|
|
|
|
|
|
Narozen / Born :
6. 2. 1974, Šternberk
Studia / Study :
1988–1992 SUPŠ,
Brno
1992–1997 Katedra výtvarné
tvorby Ostravské univerzity, Ostrava
(ateliér sochy – p. S. Hanzík, ak. soch. M. Kotrba)
Člen výtvarné skupiny
VY3 (společně s A. Hudečkem a K. Szanyiovou)
/ Member of the artists’
group VY3 (together with A. Hudeček
and K. Szanyiová)
Žije a pracuje ve Valašském Meziříčí
a Březovém u Olomouce / Lives and works Valašské Meziříčí and Březové
near Olomouc
Samostatné výstavy /
Solo exhibitions:
1996
Minikino kavárna,
Ostrava
1998 Galerie 761,
Ostrava
2000 Země–dotebe,
Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
2001 Kostel Povýšení
sv. Kříže, Moravský Beroun
2004 Natural 04, Dům
umění, KGVU Zlín
2005 ARTillery 05,
Galerie Caesar, Olomouc
Výstavy se skupinou
VY3 / Exhibitions with the VY3 group:
1996
3hodinová výstava skupiny VY3, dům určený k asanaci, Ostrava
Galerie 761, Ostrava
1998 3tí výstava
skupiny VY3, Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm
Galerie Půda, Český Těšín
1999 Galerie Na bidýlku,
Brno
2000 Hradní kaple,
Hukvaldy
2002 Egyem meg a
szivedet, Galerie Sokolská 26, Ostrava
2004 Brňavka, G 99, Dům
pánů z Kunštátu, Brno
VY3land, Dům umění, Opava
2005 VY3land, Galerie města
Plzně, Plzeň
Kolektivní výstavy /
Group exhibitions:
1995
Ká–Vé–Té, Galerie Půda, Olomouc
Ikarův vzestup, SGVU Most
1996 Prkno, GVU Nová Síň,
Ostrava
Autosalon, Černá louka, Ostrava
1997 Diplom–anti, kožní
oddělení Fifejdy, Ostrava
Kolmo k ose, Galerie Fiducia, Ostrava
1998 Os & tráva,
Galerie V. Löfflera, Košice (SVK)
„Ostrava-umjeni“, SVU Mánes, Praha
Současné české umění, Bonn (D)
1999 Ostrava X Ústí,
Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
2000 Pocta, Důl
Michal, Ostrava
Sádra krásy, Moravský Beroun; Hostinné
II. Zlínský salon mladých, Dům umění, Zlín
Klasika 2000, Muzeum umění, Olomouc; Důl Michal, Ostrava
2001 Zdání věcí,
Pražákův palác, Moravská galerie, Brno
Vánoční lesík, Městská galerie Šternberk
2002 10, Dům umění,
Ostrava
Zvon 2002, IV. Bienále mladého umění, Galerie U Zvonu, Praha
Hochstaplerzy i outsiderzy, Galeria Arsenal, Bialystok (PL); Galeria Sektor 1,
Katowice (PL)
2003 III. Zlínský
salon mladých, Dům umění, Zlín
2004 Ostrava - Dresden
4:4, Důl Michal, Ostrava
Sieben Bildhauer aus dem Bezirk Zlin, Hypovereinsbank, Berlin
(D)
Ceny, sympozia,
realizace / Prizes, symposia, projects:
1998
III. ročník sochařského sympozia „Sloup“, Olomouc
2001 Rezidenční pobyt
Čimelice, Nadace a centrum pro současné umění, Praha
2002 „Sochy v krajině“,
mezinárodní sochařské sympozium, Hostětín
2003 Cena V. Chada, III. Zlínský salon mladých
2003 I. roč. soch.
sympozia Milotice, Mikroregion Nový Dvůr
Veřejné realizace /
Public projects:
Letecké srdce, Šanov, okr.
Uherské Hradiště
Dvojčata,
Svatobořice - Mistřín, okr. Hodonín
OBJEKTY JAROSLAVA KOLÉŠKA
Výstavou ARTillery sleduje JK především
tu linii své tvorby, inspirovanou pozůstatky činnosti vojensko-průmyslového
komplexu. Od výsostně sochařské práce s lidskou anatomií, která tvoří
druhou podobu jeho práce, ji odlišuje materiálem a právě označením
„objekty“, i když lidské a strojové tvary se v jeho díle již několikrát
zkřížily.
Když se na umělecké scéně
zjevily jeho Panzery, mnozí je vnímali
jako gesto sochařské neústupnosti a fascinace tvarem, ale je tu ještě něco.
JK patří ke generaci, která vyrůstala v éře Hvězdných válek a
„uzbrojení“ Východu, kterou nás provázel televizní komentátor Peršink.
Studium v průmyslové Ostravě poskytlo sochařově představivosti konkrétnější
materiál. Těžká vojenská technika v simulakru dnešní války ztrácí
praktický význam, stává se „technologickými fosiliemi“, je ale účinná
na psychologické úrovni, protože „stroje
v představivosti lidského rodu již nahradily zvířata“ (James Der Derian). Heroické období válčení
(JK vytvořil památník letecké bitvy nad Šanovem) je minulostí, zbraně se
sice pojmenovávají po dravcích, ale pásoví dinosauři
vymírají na virózu software. Čerstvý otec JK cítí ohrožení. V jeho
díle se jako téma objevují katastrofy Hindenburgu a Kursku. „Potopená
loď mi o technologii řekne více než loď, která pluje.“ (Paul
Virilio). Odvrtaná cementová mapa Asie nenaznačuje přímo smrt, ale globálně
chápané mizení populace. Chronologicky posledním dílem výstavy ARTillery
je sestava zvětšených tablet z optického skla, průzračné placebo
civilizačních bolestí, které ale svým provedením dává vzpomenout na mocný
Dylar z DeLillovy knížky.
Obrazem lékové kapsle se sochař vrací k tématu těla, tentokrát ale těla
ohroženého chemickou manipulací.
Sochy tablet JK mohou skýtat svou obmyslnou útěchu
ještě za tisíce let. I ony jsou plodem představivosti, která se dívá na
artefakty dnešní civilizace jako na budoucí archeologické nálezy, myšlení,
které vidí dál než k termínům splatnosti půjček. Americká nadace The
Long Now se snaží vzbudit v lidech zodpovědnost za příštích 10 000
let a vytvořila datové nosiče v tomto horizontu použitelné. Objekty JK
jsou stejně podnětné.
Lukáš Beran, duben 02005
JAlbum 5.1 Copyright: Galerie Caesar