ART PRAGUE 2012

     GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR



  

EXPOZICE GALERIE CAESAR OLOMOUC NA ART PRAGUE 2012

UMĚLCI PREZENTOVANÍ NA ART PRAGUE 2012

Sandro Chia, Pavel Forman, Jiří Krtička, Jan Knap, Jan Kubíček, Milan Kunc, Michal Macků, Salvo, 
Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr st., Jakub Špaňhel, Miroslav Tichý

Galerie Caesar na Art Prague 2012  představuje ve své expozici výběr autorů s kterými soustavně spolupracuje. Podobně jako je připravován výstavní program galerie i expozice v Mánesu představuje autory, kteří se pohybují již mnoho let na evropské i světové výtvarné scéně (Sandro Chia, Jan Kubíček, Milan Kunc, Salvo, Jakub Špaňhel, Miroslav Tichý) a olomouckých  autorů,  jejichž práce je výrazně ceněna doma i v zahraničí  (Pavel Forman, Michal Macků, Jiří Krtička, Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr st.).

 

Sandro Chia
Figure in amore I. 1997 serigrafie na papíře
Pavel Forman
No – Return. 2012
komb. technika na plátně
Jiří Krtička
Bez názvu. 2010
pastel na papíře
Jan Knap
Bez názvu. 2006
litografie na papíře
Milan Kunc
Toskánská cesta. 2003
olej na plátně
Jan Kubíček
Bez názvu. 1967-2008
serigrafie na papíře
Michal Macků
Bez názvu.
geláž
Salvo
Nevicata / Vánice. 1993
litografie (20 barev)
Oldřich Šembera
Podzim 3. 2009
fotografika na plátně
Miroslav Šnajdr st.
Bez názvu. 2010
olej na plátně
Galerie Caesar
celkový pohled
(výstava The Residents)
Jakub Špaňhel
Slepice. 2007
akryl na plátně
Miroslav Tichý
Bez názvu. (1970–1980)
fotografie



BIOGRAFIE VYSTAVUJÍCÍCH UMĚLCŮ

SANDRO CHIA

Sandro Chia se narodil ve Florencii v roce 1946. Studoval na Istituto d'Arte a na Accademia di Belle Arti ve Florencii, kde absolvoval v roce 1969. Po dokončení studia pobýval v Indii, Turecku a cestoval po celé Evropě, v roce 1970 se usadil v Římě.

V roce 1970 začal vystavovat v Římě a v Evropě, postupně se vzdaluje od koncepčních prací směrem k obrazovému stylu malby. Od září 1980 do srpna 1981 získal stipendium od města Mönchengladbach v Německu. Následující rok se přestěhoval do New Yorku, kde pobývá více než dvě desetiletí, s častými návraty do Montalcina, městečka nedaleko Sieny v Itálii.
V současnosti žije v Miami a Římě.

Chia patřil do okruhu italské Transavantgardy, vystavoval v mnoha nejdůležitějších muzeích a galeriích po celém světě. Vystavoval na Bienále v Paříži a San Paolu a třikrát na bienále v Benátkách.
Nejvýznamnější samostatné výstavy: Stedelijk Museum, Amsterdam (1983), Metropolitní muzeum. New York (1984), Národní galerie, Berlín (1984, 1992), Muzeum moderního umění, Paříž (1984); Musea -  Düsseldorf (1984), Antverpy (1989), Mexiko City (1989), Palazzo Medici Riccardi, Florencie (1991), Karlsruhe (1992), Palm Springs (1993), Villa Medici, Řím (1995); Palazzo Reale, Miláno (1997), Boca Raton Museum of Art, Florida (1997), Galleria Civica, Siena (1997), Galleria Civica, Trento (2000), Museo d'Arte Ravenna (2000), Palazzo Pitti a Museo Nazionale Archeologico, Florencie (2002), Dóm sv Agostino, Pietrasanta (2005) a Galleria Nazionale di Arte Moderna, Řím (2010).

PAVEL FORMAN
Narozen: 11. 11. 1977, Bruntál
Žije a pracuje v Olomouci
Studia: 2003-2006: Universität der Künste - Berlin Art University
Faculty of fine Arts, Institute for art in context
Academical degree: Master of Art / art in context
2002-2003: Humboldt University Berlin
New German literature
1997-2001:
Universita Palackého,  Olomouc

Vystavuje od roku 1999 (ČR, SR, Německo, Holandsko, Rusko, Litva, Dánsko, Belgie, Makedonie)
Zastoupení ve veřejných sbírkách: Národní galerie, Praha; Centrum současného umění, Moskva; Muzeum moderního umění, Olomouc; Makedonské ministerstvo kultury, Skopje; Městská knihovna, Ptuj (Slovinsko) atd.

Pavel Forman studoval v Olomouci a v Berlíně, kde v letech 2001–2007 žil. Německé (resp. „nečeské“) expresivitě jeho obrazů nelze uniknout, obsahové a formální prvky jsou namíchány s razancí a spontánností. Politika, násilí, sex, smrt, ideologie – obrazové fragmenty jsou vrstveny přes sebe kombinovanou technikou malby přes šablony, kolorováním počítačového podtisku atd. – vzniká tak sociálně-realistická graffiti malba. Zdá se, že Formanovi není „nic svaté“, snad jen láska k vytříbenému dekoru bruselského stylu, na nějž v řadě obrazů (nejspíš podvědomě) odkazuje.


JIŘÍ KRTIČKA
Narozen: 29. 4. 1954 v Šumperku
Žije a pracuje v Olomouci                                       
Studia: 1973–1978 Akademie výtvarných umění, Praha
Vystavuje od roku 1979 (ČR, Maďarsko, Japonsko, Polsko, Rakousko, Slovensko, Švýcarsko).
V letech 1973-1978 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze  v krajinářském ateliéru prof. F. Jiroudka.
Od roku 1990 působí na Katedře výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci jako odborný asistent pro obor malba, od roku 1998 jako docent pro obor malba.  Od roku 1990 učí malbu na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Zastoupení ve veřejných sbírkách: Muzeum umění Olomouc, Vlastivědné muzeum v Šumperku.

Práce Jiřího Krtičky můžeme zařadit do spektra geometrické tvorby, spíše do její lyričtější podoby. Jeho geometrické kompozice jsou odvozeny z redukovaných záznamů krajiny a převedeny do úsporně barevných ploch. Krtička hledá geometrický řád, který můžeme nacházet i v krajině. Pracuje s rytmem horizontál i diagonál, kruhem, čtvercem. Vedle toho také s barvou – nebarvou, matnou a lesklou černí nebo různou mírou bělosti běloby či podkladového šepsu. Podobně jako na obrazech postupuje autor i v kresbách pastelem. Jestliže v oleji využije lesku, matný, sametový pastel přináší jiné kvality. Záměrně kresbu nijak nefixuje, raději volí riziko rozmazání, než by vrstvou laku zničil tyto vlastnosti. Také kresby pastelem jsou často barevně úsporné. Jednou v zemitých odstínech, jindy třeba v modré. K vymezení plochy  užívá odstíny černé, nebo tmavěmodrý pastel protíná světlejší modrou linkou. Vizuálně přehodnocuje plochu pomocí linie. V poslední době se v jeho práci stále více objevuje radikálnější geometrický jazyk a konkretistická logika. Krtička je autor přemýšlivý. Geometrická forma vede k rozjímání, jeho abstraktní malba, pro kterou je typický přísný řád a úplné oproštění od realistických prvků, nabádá k citlivosti a přemýšlení o fungování přírodního řádu a jeho propojení s lidským životem.


JAN KNAP
Narozen: 8. 7. 1949, Chrudim
Malíř, kreslíř, ilustrátor, grafik.
Studoval v letech 1968–1969 na Stavební fakultě VUT v Praze, obor architektura. V roce 1969 odešel do Brazílie a později do Německé spolkové republiky.
V roce  1971 studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu (prof. Gerhard Richter).
V letech 1972–1982 žil a pracoval v New Yorku, roku 1979 Jan Knap s Milanem Kuncem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu Normal.
V letech 1982–1984 studoval teologii v Římě,
1984–1989 žil a pracoval v  Kolíně nad Rýnem, 1989–1992 v Modeně. 
Od roku 1992 žije a pracuje v České republice.
Samostatně vystavuje od roku 1985 (Německo, Španělsko, Itálie, Anglie, Belgie, Nizozemí, Rakousko, ČR, USA), kolektivních výstav se účastní od roku 1981.

Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Muzeum moderního umění Olomouc; Východočeská galerie v Pardubicích; Regionální muzeum v Chrudimi, Chrudim
Safn, Reykjavik; The Living Art Museum, Reykjavik, Iceland; Centraal Museum, Utrecht; Deutsche Bank; Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam; Gian Enzo Sperone, Roma; Sperone–Westwater Gallery, New York; collection David Hockney; P. Giuliano, Milano; Verga, Cadorago; A. Cardilo; Sandres, Amsterdam; Mimmo Paladino, Milano; Peter&Roz Bonerz, Los Angeles; Carla Coppo, Milano; P. Consolandi, Milano; Ahmadpour Massound, Modena
další soukromé sbírky  ČR, SR, Belgii, Holandsku, Chile, Itálii, Japonsku, Německu, USA, Venezuele, Islandu, Švýcarsku, Rakousku
 
Jan Knap nikdy nedává svým obrazům názvy, tvoří okouzlující svět, obestřený „pohádkovým“ oparem, se závanem radosti, spočinutí, klidu a míru. Umělec je věrný vlastnímu výtvarnému projevu, hledá krásu a harmonii, spojuje středověkou a předrenesanční malbu, meditativní vize, něco mezi snem a realitou. Každý jeho obraz má vynalézavou svěžest, vždy nový pohled, i když téma je stejné – Boží přítomnost. Knapův svět je obydlen anděly a Svatou rodinou. Poklidné rodinné výjevy v strohém interiéru či tiché krajině, příprava večeře za pomoci a kontroly poletujících andělíčků. Madona je oděna do pláště ze zlatem, ale také do civilního oděvu s kratší sukní či zástěry. Josef je většinou zaměstnán prací, češe ovoce, pracuje se dřevem nebo jen z povzdálí pozoruje hrající si děti. Jeho obrazy nám „připomínají léta štěstí, kdy jsme si užívali opravdovou lásku našich rodičů“ – píše v jednom z mnoha Knapových katalogů Arnaldo Romani Brizzi. Umělec neustále hledá dokonalost, pracuje dlouho a soustředěně s pochybnostmi, zda jí již dosáhl. Také proto vznikají verze vybraných témat a některých kompozic, malíř studuje a přemýšlí o barvách, náladách a kompozicích. A zároveň diváka, který jeho práci delší dobu sleduje, neustále příjemně překvapuje. Jeho práce může být pro někoho neaktuální – vždyť přece nevyjadřuje naši dobu, mluví o ztraceném snu, snu o štěstí, o dávno ztracené realitě. Vize, kterou nám Knap předkládá, napomáhá uvědomit si naše křesťanské kořeny a identitu. 

JAN KUBÍČEK 
Narozen
: 30. 12. 1927, Kolín nad Labem
Žije a pracuje v Praze
Malíř, kreslíř, grafik,
přední reprezentant české školy konstruktivního umění.

V letech 1948–1954 studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a v letech 1944 – 1957 Akademii múzických umění obor scénografie.
Od realistické malby, přes lettrismus a  informel přešel k nejradikálnějším formám geometrie. Stejně dobře se dokázal pohybovat i v oblasti fotografie a objektu. Strohá analýza řádu a systému, logika, zkoumání formy a akce. Člen skupiny Křižovatka.
Jan Kubíček je jeden z nejautentičtějších z řady důležitých jmen českých racionalistů generace 60. let

Svým dílem je řazen k předním reprezentantům české školy konstruktivního umění a v grafické tvorbě k zakladatelským osobnostem české serigrafie.

Zastoupení ve veřejných sbírkách: Galerie Benedikta Rejta, Louny ; Galerie hlavního města Prahy, Praha ; Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem ; Galerie středočeského kraje, Kutná Hora ; Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary ; Kupferstichkabinett, Dresden, Bundesrepublik Deutschland (Germany) ; Moravská galerie v Brně, Brno ; Mittelrhein-Museum, Koblenz, Bundesrepublik Deutschland (Germany) ; Musée Municipale, Cholet, France (France) ; Museo de Arte Moderno Jesús Soto, Ciudad Bolívar, República Bolivariana de Venezuela (Venezuela) ; Museum Bochum, Bochum, Bundesrepublik Deutschland (Germany) ; Museum Folkwang, Essen, Bundesrepublik Deutschland (Germany) ; Museum Kampa, Praha; Museum Modern Art, Hünfeld, Bundesrepublik Deutschland (Germany) ; Muzeum Narodowe, Wróclaw, Rzeczpospolita Polska (Poland); Muzeum Sztuki, Łódź, Rzeczpospolita Polska (Poland); Muzeum umění Olomouc, Olomouc; Národní galerie v Praze, Praha; Památník národního písemnictví, Praha; Regionální muzeum Kolín, Kolín; Riklis Collection of McCrory Corporatioin, New York, USA; Stedelijk Museum, Schiedam, Koninkrijk der Nederlanden (Nederlands)

MILAN KUNC
Narozen 27. 11. 1944, Praha
1969 emigroval
Studia: 1964–1967 AVU, Praha
 1970–1975 Staatlichen Kunstakademie, Düseldorf (prof. Joseph Beuys, Gerhard Richter)
1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu Normal
1984 žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem
1988–1991 žije a pracuje v Římě
1995–1996 ateliér New York, East Hampton
1996–1997 pracuje na keramických sochách v Den Haag
od 2001 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem
od  2004 žije a pracuje v Praze

Zastoupení ve veřejných sbírkách: Coca-Cola Collection, Verona; Deutsche Bank, Frankfurt/Main; Hessisches Landesmuseum, Darmstadt; Kunstmuseum Düsseldorf; Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam; Museum Würth, Künzelsau; Museum Groningen; Muzeum umění Olomouc - Muzeum moderního umění, Olomouc; Národní galerie, Praha; Rooseum, Malmö; Stadtmuseum Düsseldorf; Stedelijk Museum, Amsterdam; Zámek Mikulov

V zahraničí velmi viditelný a ceněný Milan Kunc nevystavuje v Česku příliš často. Sice jako první z výrazných českých osobností, která svou prací získala respekt v zahraničí, měl Kunc již v roce 1992 přehlídku svých prací v Letohrádku Belvedér na Pražském hradě, pořádanou Kanceláří prezidenta republiky, dále pak v  roce 1996 ještě proběhla výstava v Galerii Václava Špály v Praze. I když Kunc nyní bydlí v Praze, vystavuje převážně ve světě, další jeho domácí prezentace proběhla v roce 2006 v Galerii Caesar v Olomouci. Na začátku roku 2007 proběhla jeho retrospektiva v Kunsthall Erfurt a koncem téhož roku připravila Galerie Caesar výstavu Milan Kunc – Zlatý věk pro Dům umění města Brna, která byla dosud největší prezentací jeho díla. V tomto roce jsou jeho obrazy k vidění ve vídeňském Belvederu na výstavě GOLD.

Pražský rodák studoval na Akademii výtvarných umění. V osmém semestru byl  ale vyloučen. Po okupaci Československa zůstává v Itálii, poté odchází studovat na Akademii v Düsseldorfu (prof. Joseph Beuys). Po odchodu Beuyse z Akademie přechází Kunc do ateliéru Gerharda Richtera.
     Od roku 1974 Kunc vytváří provokativní malby vycházející ze socialistického realismu a kýče. V letech 1978 a 1979 vzniká „ost-pop“, kde umělec používá a kombinuje atributy propagandy socialismu a symboly západního konzumu a reklamy.
       V roce 1979 spoluzakládá s Peterem Angermannem z Düsseldorfu a Janem Knapem (1949), tehdy žijícím v New Yorku skupinu Normal.
       Po úspěchu skupiny Normal v N.Y.C. Kunc samostatně vystavuje v Los Angeles a stává se pevnou součástí expandující East Village scény. Po roce 1983 se Kuncova malba zbavila expresivity a zjemněla, jeho klasická technika s přesně formulovaným obsahem sahajícím od ekologie k přírodnímu mysticismu až k neoklasicistní tématice. V druhé polovině 80. let se Kuncovi otevírá Evropa, vystavuje v Londýně, Madridu a v Miláně.
Kunc v 90. letech již nepracuje s ikonografií minulých dekád. Více se také věnuje krajině i portrétu, aktu a dalším oblíbeným tématům. Obrazy má jako vždy promyšlené, rozvržené, rozehráté v několika psychologických rovinách. V jeho práci nejde o provokaci, vždy chtěl vyjádřit svůj postoj k věcem, které jsou nevyřčené.
     Světoběžník Kunc se po několikaletých pobytech v Římě (1988–1991) a New Yorku (1995–1996) znovu vrací do Kolína nad Rýnem, od roku 2004 začíná žít v Praze.
Americký vědec a výtvarný kritik Donald Kuspit píše: „Umění Milana Kunce nás oslovuje na dvou úrovních. Na jedné straně se vysmívá univerzálnímu jazyku kýče tím, že ho používá absurdním způsobem a na druhé straně ukazuje, že všechno to je až příliš lidské a že tam, kde existuje lidská společnost, nemůže být žádný ráj.“

MICHAL MACKŮ
Narozen
: 17. 4. 1963, Bruntál
Žije a pracuje v Olomouci
Studia: 1981–1985 Technologická fakulta VUT, Brno
1986–1989 Institut výtvarné fotografie, Praha
Zastoupení ve sbírkách: Museum Ludwig, Cologne; Museum of Fine Arts, Houston; Museum for fotokunst, Odense, Denmark; The Royal Library of Denmark, Copenhagen; Maison Européenne de la Photographie, Paris; Harvard Visual Center, Cambridge, Massachusetts; The Art Institute of Chicago, Illinois; Moravská galerie v Brně, Brno; Muzeum umění Olomoc,  MOPA - Museum of Photographic Arts, San Diego, USA;  Smith College Museum of Art, Northampton, Massachusetts, USA.

Michal Macků dnes patří mezi nejvýznamnější české fotografy.

Macků začíná tvořit a vystavovat ještě před rokem 1989, tedy v době, která příliš nepřála individuálnímu rozvoji a osobitému projevu jednotlivce.  Objevuje geláž, techniku práce s uvolněnou fotografickou emulzí na principu koláže. Aktivními, haptickými zásahy do ještě vlhké a vláčné fotografické emulze, jejím rozpohybováním, se mu daří na krátký čas znovuoživit výchozí fotografický záznam. Ten se ve výsledku stává spíše plastickým obrazem než fotografií. Geláž umožňuje pracovat nejen v čase, ale i ve vrstvách. Zpočátku osamocené figury se později začínají zmnožovat, překrývat. Dochází k seriálně řazeným kompozicím, k prolínání figur, u nichž potlačuje individuální projevy i rysy. Vzniká řada velkoformátových obrazů o ztrátě identity, odpovědnosti, rozmělnění se v davu, které vrcholí zobrazením osamocenosti, vykořenění a rozplynutí.

Tak jako objev geláže umožnil fyzický vstup tvůrce do snímku, nové práce se skleněnými objekty přivádí fotografii na hranici plastiky. Macků už ne v ploše, ale v prostoru několika vrstvených a lepených skleněných desek vytváří hmatatelné objekty s průhledy do svého bizarního světa. Postavy se tu kříží s přírodními elementy, opět se ke slovu dostává živoucí a organické zmnožování motivů, deformování postavy i hra s měřítkem. Tvorba Michala Macků vyrůstá z pevného základu osobní zkušenosti. Přes drastické a kruté obrazy destruovaného těla, křičících úst až po práci s tělesnými fragmenty se postupně propracovává hlouběji, k pokusu zachytit emoce, napětí a rozkolísanost lidského nitra.


SALVO
 (Salvatore Mangione) se narodil v roce 1947 na Sicílii, v roce 1956 se přestěhoval do Turína, kde stále žije.

Již v roce 1970 měl první samostatnou výstavu v Gallerii Gian Enzo Sperone v Turíně. O dva roky později byl pozván k účasti na výstavě Documenta 5.

Salvo je jedním z nejúspěšnějších italských umělců současnosti. Jeho nadčasové obrazy jsou plné denního světla, jeho opuštěné barevné krajiny  a architektury nám zprostředkovávají smysl pro krásu a kouzlo pomocí magické nálady. Salvo prohlašuje, že nemaluje krajiny, ale emoce.
Pravidelně vystavuje po celém světě a jeho dílo je zastoupeno ve většině světových sbírkek.
 

OLDŘICH ŠEMBERA
Narozen: 6. 7. 1948,  Rýmařov,
od r. 1951 žije a pracuje v Olomouci
Studia: 1963–1967 Střední uměleckoprůmyslová škola v Brně
1970–1975 Univerzita Palackého Olomouc, Katedra výtvarné teorie a výchovy Filozofické fakulty.

Malíř, kreslíř, fotograf, grafický designér a autor realizací do architektury, od roku 1998 se zabývá rovněž počítačovou grafikou a vytvářením obrazů pomocí počítače, tzv. fotografik.

První Šemberovy fotografiky vznikly v roce 2005. Jejich základem jsou fotografie pořízené autorem, jež následně převede do počítače, který mu usnadní vyhledat to, co ho na záběru nejvíce zaujalo. Vzhledem k tomu, že výtvarník bezvýhradně respektuje zdrojové informace snímků a pouze v nich posiluje změnou parametrů počítačových programů své výchozí představy, tak výsledné tisky pořízené na plotru (prezentované ovšem jako tradiční závěsné obrazy) jsou obsahově i esteticky velmi pozoruhodné.
Vystavuje od roku 1977 (ČR, SR, Finsko, Francie, Německo, Holandsko, Rusko, Švédsko, Švýcarsko, USA)
Zastoupení ve veřejných sbírkách: Galerie výtvarného umění v Liberec; Muzeum umění Olomouc 



MIROSLAV ŠNAJDR st.
Narozen: 8. 11. 1938 v Toveři (u Olomouce). 
Malíř, kreslíř, příležitostný grafik.
 Žije a pracuje v Olomouci.
V letech 1952–1956 studoval na Vojenské hudební škole v Liberci a v letech 1962–1967 na Státní konzervatoři v Brně, obor lesní roh. V letech 1961–2001 působil jako hornista v Moravské filharmonii Olomouc. 
V letech 1963–1965 byl členem olomoucké tvůrčí skupiny Ohnisko, v letech 1968–1971 byl kandidátem olomoucké pobočky Svazu československých výtvarných umělců a v letech 1972–1991 byl evidován při Českém fondu výtvarných umělců. Od roku 1990 je členem TT kubu výtvarných umělců a teoretiků v Brně, od roku 1991 Spolku olomouckých výtvarníků a od roku 1992 Umělecké besedy. V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce, kterou obdržel za celoživotní tvorbu. V roce 2001 obdržel Cenu Michala Ranného za významný přínos jeho tvorby české výtvarné kultuře.  
Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR). Kolektivních výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR, Španělsko, Rumunsko, Polsko, Německo, Francie, Švýcarsko, Holandsko, Kanada, USA). 
Jeho práce je vedle řady domácích i zahraničních soukromých sbírek zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou, Galerie Benedikta Rejta v Lounech. Moravské galerie v Brně, Horácké galerie výtvarného umění v Novém městě na Moravě, Muzeu umění Olomouc, Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně, Staatliche Kunstsammlungen v Drážďanech, a v Galerii Benedet v Ovideu (Španělsko). 

JAKUB ŠPAŇHEL
Narozen: 7. 11. 1976, Karviná
Žije a pracuje v Praze
Studia: 1995–2002 AVU Praha (Jiří David, Milan Knížák)
Samostatně vystavuje od roku 1994, kolektivních výstav se účastní od roku 1997.

Jeho dílo je zastoupeno na klíčových skupinových prezentacích současné malby (Klasika 2000. Výběr ze současné malířské a sochařské tvorby nejmladší české generace. Muzeum umění, Olomouc 2000; Nejmladší. Přehlídka výtvarného umění nejmladší generace z let 1995–2003. Národní galerie, Veletržní palác, Praha 2003; Perfect Tense. Jízdárna Pražského hradu, Praha 2003/2004; Malíři 03. Galerie Klatovy / Klenová, Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech, Klatovy 2004; Intercity: Berlín – Praha. Mánes, Praha 2004; Současná mladá malba. Wannieck Gallery, Brno 2008; Česká malba generace 90. let. DUMB, Brno 2011).

Zastoupení ve veřejných sbírkách: Národní galerie, Praha; Východočeská galerie, Pardubice; Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy; Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
Monografie: Jiří Olič: Jakub Špaňhel. Arbor vitae 2011

Jakub Špaňhel se na umělecké scéně objevil suverénně a naráz a jeho malířství bylo jako zjevení skutečné, aktuální pravdy o malbě, kterou právě po desáté pochovávali. Z pražského akademického příšeří vystoupil malíř jako osobnost mimořádná a svérázná. Hlásil se ke svým učitelům – Jiřímu Davidovi, Milanu Knížákovi a také k Jiřímu G. Dokoupilovi, v jehož ateliéru pracoval. Již v posledním ročníku studia na pražské AVU upozornil na sebe obrazy interiérů kostelů a katedrál a také hřbitovů, tedy dílem „na staré motivy“, na vznešenost a také určitou melancholii míst zásvětných a opuštěných, ta pražská z počátku dominovala. Následovaly akty, květiny, noční výjevy z cest – obrazové cykly (série) časově neuzavřené.  Vedle toho také obrazy, na jejichž ploše se námět seriálově opakoval, „ubíhal“ jako na filmovém pásu: kříže, parůžky, půllitry, kozy, slepice, plachetnice, květináče. Byly to práce velice osobní a byla v nich danost situace a místa. Po tématech „domácích“ následovaly obrazy z cest a velkoměst.  Malíř opět rozšířil okruh svých námětů o benzínové pumpy, banky. Jestli měly tyto obrazy něco společné, byla to potemnělá scéna z níž námět vystupoval jako výjev. Tedy: dramatičnost výjevu. V Špaňhelově obrazech bylo od počátku možné spatřit rozmach, velkolepost gesta a také autonomii námětu, jenž se neutápí v konvenci žánru a především: nepohrává si s tzv. „postmoderní“ víceznačností symbolů. Špaňhelovo malířství se od počátku sice drželo tématu, ale nebylo vypravěčské a také v něm nenajdeme nic literátského. Nejsou v něm žádné příběhy kromě toho čistě malířského, tedy způsobu jak pracovat se světlem a jak (velice opatrně a střídmě) zacházet s barvami, jejichž řeč je odedávna považována za jakýsi ekvivalent melodie a významů.
Jestliže mu něco význačného předali jeho výše zmínění učitelé, bylo to konceptuální myšlení, uvažování v takových celcích, které vyčerpávají jednu jedinou ideu.
Jakub Špaňhel je malířem jednotlivostí, které jsou součástí světa jenž nás obklopuje, světa, v němž se vše seriálově opakuje a mění, rodí se a zaniká v šerosvitu či tmě velkého neznáma. Vychází z předlohy a konkrétního modelu a jako malíř emocí, gest a nálad míří do všeobecnosti téměř kosmické. Není to nic nového pod sluncem, ale – jako by dodával: jsou zde lidé, místa a věci, které mám rád.
Malíř má ovšem svá oblíbená témata, pracuje v jejich rámci, vyčerpává je a po čase se k nim obvykle vrací a také jejich okruh pozvolna rozšiřuje. Zde divák spatří mnohý protiklad a paradox, třeba ten, že vedle témat prastarých (kytice, ženský akt) maluje také benzínové pumpy a banky, tedy jakési emblémy současnosti. Miluje věci poznamenané časem ale také symboly současnosti a emblémy věku moderního věku. Nemá žádná – nebo téměř žádná apriorní vymezování se a ohraničování svého světa, třeba jen obrazového. Svoji malířskou řeč zakládá na emotivní zkratce, na způsobu jak podat své náměty v čistém a co nejpůvodnějším stavu. Možná není zbytečné dodávat, že toto autentické a autonomní malířství je prosté všech provokací a skandálů, které patří spíše k dědictví avantgard, i těch nejsoučasnějších.    
Zdá se, že malířům a básníkům ještě stále jde o to samé: vyjádřit „všechny krásy světa“


MIROSLAV TICHÝ
Narozen: 20. 11. 1926 v Nětčicích (dnešní součást města Kyjov). Zemřel 12. 4. 2011 v Kyjově.
V letech 1945 až 1948 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Jána Želibského. V létě 1948 odešel ze studií, zřejmě z osobních a politických důvodů.

Samostatné výstavy (výběr):
2005 Kunsthaus, Zürich, kurátor Tobia Bezzola
2006 DeHallen, Frans Hals Museum, Haarlem
2006 Dům umění města Brna, Brno
2006 Dům umění města Brna, kurátor Pavel Vančát a Jana Vránová
2008 Museum für moderne Kunst, Frankfurt am Main, kurátor Andreas Bee
2008 Centre Pompidou, Paris, kurátor Quentin Bajac
2009 Gallery Kewenig, Cologne, Germany
         Gallery Elisabeth & Klaus Thoman, Innsbruck, Austria
2010 International Centre of Photography, N.Y.C., USA; Howard Greenberg Gallery, N.Y.C., USA; 
            Galerie hlavního města Prahy, Praha
2011 Braunschweig University of Art, Braunschweig, Germany; Wilkinson Gallery, London, Great Britain

Fotograf a malíř Miroslav Tichý byl zřejmě největší podivín české výtvarné scény, který se před lety dobrovolně uzavřel do ústraní. Přesto, že se jeho fotografie prodávají za závratné částky a jsou vystavovány v prestižních galeriích po celém světě.

Miroslav Tichý patří dnes ve světě mezi nejprodávanější české umělce. Tichý je příkladem fotografa, který pro sebe vytvořil svébytný styl, nezávislý na vývoji média, ale zároveň korespondující se soudobým světovým uměním.

Valná část jeho díla vznikla v 70. a 80. letech. Tichý postupně rezignoval na standardní společenské normy, stala se z něj postava na okraji společnosti, žil z invalidního důchodu. Svéráznými aparáty vlastní výroby zachycoval atraktivní partie kyjovských žen různého věku nejčastěji na veřejných prostranstvích a v běžných životních situacích. Při různých rekreačních aktivitách, jako jsou jízda na kole, lehký běh, chůze po městě, postávání v hloučcích či ve frontách, při sezení na lavičkách nebo slunění se na koupališti (častěji), při nakupování a nakonec přece jen při práci – v nočních pořadech rakouské televize pro dospělé. Zvětšovacími přístroji z domácího haraburdí vytvářel neostré fotografie malých formátů, které procházely chemickým procesem zakončeným na dvorku v sudu s dešťovou vodou. Na některých fotografiích zvýraznil tužkou kontury ženských těl, některé adjustoval do papírových paspart často doplněných rukou malovaným rámem nebo ornamentem napodobujícím jihomoravský folklórní dekor. Většina fotografií končila na podlaze, kde podléhala času a nešetrnému zacházení.


Celoroční výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region and the City of Olomouc.

             

mediální partner / media partner
 



ZPĚT

© Galerie CAESAR                                                                  Světlemodrá, 14x14 px