GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR


        JOSEF ACHRER                                                                                       MARTIN KRAJC


JOSEF ACHRER
Terária č.12 (c. Obytný sektor). 2012, 
kombinovaná technika na plátně, 207 x 180 cm


MARTIN KRAJC
Milky Way. 2011, 
olej na plátně, 180 x 200 cm

Josef Achrer - Martin Krajc: Kritický výběr

                Při nedávném 5. ročníku Ceny kritiky za malbu se umístili Josef Achrer na prvním a Martin Krajc na třetím místě. Rozhodně nejsem tím, kdo by podobná ocenění přeceňoval, ale přeci jen mi to nedalo, aby se v názvu jejich společné olomoucké výstavy neobjevilo slovo kritický. Svým způsobem ostatně o kritický výběr jde. Jednak je v Galerii Caesar vyselektován jistý výběr z jejich posledního díla, včetně děl jimiž uspěli na zmíněné „kritické“ akci, jednak oba zaujímají jistý kritický postoj v současném umění. Neboť jak jinak vnímat oblast tradičního malovaného obrazu s jeho estetickými a formálními nároky ve střetu (či souladu?) s ostatními uměleckými mediálními prostředky? Tak či tak jsou Josef Achrer a Martin Krajc nepřehlédnutelnými zástupci nastupující malířské generace, kteří prošli akademickým ateliérem gesticky a barevně sugestivního Michaela Rittsteina na pražské AVU (s krátkým hostováním u Skrepla/Kovandy a ve Španělsku v případě Martina Krajce, a  v USA a u Stanislava Diviše na pražské VŠUMPRUM, co se týka Achrera).

                Josef Achrer (nar. 1982) je stejně jako Martin Krajc (nar. 1984) člen malířské skupiny Obr. (ještě s Davidem Hanvaldem a Karel Štědrým, kteří se již na společné výstavě v Caesaru představili), tedy seskupení, které si za svůj cíl vytklo pracovat v médiu malby bez rozdílu osobních stylů a preferencí. Josef Achrer v počátcích skupiny, založené na podzim 2006, prozkoumával v intencích vrstevnaté a kukátkové iluzivnosti možnosti symbolických spojení a navazoval tak po svém na postmoderní malbu 80. let. Postupně se na jeho plátnech zvýrazňovala symetrie a určitý sklon ke geometričnosti ploch, kterým se naplno popustil při práci na svém diplomového souboru, obhájenému roku 2010. Achrera ovšem nezajímá plocha obrazu jako prostor pro čistou abstrakci. Láká ho cesta, kdy procesem abstrahování konkrétního námětu generuje strukturovaně pojatou malbu.Výchozím bodem mu jsou krajiny, respektive makrostruktury krajin viděných z nadhledu. Zajímá ho také jednotlivá složka možné konstrukce a napětí mezi velkým a minimálním obrazovým formátem. Poslední dobou se mu do podkladů konstruktivních kompozic „vtláčela“ ještě jiná struktura, kterou byla krajina, tvořená parafrázovitým stylem čínského tušového malířství. V určitém okamžiku se tento „podklad“ stal samostatným motivem.

            Martin Krajc absolvoval Akademii v roce 2009 a během studia i po něm se zcela přirozeně projevoval, a nadále projevuje, rukopisnou ekvilibristikou a barevně zajímavým expresivním cítěním. Svou těkavou a divácky napínavou malbou zachytává překvapivost prostorových průhledů, prázdných nebo zaplněných postavou či hřadujícím papouškem. Rád rozehrává možné příběhové podtexty, které jsou neseny především výraznou vizualitou. Ve svých obrazech rovněž využívá odkazy k uměleckým dílům minulosti. V některých dílech zase atakuje s překvapivě „divokým“ účinkem hájemství abstrakce. Po svém rozvíjí tradici gestické malby, v současném českém prostředí reprezentovanou kupříkladu Martinovým školitelem Michaelem Rittsteinem nebo Vladimírem Skreplem, Lubomírem Typltem či Jakubem Špaňhelem. Martinova pozice je v kontextu aktuální malby jistě komplikovaná, o to překvapivější jsou však jeho obrazová řešení.

Martin Dostál

Celoroční výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region and the City of Olomouc.

             

mediální partner / media partner
 



ZPĚT

© Galerie CAESAR                                                                  Světlemodrá, 14x14 px