GALERIE CAESAR

CAFÉ RESTAURANT CAESAR



KATEŘINA ŠTENCLOVÁ

Narozena / Born: 17. 5. 1959 Praha, Česká republika

Studium / Eduacation: 1982–1988 Akademie výtvarných umění, Praha / Academy of Fine Arts, Prague

Žije a tvoří v Praze / Lives and works in Prague

Samostatně vystavuje od roku 1990, kolektivních výstav se účastní od roku 1984.

Výstavu uvedl Miroslav Schubert

           
 
pohled do výstavy / exhibition view



Igelit s fialovým obdélníkem
. 2009         akryl na igelitu


Baku
. 2012
akryl na plátně


Podzimní II
. 2010
akryl na plátně

Texty v katalogu k výstavě:

Ve chvění
Hranice prostoru mizí
A mizí pojmy času.

Ve vodě z kapek,
Ve vzduchu z vůní,
V těle vzruchů,
V mávání křídel ptáků,
V páře nad kávou,
V psím dechu.

Myšlenky – domy plují.

Kateřina Štenclová patří k několika málo českým umělcům, kteří se systematicky a téměř výhradně zabývají abstraktní malbou. Jejími hlavními výrazovými prostředky jsou čistá barva, vtahy geometrických a organických ploch, malířské gesto a tvar malířské podložky. Okrajově se dotkla i problematiky monochromní malby nebo vztahu malířství a architektury. Po expresivních začátcích z konce 80. Let její malířské gesto ztratilo kresebný charakter a pracuje převážně s velkými plochami čistých barev. Obrazy nemají symbolický program ani narativní obsah, což od počátku ztěžovalo jejich pochopení a přijetí českou uměleckou komunitou a kritikou. Průlomovou se pro umělkyni stala její výstava v Nové síni v roce 1994, kde představila sérii malířských pláten a kde na každém z nich byly pouze dva nebo tři rovnoběžné barevné pruhy. Obrazy byly instalované v nepravidelné řadě vedle sebe a dohromady vytvářely jedinou malířskou instalaci.

Experimenty se skladbou obrazů do jednoho celku vyvrcholily v cyklech Hranice události I a II z let 1998–99, které se dočkaly i reflexe v mezinárodním tisku (Artforum, Art in America). Na přelomu tisíciletí Štenclová opustila geometrii a začala pracovat se vtahem kruhového malířského gesta a pravoúhlým formátem podložky, a současně se vtahem různých vrstev malby na sobě. Od roku 2005 používá širší a pružnější štětce, které v její nové práci zdůraznily kaligrafický charakter stop.“

Tomáš Pospiszyl

„Igelity malířku inspirovaly k obrazům, které jsou blízké jejím expresivním počátkům. Jednobarevnost se rozbila, najdeme tu plno zastavených tahů, a kruhový pohyb skoromonochromů nahradil pohyb různých barev v různých směrech.“

Kateřina Černá

„Kateřina Štenclová již několik let pracuje se zvláštním kontrastem mezi obrazy malovanými na plátně a kompozicemi vznikajícími na průsvitných fóliích, dovolující prorůstání různých prostorových plánů a hlavně úplně jiné působení světla. Jde vlastně o jakési ne zcela definitivní kompozice, které svým surovým tvarem podtrhují výraz vedle nich instalovaných „klasických“ obrazů. V její tvorbě dochází nyní k výraznému posunu, kdy převládají výrazně barevné struktury, tvořící protipól k monochromům, Daleko důležitější úlohy v nich hraje gesto, které v čistých plochách ztrácelo svou důležitost, nové navázání na lyrickou abstrakci nebo na strukturální tvorbu se rozvíjí v nových souvislostech a s aktuální zkušeností.

Jiří Machalický

 

„Souslednost vzniku jednotlivých děl je křišťálově jednoduchá – jako pracovní podložku při práci používá autorka rozměrné igelity, které v nějakém okamžiku začnou „žít“ vlastním životem a stávají se plnohodnotným výtvarným artefaktem. Jsou stopu (ve smyslu indexu) již existujících obrazů, indexový charakter igelitových obrazů umožňuje zachytit i kombinaci geometrické struktury (dané otiskem vlastního plátna) a uvolněného záznamu gesta malby. Zároveň slouží jako inspirace pro vznik nových pláten.“

Helena Musilová


Celoroční výstavní program Galerie Caesar podporuje
Ministerstvo kultury ČR, Olomoucký kraj a statutární město Olomouc.

Year-round programme of Galerie Caesar is supported by
Czech Ministry of Culture and Olomouc Region and the City of Olomouc.




ZPĚT

© Galerie CAESAR                                                                  Světlemodrá, 14x14 px