a obří broskev), což
vedlo k možnosti pracovat jako tvůrce modelů a soch
v Industrial Light and Magic a Tippet
Studios. Od
práce na modelech se její
kariéra zaměřila na digitální malby a speciální efekty. Leigh Barbier vytvořila
řadu uměleckých děl a návrhů obalů desek The Residents a jako umělkyně
aktivně LEIGH
BARBIER DĚTSTVÍ Narodila
jsem se a vyrůstala v Los Angeles, v Kalifornii. S mým nejlepším
kamarádem Stevem jsme se divoce proháněli opuštěnými pozemky; do
deseti let jsem si hrála na špinavé silnici, která se klikatila
sousedstvím. Steve měl fialový fix a jednoho dne mi ho půjčil a já
nabarvila sedm štěrkových kamenů, které byly rozesety kolem našeho
domu. Stevovi se kameny tak líbily, že je vyměnil za fix, čímž
vlastně definoval tu chvíli, kdy jsem se stala umělkyní. Život se
okamžitě rozdělil na lidi, které těší namalované kameny, a na
ty, kteří chtějí fix. Od tohoto okamžiku jsem chtěla vyjadřovat,
kdo jsem, co vidím a cítím, a to jakýmkoli způsobem. I když jsem
nebyla nijak významně nadaná mladá umělkyně, měla jsem, a stále
mám, elán, vášeň a naději, a jsem přesvědčena, že tyto kvality
mi pomohou dosáhnout mého potenciálu. DOSPÍVÁNÍ V
devatenácti jsem se přestěhovala do San Franciska, abych mohla
studovat na univerzitě a začít žít samostatně. V uplynulých třiceti
letech měli na můj život v oblasti sanfranciského zálivu obrovský
vliv dva muži: Homer Flynn a George Lucas. Toho prvního jsem potkala
(a nakonec si jej i vzala), když jsem s ním pracovala pro The
Residents, a ten druhý je už patnáct let mým zaměstnavatelem v
Industrial Light and Magic. Homer byl první člověk, který nejen přijal
mou temnou stránku, ale také podporoval kreativitu, která z této
temnoty vycházela. Toto jednoduché přijetí otevřelo bránu, díky
které jsem nalezla sebevědomí potřebné k vyjádření nepříjemného
a nevyřčeného. SOUČASNOST Díky
práci, kterou jsem dělala pro The Residents a Lucasovo impérium,
koncept budování světa výrazně zformoval mou vlastní kreativitu.
Protože můj osobní i profesní život se hemžil lidmi, kteří používali
svou představivost k vytváření propracovaných příběhů za pomoci
hudby, obrazů a filmu, bylo pro mě přirozené vytvořit si svůj
vlastní svět – Houbičkov (Mushroomville). Tento imaginární svět
stvořený jako reakce na mou melancholii, která vychází z nevyřešené
minulosti, stejně tak jako ze současného napětí z práce a mateřství,
se stal dokonalým východiskem pro mé naděje, obavy a úzkosti. HOUBIČKOV Houbičkov
je výhradně ženská komunita, která existuje pod širým nebem a je
posetá sruby a cihlovými budovami, kde lze nalézt úkryt. Každá žena
vchází do Houbičkova svou osobní branou, uzpůsobenou jejím
psychologickým potřebám úniku či transformace. Jsou to ženy
sjednocené ve své potřebě uniknout z širší kultury a vymezit se v
jednopohlavním prostředí. Houba, jako metafora životní duality,
symbolizuje jádro jejich kultury. Samostatné
výstavy / Solo Exhibitions: 1991
Sculpture. The Clay Studio Gallery, San Francisco 1993
Sculpture. The Clay Studio Gallery, San Francisco 1997
Leaving myopia. Space 743, San Francisco (two person show) 1998
Paintings. Lucinda Carmichael Gallery,
San Francisco (two person show) 2003
Faces of Leigh. Convivant Gallery, Tampa, Florida 2004
Odd Couples. Boomerang Gallery, Petaluma, Ca. (two person
show) 2005
Personal Stories. La Casa del Libro, San Francisco (two
person show) 2006
Odd Couples 2. Boomerang
Gallery, Petaluma, Ca. (two person show) 2008
Steve Cerio, Homer Flynn and Leigh Barbier. The Showroom,
New York 2008
Mushroomville. Cuesta Art Gallery,
San Luis Obispo, Ca. Kolektivní
výstavy / Group show 1990
Sculpture. Michael Himovitz Gallery, Sacramento
(Introductory group show) 1992
Chain Reaction. Art’s Comission Gallery, San
Francisco 1994
Sculpture. Bucheon Gallery, San Francisco 1995
The Book Show. Space 743, San Francisco 1997
California Small Works. Luther California Museum of Art
Burbank Center for the Arts, Santa Rosa, 1998
Labyrinth: A Day of the Dead Exhibition. Yerba Beuna
Center for the Arts, San Francisco 2000
Figures of Invention. Forman Gallery, Anderson
center for the Arts-Hartwick College, Oneonta, 2001
Parts
of a Whole. Space 743, San Francisco 2003
Figures of Invention. The Work Space, New York 2004
7th annual group show. La luz de Jesus, Los Angeles
New tales to tell. San Luis Obispo Art Center, San Luis
Obispo, Ca.
Spaceholders. Space 743, San Francisco 2005
feats of Clay XV111 exhibit.
Lincoln Arts and ceramics factory, Lincoln, Ca. 2006
9th annual group show. La Luz de Jesus, Los Angeles
Encuentros/Encounters. Somarts Gallery, San Francisco
National juried show. Marin art Center, Ross, Ca. 2007
Grace and
Madness. Boomerang Gallery, Petaluma, Ca.
Bay Area Annual. Sanchez Art Center, Pacifica, Ca. 2008
2008 juried show. i-5 Gallery at the Brewery Art complex, Los Angeles
Everything But the Kitschen Sync. 11th annual group show.
La Luz de Jesus, Los Angeles
Arts on Fire. Sanchez Art Center, Pacifica, Ca.
How Well Do You Remember.
POVevolving Gallery, Los Angeles 2009
Arts on Fire. Sanchez Art Center, Pacifica, Ca.
Juried @BAC. Works on paper. Berkeley Art Center,
Berkeley, Ca. Work
of an American figurative paintress and sculptress Leigh Barbier
will be presented in cooperation with the Mona Lisa gallery.
Leigh Barbier has been cooperating with The Residents for more than 15 years.
Beside her painting, drawing and sculpture activities, Leigh Barbier
participates in creating digital models for the movie industry. After
her studies at San
Francisco State University she
had created models and exhibits for California Academy of
Sciences, Oakland Museum and Tilden Nature Center. She had begun her
cooperation with the movie industry by working on James and the Giant
Peach, which had led to a
possibility to work as a creator of models and sculptress at
Industrial Light and Magic and Tippet Studios. She
has moved from working on models to working on digital painting and
special effects. Some
of her movie successes: Star Wars: Episode II - Attack of the Clones;
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl; Pirates of
the Caribbean: Dead Man's Chest; Transformers (2007); Evan Almighty
(2007);
Indiana
Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008); Star Trek (2009)
and Avatar (2009). Leigh
Barbier has created many of the works of art and album covers for The
Residents. As an artist, she actively exhibits her drawings, paintings
and sculptures in galleries all around the Unites States. I am drawn to religious art, admire Thomas Hart Benton's line and color, adore the muralist of the Mexican Revolution and can`t get the images of Disney from my 1960s childhood out of my visual vocabulary. I have found that the work I have done to earn a living has impacted me more than anything I learned in college. From museum model-making to digital painting for the special effects industry; they have both shaped and condensed my hands on skills and sharpened my eye.The highlights have been working on dioramas for the California Academy of Sciences, being part of an all girl team to make a giant baseball mitt for the Giants stadium and digitally painting on Star Wars, Episode 2 and 3. My best freelance opportunity to date has come from my experience working with the San Francisco musical group, The Residents over the last 15 years. This has been the perfect combination of work and art, an opportunity to combine my vision with the narrative visuals of the Residents' myth-making. For me, making
drawings, paintings and sculpture is a simple and direct process of
giving emotions form. This compulsion, along with my over-active
imagination that perceives peril around every corner, drives my image
making. CHILDHOOD I was born and raised in Los Angeles,
California. Running wild though vacant lots with
my best friend Steve, I played barefoot on a dirt road that snaked
through my neighborhood until I was
10. Steve had a purple magic marker, and one day he let me borrow
it to color 7 white gravel rocks surrounding our house. Steve found the
rocks so beautiful that he traded them for the marker, thus defining the
moment when I became an artist. Life instantly became divided into the
people who are happy with painted rocks and the ones who want the
marker. From that point on, I wanted to express who I was , what I
observed, and what I felt, any way that I could. While I wasn't an
especially gifted young artist, I had and still have drive, passion, and
hope, determined that these qualities will help me reach my potential. BECOMING AN ADULT At 19 I moved to San Francisco to
attend college and begin my own independent life.
During the past 30 years, two men have had a huge impact on my life in
the Bay Area: Homer Flynn and
George Lucas. The first I met (and eventually married) while working
with him for The Residents, and the second has been my employer at
Industrial Light and Magic for the past 15 years. Homer was the first
person to, not only accept my dark side, but also support the creative
output originating in that darkness. This simple acceptance opened a
portal through which I found the confidence needed to express the
uncomfortable and unsaid. THE PRESENT Because of the work I have done for the
Residents and the Lucas empire, the concept
of world building has strongly shaped my own creativity. Since both my
personal and professional life contained
individuals using the power of their imagination to construct elaborate
narratives using music, images and film, it was natural for me to create
my own world, Mushroomville. As a response to personal melancholy,
originating in an unresolved past as well as present pressures of work
and motherhood, this imaginary world has become a perfect outlet for my
hopes, fears and anxiety. MUSHROOMVILLE Mushroomville is an all female
community existing under open skies dotted with occasional
log cabins and brick buildings to provide shelter. Each woman enters
Mushroomville through her own personal
portal, tailored to meet her psychological needs
for escape or transformation. The women bond in their need to release
themselves from the larger culture and
define themselves in a single sex environment. Serving
as metaphor for life’s dual nature, the mushroom symbolizes the
core of their culture. Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je podporuje
Year-round
programme of Galerie Caesar is supported by mediální partner / media partner
|