GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR


JIŘÍ KRTIČKA

Narozen 29. 4. 1954 v Šumperku. 
Žije a pracuje v Olomouci.

Malíř, kreslíř, příležitostný grafik. 
Od roku 1990 učí malbu na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. 
Studia: Akademie výtvarných umění v Praze (1973–1978, František Jiroudek). 
Samostatně vystavuje od roku 1983 (Česká republika), společně od roku 1979 (Česká republika, Polsko, Rakousko, Švýcarsko, Japonsko). 
V roce 1997 se habilitoval jako docent pro obor malba. 
Zastoupení ve veřejných sbírkách: Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění, Vlastivědné muzeum v Šumperku. 
Členství v uměleckých skupinách a spolcích: Svaz českých výtvarných umělců (1989–1990), Klub konkretistů 2 – Olomouc (1999–2008), TT klub výtvarných umělců a teoretiků v Brně (od 1990), Spolek olomouckých výtvarníků (od 1991).

Literatura: Jiří Krtička. Obrazy. Kresby. [Katalog výstavy]. Text Jiří Valoch. Brno, Galerie mladých 1990. 
– Yvonna Boháčová: Krtička, Jiří. Nová encyklopedie českého výtvarného umění AM. Praha, Academia 1995, s. 411. 
Jiří Krtička. Obrazy. [Katalog výstavy]. Text Pavel Ondračka. Olomouc, Galerie Caesar 1996. 
Jiří Krtička. Od krajiny ke geometrické abstrakci. [Katalog výstavy]. Text Miroslav Koval. Šumperk, Galerie Jiřího Jílka 1996. 
Jiří Krtička. Obrazy. [Katalog výstavy]. Text Pavel Ondračka. Brno, Dům umění 1997. 
Klub konkretistů 2 Olomouc. [Katalog výstavy.] Text Arsén Pohribný. Olomouc 2000. 
6 PKKAM. 6 Positionen konkreter Kunst aus Mähren. Ladislav Daněk, Pavel Hayek, Jan Herynek, Pavel Herynek, Jiří Krtička, Zdeněk Kučera. [Katalog výstavy.] Texty Pavel Herynek, Ladislav Daněk (medailony). Olomouc, Galerie Caesar a KK 2 Olomouc 2003. 
Použijte modul KK 2! Klub konkretistů 2 Olomouc a hosté z Gmundenu a Brna. [Katalog výstavy.] Texty Radek Horáček a vystavující autoři. 
Brno, Dům umění 2005.

Bez názvu. 2000-2003 
olej, plátno, 110 x 95 cm 
Gravitační čočka. 2012 olej, sololit, 149 x 122 cm Hraniční. 2012
olej, sololit, 149 x 122 cm
Kraplak. 2012
olej, sololit, 149 x 122 cm
Okno. 1996
olej, sololit, 149 x 122 cm

Tělo malby

S obrazy Jiřího Krtičky jsem se poprvé setkal na jeho samostatné výstavě v roce 1986 v dnes už legendárním výstavním prostoru v budově bývalé školy v Sovinci. Tehdy Jindřich Štreit představil autora cyklem „bílých obrazů“, jejichž formální podoba byla v dobových souvislostech značně odvážná. Malíř bytostně spjatý s krajinou Jeseníků v nich totiž dospěl až na hranici monochromní malby, jejíž úsporná mluva ještě donedávna nenacházela v českém prostředí větší odezvu, natožpak pochopení… Přitom Krtičkovy obrazy, které zachycovaly velmi úspornou řečí linií a ploch jemně promalovaných několika druhy bělob (se střídmými okrovými akcenty) jeho prožitky z lyžařských výprav po jesenických pláních, neměly ani zdaleka tak radikální charakter, jak jej známe v podobě takzvané reduktivní či minimalistické malby. V úhrnu zřejmě autorův nejradikálnější obrazový cyklus tak v sobě na rozdíl od redukcionistů či minimalistů nezapřel malířovo napojení na silný proud českého krajinářství projevující se mimo jiné sklonem k lyričnosti a produchovnělosti formy.

Sklon k výše řečenému se mi pak potvrdil na Krtičkově samostatné výstavě v roce 1990 v Galerii mladých v Brně. Jak si ještě vybavuji některé obrazy a pastely, tak v tom nejpodstatnějším, tedy směřováním k produchovnělosti výrazu, se jeho nové malby zásadně nezměnily. Nicméně výrazně se proměnil jeho výrazový slovník a také vztah k barvě a jejímu světelnému účinku. Jemnou monochromii a později převažující škálu zemitých tónů vystřídala hluboká pařížská modř – královna meditace a spirituálního ponoru, vyzývající k mnohonásobnému lazurování. Malíř, přesazený z existenčních důvodů z rodného Jesenicka do Olomouce, se musel vyrovnat s jiným prostředím a zároveň najít pro svoji vnitřní stabilitu novou výtvarnou řeč odpovídající jeho založení. A tak dřívější formy, i přes jejich oproštěnost odkazující ke krajině, jejím hmotám a rytmům, nahradily formy absolutní – kruh, čtverec, trojúhelník, ale také obdélníky, a v pastelech různé konstelace přímek či diagonál postavené do kontrastu k ploše. Z ryze formálního hlediska bychom mohli říci, že v tomto období se Krtička podvědomě přihlásil k poetice minimalismu a zároveň se po svém vyznal ze svého obdivu k dílu Marka Rothka, Václava Boštíka či Josefa Šímy. To ovšem není to nejpodstatnější. Za úspornými formami a střídmými kompozicemi nelze totiž nezahlédnout malířův mnohdy až melancholický stesk po bytí v krajině, které rozumí, dotýká se jí a splývá s ní. Odtud zřejmě pramení na jedné straně malířovo zjevné tíhnutí k imaterializaci barevné hmoty, projevující se vášní pro různé druhy modří, a na straně druhé k nutkavé potřebě zdlouhavě nanášet a hníst štětcem barevnou hmotu tak dlouho, až dojde k jejímu neopakovatelnému chvění, obrazně řečeno zjevení těla malby.

Krtičkovo tehdejší úsilí, vyznačující se malířskou usebraností a svébytnou temporalitou, v následujících letech vyústilo do řady dalších realizací, jimiž se do podvědomí veřejnosti zapsal jako jeden z reprezentantů současné podoby lyrické větve geometrické abstrakce a jako někdejší člen olomouckého Klubu konkretistů 2 dokonce jako vyznavač novodobého konkretismu. Připusťme však, že to či ono zařazení je pouze hrubě orientační, vlastně v dnešní myšlenkově chaoticky převrstvené době téměř nic neříkající. A to o to víc, že ve zpětném pohledu na Krtičkův tvůrčí vývoj se patrně ještě výrazněji vyjevují již výše nastíněné konstanty spočívající v prvé řadě na malířově věrnosti a oddanosti malířskému řemeslu, sycenému v jeho případě hlubokým prožíváním určitého typu krajiny a jejích proměn.

V tomto ohledu byly pro jeho nynější kolekci obrazů určující pobyty u severního moře v roce 2001 v Bremerhavenu a letos v Talinu. Obě cesty byly pro Krtičku a jeho malbu natolik zásadní, že je z jeho pohledu můžeme snad považovat za objevení druhé krajiny jeho srdce. Té skutečné, v níž rytmy písečných pobřeží a mořský horizont se naprosto přirozeně prolínají s krajinou jeho dětství, i té pomyslné, jejíž střídmou a mnohdy barevně potemnělou harmonii si nosí v duši.

 

Ladislav Daněk, 17. 10.–19. 10. 2012


Celoroční výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region and the City of Olomouc.

             

mediální partner / media partner
 



ZPĚT

© Galerie CAESAR                                                                  Světlemodrá, 14x14 px