GALERIE CAESAR
CAFÉ RESTAURANT CAESAR


                                 

  Adriena Šimotová, Markéta Othová
věci, místo

vernisáž       výstava

      Když se na jaře tohoto roku, po delší prodlevě způsobené zdravotními problémy, Adriena Šimotová vrátila do svého ateliéru v podkroví starého činžovního domu v tiché letenské ulici, vracela se do něj s vědomím, že se blíží doba, kdy jej bude muset, mimo jiné i vzhledem k nutným stavebním úpravám, znovu na delší dobu opustit s tím, že se do něj možná už nebude moci vrátit. Pracovala v něm od počátku padesátých let spolu s manželem Jiřím Johnem, kdy jim ateliér přenechal jejich společný přítel Václav Boštík. Po předčasné smrti Jiřího Johna v roce 1972 pak už do ateliéru po desetiletí docházela sama. Letošní Adrienino navracení se do pro ni tak blízkého a důležitého místa mělo v sobě tedy i rysy loučení. Ve světle tohoto loučení se v kresebných meditacích po několik týdnů znovu setkávala s věcmi, které zde nacházela, s částmi interiéru, s místem samotným… a hledala a znovu vyvolávala stopy příběhů a událostí, které toto místo neslo, aby evokovala jejich smysl.
      V autorčině tvorbě příznačně spojované s výslovnou obrazovou tematizací lidské personality se motiv věci a věcnosti věci objevil už dříve. V souvislostech podobných těm, v nichž vznikaly práce představované v Galerii Caesar. Nejdříve to bylo myslím v podkrkonošském Hostinném v roce 1989, kde v bývalém františkánském klášteře, kam Adriena Šimotová od poloviny osmdesátých let jezdívala pravidelně na několikatýdenní pracovní pobyty, vytvořila velkoformátové prokresby Mapování prostoru – Tělo kláštera, v nichž chtěla vyjádřit a uchovat svědectví vyvolávané její kresbou z paměti chátrajícího, v minulosti násilně uzavřeného, řeholního domu. A pak počátkem roku 1990, kdy utrpěla v ateliéru úraz, po němž byla delší dobu upoutána na lůžko, se k práci postupně vracela, tak jak to umožňovala léčba a rehabilitace, právě kresbami malých předmětů, které ji obklopovaly doma, kresbami věcí, které nacházela v pokojích bytu, v němž žila od dětství s rodiči i prarodiči, s Jiřím Johnem, později se synem a jeho rodinou. Pokračování v tomto námětovém okruhu ji přivedlo k monumentálním uhlovým kresbám na korejských ručních papírech z cyklu Magie věcí, poprvé vystavovaných spolu se souborem Mapování prostoru – Tělo kláštera v Západočeské galerii v Plzni pod souhrnným názvem Svěcení reality (1991).1
      Někdy v té době se také setkala s tehdy ještě samizdatovým vydáním Heideggerovy přednášky Věc, jejíž četba u ní zájem o toto téma sice nevyvolala, ale jistě podpořila a obohatila interpretační perspektivu, v níž je promýšlela. Heidegger ve své přednášce analyzuje věc a bytostné určení věci ve světle jejího místa ve světě, vykládaném jím jako součtveří země a nebe, smrtelných a božských. V přednášce se věnuje zejména souvislostem, v nichž věc jednak od člověka k člověku zprostředkovává hostinný dar, dále pak souvislostem, v nichž věc zprostředkovává oběť, přičemž v textu přednášky do popředí vyvstávají vztahy mezi lidským a božským. Obě tato hlediska můžeme v díle Adrieny Šimotové, v námětovém okruhu, který zde sledujeme, nalézt. Mimoto, domnívám se, můžeme v její tvorbě vyzdvihnout ještě hledisko třetí, v němž věc vystupuje jako nositel sdělení, moment komunikace, jímž může být proto, že je výrazem a součástí výrazu, jemuž lze rozumět a jemuž lze odpovídat.
      Poukázat na to můžeme právě u pastelových, pigmentových a uhlových kreseb, jež vznikaly na jaře tohoto roku v Adrienině ateliéru, když se obracela k věcem – nádobám, šatům, částem dveří a oken…, aby z jejich paměti, prostřednictvím dotyků a otisků, vyvolávala ozvěny nepřítomných přítomností, příběhů, na nichž věci měly svůj podíl. Aby v nich evokovala jejich smysl. Tuto úlohu dosud asi nelze považovat za uzavřenou. Autorka se přesto rozhodla některé z těchto kreseb vystavit, právě pro to, co v nich naplněno a splněno bylo.
     Můžeme-li s Adrienou věci, jež ji roky provázely, přijímat jako momenty sdělování, můžeme v její kresbě nacházet tázání po tom, čím je sdělení věci ustavováno, kde, v jakých vztazích je podstatně určováno. Jako v každé jiné hermeneutické situaci i v této je tomu tak, že autorka, a my spolu s ní, rozumíme sdělovanému na základě toho, jak už jsme předtím porozuměli sobě samotným. A sebeotevírání se reflexivnímu, každodennost přesahujícímu a k podstatnému směřujícímu dotazování věcí a odpovídání věcem vede proto nutně k sebeotevírání v tázání se po tom, kým jsme my sami, kteří se k nim takto vztahujeme, kde se v jiném scházíme se sebou, jaká je v našem scházení se se sebou naše nejvlastnější možnost.

     V této perspektivě bychom pak mohli chápat i účast Markéty Othové, kterou si do olomoucké Galerie Caesar pozvala Adriena Šimotová jako svého hosta.2 V její černobílé velkoformátové fotografii vidíme okno bytu, v němž bydlí při svých pravidelných cestách do Paříže. Byt je pronajat, závěs i záclona v něm jsou součástí vybavení poskytnutého pronajímatelem. Fotografie zachycuje pohled z okna či přes okno do světla přicházejícího zvenčí, pohled na plátěný závěs a záclonu, jež světlo zastiňují, pohled na přítmí, možná tmu v samotné místnosti záclonou a závěsem před venkovním prostředím uzavíranou. Pohled je zde pohledem ven i dovnitř, je pohledem z okna, na okno i do zrcadla nebo zrcadlícího rozhraní, jímž se okno a možná ještě spíše závěs se záclonou v pohledu stávají, a je i jejich reflektovanou sjednocující souhrou.
     Je-li tomu tak, že k povaze toho, co v nejobecnějším smyslu slova je, patří komunikativní aspekt, pak skutečné se alespoň za určitých podmínek sděluje nebo může sdělovat a možná i „chce“ sdělovat. Mohli bychom potom říci, že žijeme uvnitř různých modalit „řeči“, přičemž se zde nebudeme věnovat tomu, nakolik jde o „řeč“ pro nás srozumitelnou. Ve výtvarném umění se médium fotografie pro svůj specifický vztah mezi fakticitou a interpretací stalo svébytnou formou návaznosti na různé modality sebe-sdělování skutečnosti. Vyznačuje se mimo jiné stupňovaným přínosem reality či empirické reálnosti, to je patrně jednou z příčin velkého prostoru, jehož se mu v posledních letech na mezinárodních přehlídkách dostává, neplyne z toho však bez dalšího, že je ve stejné míře i přínosem sdělování podstatného.

      Markéta Othová s médiem fotografie soustavně pracuje zhruba od první třetiny devadesátých let a jako výtvarná umělkyně akcentuje a uplatňuje právě jeho výtvarně obrazové kvality a možnosti. Projevuje se to v konceptuálním rozměru její tvorby, v tom, jak pracuje s instalačními možnostmi jednotlivých fotografií nebo souborů, do nichž je nejčastěji zařazuje, zejména však myslím tím, že a jak se vztahuje k fotografovanému jako k fenoménu, jenž ve své obrazové povaze fotografii předchází, přesahuje i zahrnuje, a jemuž ona sama odpovídá jako přijímané hermeneutické úloze. V nejpůsobivějších polohách autorčiny tvorby se před námi přes hranici zdání bezprostřední danosti rozvíjí logika odkazů na strukturu podmínek, za nichž se to, co je, stává v různé míře zjevným a sdělitelným; především snad na naše místo v nich.
     Nestejný i shodný je způsob, jímž se obě autorky ujímají odpovědnosti za otevřené pole vstřícnosti, v němž se skutečné v nás a mimo nás může sdělovat ve své původnosti. V motivické struktuře, která orientuje jejich výstavní soubor, je možná motivem hlavním světlo a podmínky jeho vycházení.

                                                                                                                       Pavel Brunclík

1. Kresby ze souboru Magie věcí jsou dnes součástí sbírek Galerie Klatovy/Klenová, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Paříž a Národní galerie v Praze.

2. Nejde o jejich první pracovní setkání. Markéta Othová požádala Adrienu Šimotovou o oponenturu své diplomové práce, s níž v r. 1993 absolvovala v oboru ilustrace a grafika pražskou VŠUP. A naopak Adriena Šimotová ji v roce 2003 pozvala jako svého hosta na výstavu Retroperspektiva, jíž se po letech rekonstrukce otevíral brněnský Dům pánů z Kunštátu, a o rok později přizvala Adriena Markétu Othovou ke spolupráci při grafické úpravě své monotematické monografie „Tvář“, vydané u příležitosti Adrieniny retrospektivní výstavy ve Slovenské národní galerii v Bratislavě (2004).

Adriena Šimotová, Markéta Othová – věci, místo / 161. výstava Galerie Caesar / 4. 10.–27. 10. 2005 / Kurátor výstavy: Pavel Brunclík / Komisař výstavy: Miroslav Schubert / Text: Pavel Brunclík / Fotografie: Martin Polák

Za finanční podpory Ministerstva kultury ČR

                                                               ZPĚT

 

 Otevřeno
Pondělí–Pátek
9.00–12.00 / 12.45—17.00
Sobota
9.00–12.00
 Kontakt
Galerie Caesar
Horní náměstí-radnice
771 00 Olomouc
Czech Republic

tel.: 585 225 587

galerie.caesar@cmail.cz

2004 © Galerie CAESAR