GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR


Dalibor Sedlák (vlevo) s Jindřichem Štreitem. 


DALIBOR SEDLÁK

Narozen 1954 ve Šternberku
Malíř, kreslíř, fotograf, konzervátor.

V letech 1969–1973 studoval na Gymnáziu ve Šternberku. 
Po absolvování gymnázia byl členem výtvarné skupiny KVAŠ ve Šternberku.

V 70. letech absolvoval kurz všeobecné muzeologie při Slezském muzeu v Opavě 
a následně kurz muzejních konzervátorů v Moravském zemském muzeu v Brně.

Od roku 1973 do roku 1992 pracoval na Hradě Šternberk jako průvodce, později jako zástupce kastelána a konzervátor sbírek. 
V letech 1992–1994 pracoval jako odborný konzervátor ve Vlastivědném muzeu v Olomouci 
a od roku 1994 vykonává tutéž činnost v Muzeu umění Olomouc.

Ve volné fotografické tvorbě se věnuje zejména fotografiím přírody a jejích částí – jeho hlavním zájmem je detail, výsek, prostě malá, pečlivě vyhledaná část skutečnosti. V Borkově tvorbě detail chápaný jako umělecká zkratka vystihuje to nejpodstatnější a nejzajímavější z okolního světa. Řeklo by se, že zájem o zdánlivě tak nicotné věci, jako jsou stébla trav, zmrzlé kapky vody nebo zlomené větve stromů, je zbytečný. Ale v životě a tedy i v umění, chápaném jako vyjádření podstaty života, není nic, co by bylo nicotné.

Příroda, která je Borkovým leitmotivem, ho nevybízí k věcnému dokumentování, ale k nalézání a zachycování jejích úžasných estetických kvalit. Zachycená realita zůstává sice stále výsekem skutečné přírody, ale zásadní část obrazového sdělení má rysy čistě subjektivního díla. Fotografování přírody předpokládá aktivní přístup autora k dané předloze. Rozvinutou představivostí a osobitou schopností proměňovat skutečnost – to jest rozhodnout o přesnosti, neostrosti či rozplývání, o deformaci, o úhlu pohledu – fotograf ve svém obraze ztvárňuje vnitřní vlastnosti, vnitřní život zvolených předmětů. Sám vlastně vytváří realitu novou.

Klíčovou roli, koneckonců jako u všech fotografických prací, hraje v Borkových fotografiích světlo a stín. Ostře modelují struktury materiálu, vytvářejí grafické efekty, formují nové a nečekané vztahy mezi přírodninami. Díky tomu často námět, běžně pevně vězící ve věcnosti, má na pozitivu charakter téměř abstraktní. Podstatnou roli v Sedlákových snímcích hraje barva, která vytváří náladu a charakter snímků. Barevná fotografie patří zdánlivě k nejjednodušším, ve skutečnosti však k nejtěžším fotografickým projevům. Tím, že si fotograf sám snímek nezvětšuje, ale je nucen spoléhat na třetí osobu, musí mít v okamžiku stisknutí spouště naprosto jasno v tom, co, proč a s jakým cílem fotografuje.

Sedlákovy lyrické snímky nejsou křiklavé, nechtějí prvoplánově šokovat – svědčí o stálém hledání krásy a harmonie – v nás i okolo nás.  

Mgr. Helena Musilová

 

Tvorbu Dalibora Sedláka sleduji již několik let. Mohu pozorovat, jak se proměňuje rukopis tohoto výrazného autora.
Původní tvorba byla zaměřena více na krajinu a její realističtější ztvárnění, To bylo prioritní.
Postupně se tvorba abstrahuje a dostává jinou dimenzi. Prioritní je emocionální působení, meditativní rovina.
Vznikají tak mimořádné obrazy, které nás fascinují svou imaginací. 
                                                                                                         
Prof. Mgr. Jindřich Štreit


Celoroční výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region and the City of Olomouc.

             

mediální partner / media partner
 



ZPĚT

© Galerie CAESAR                                                                  Světlemodrá, 14x14 px