| 
               Text v katalogu
              >>>ZDE doc 
               
               
              „Zajímá
              mne teď myšlenka lesa smrkového. Cítím jeho mohutnost a musím
              ji do plátna vložit děj se co děj! Zvolím k tomu větší
              rozměry, větší, než jakých jsem až dosud užíval. Musí to
              být monumentální…“ Napsal Jindřich Prucha 9. června
              1914, necelé tři měsíce před svojí tragickou smrtí v prvních
              dnech 1. světové války.
               
              Strom byl pro
              Pruchu výzvou i osobní potřebou. Tomáš Pospiszyl píše v katalogu
              Pruchovy výstavy: „Jeho opakované vracení se ke stejnému
              námětu není ani tak způsobeno uhrančivostí námětu jako
              takového, jedná se o banální strom, ale o cvičení v možnostech
              malířství, je to hledání toho univerzálního, co je v tomto
              jednoduchém námětu a jeho malbě skryto…“
               
              Záměrem výstavy
              nebylo (a ani být nemohlo) doložit Pruchovo nezaměnitelné
              postavení v kontextu soudobého malířství (včetně mezinárodního
              kontextu – např. srovnáním obdobně artikulovaných obrazů
              Pieta Mondriana a dalších). Rezignoval jsem také na původně
              nastolenou otázku, nakolik je Pruchovo dílo určující pro následující
              generace a nakolik a čím je případně aktuální dnes. Vycházel
              jsem přitom z toho, že jeho obrazy jsou často připomínány
              (Jaromír Zemina) v obdobně důležitém kontextu jako třeba
              obrazy Bohumila Kubišty. Vím o příkladu, jaký Prucha znamenal
              např. pro Dalibora Chatrného, Josefa Jíru nebo o generaci později
              Ivana Ouhela, Jana Jemelku, Svatopluka Otiska a další. A je to příklad
              obecnější v tom smyslu, že jako jeden z mála mohl být
              v opakujících se nepřirozených podmínkách příkladem
              autentické tvorby. Bezprostřední kontakt s viděnou skutečností,
              respektive malba v plenéru byla pro Jindřicha Pruchu klíčová.
              Podobnou zkušeností prošly donedávna desítky malířů přinejmenším
              v době studií. V návaznosti na vlastnosti a možno říci
              projevy viděného a citovou zaujatost s tím spojenou byl
              Pruchův příklad zásadní a orientující. Snad to není moc
              troufalé, ale jako svého druhu Pruchovy pokračovatele vidím z naší
              výstavy Miroslava Kovala, Jana Jemelky, Svatopluka Otiska a i pro
              mě překvapivě a kokoliovsky jaksi „zauzleně“ právě
              Vladimíra Kokoliu… Důležitý je pro Pruchu také prožitek
              samotného procesu malování, což ovšem nevnímám jako jeho výlučnou
              vlastnost nebo nezbytnou výsadu takové malby. Snad můžeme před Pruchovými
              obrazy citovat slova Miloše Dvořáka vztažená k Jakubu
              Demlovi: jsou místem, kde se něco skutečného událo. 
              Strom sám je
              již projevem, stvořením. Jakkoli pro Pruchu je důležitý přístup
              velmi osobní, nejde u něj jen o projev individuální tvůrčí
              vůle ve smyslu projevení sebe sama, ale o potřebu dát projevit
              se viděnému. Nevtěsnává skutečnost do předem pojímané
              koncepce. Sleduje konkrétní projevy skutečnosti včetně jejích
              nahodilostí. Je pravda, že u něho jde o tvorbu až sebezáchovnou,
              právě však ve smyslu identifikace se jsoucím. Domnívám se,
              že tento nezprostředkovaný, znovu obnovovaný vztah k přírodě
              je dnes spíše ojedinělý. V kontextu pluralitního
              (postmoderního) umění je k takové danosti patrná spíše
              skepse, bez ohledu na předpoklad jeho autenticity i reflexe jeho
              místa v dané sociální realitě. Píšu to jako konstatování
              a jako klíč k tomu, jak vnímat naši výstavu. I v ní
              se – byť okrajově - projevuje přístup spočívající v reinterpretaci
              skutečnosti prostřednictvím vizuálních, znakových i
              symbolických předloh (na výstavě je to interpretace obrazu G.
              D. Friedricha od Pavla Hayeka). Z názorové plurality vyplývá
              také potřeba různých vyjadřovacích prostředků, přičemž
              myslím v zásadě ztrácí smysl hovořit o prostředcích
              konvenčních nebo „aktuálních“. Spíše snad lze
              mluvit o různých strategiích. 
              Stromy, skupina
              stromů, les, okraj lesa, interiér nebo VNITŘEK LESA.  Toto
              téma má v českém malířství velkou tradici, spojujeme
              ji s Juliem Mařákem a jeho žáky, zejména Antonínem Slavíčkem.
              Na naší výstavě téma vnitřku lesa prezentují obrazy Marie
              Blabolilové, Inge Koskové, Kateřiny Štenclové, Pavla Hayeka,
              svým způsobem také Svatopluka Otiska (Průhled/Listí) a patřily
              by do ní při větších prostorových možnostech také obrazy
              Petra Pastrňáka,  Antonína
              Střížka, Petra Štěpána a zejména Vladimíra Kokolii (pro něhož
              jsou motiv, respektive vlastnosti stromu a interiéru lesa
              dlouhodobě klíčové). 
              Dalším tématem
              by mohl být STROM osamocený, v kompozici dominující, případně
              skupina stromů. V díle Jindřicha Pruchy je takových kreseb a
              obrazů hned několik, k nejkrásnějším patří obraz Pohřeb
              (1911). Na výstavě reprezentují toto pojetí Ivan Ouhel, Jan
              Jemelka, Pavel Mühlbauer, Vladimír Kokolia, Pavla Dvorská, Anežka
              Kovalová, Jiří Petrbok, Martin Zálešák, Jan Klimeš, svým
              způsobem Daniel Balabán a také kurátor výstavy. 
              Legitimním tématem
              je také motiv VĚTVÍ. U Jindřicha Pruchy například obraz Větve
              stromu na podzim (1913) nebo kresba Stromy a stráň (1909). Větvoví
              je například součástí mnoha grafik Bohuslava Reynka. Na
              olomoucké výstavě je to opět Inge Kosková a Svatopluk Otisk a
              zejména Miroslav Koval, jejichž projev má navíc ke zmíněným
              dílům Pruchovým nečekaně blízko a dochází zde i k velmi
              podobné míře oproštění. Můžeme-li tady mít na mysli
              detail stromu, obdobnou přírodninu, případně nějaké děje
              nebo pohyb, je to především Miroslav Koval, který jen zdánlivě
              jiným způsobem reflektuje vlastní bezprostřední zkušenost přírody
              a dochází k zobecnění vlastností viděného a jejich
              velmi osobních prožitků. Potřeba obrazového řádu se prostřednictvím
              neobyčejně bohatě se obměňujících struktur identifikuje s
              potřebou řádu vnitřního, je paralelou skrytého řádu přírodního
              a nabízí klíč k jejich čtení. K tomuto pojetí má blízko
              také Inge Kosková a částečně i Pavel Műhlbauer, nejen ve svých
              kresbách nýbrž i obrazech. 
              Specifickým příspěvkem
              je ukázka ze soustavně se stromům věnující práce Pavly
              Dvorské. I u ní je však způsob až vědeckého kreslení
              mnohdy tématem, stačí se zahledět do samotné kresebné
              artikulace. Jsem rád, že součástí výstavy je také práce
              Jana Steklíka, znovu ukazující jeho cit pro (jakýkoli) materiál,
              křehkost a svým způsobem efemérnost (nejenom kreseb). Steklík
              jako by se při kreslení právě vznikající linky přidržoval.
              V tom vidím (existenciální) příčinu jeho nenapodobitelné
              čáry, její přesnosti a chvění zároveň. Integrální součástí
              je potom to, co takovou linkou (případně dalšími prostředky
              a materiály) sděluje. I pro charakteristiku obsahu takových děl,
              jejich inteligence a vtipu je potom možné použít podobná
              slova. 
              Vlastním tématem
              výstavy nemohl být strom ani les. Výstava je výběrem obrazů
              a kreseb několika autorů, kterým je toto téma vlastní, ať už
              se stalo podstatnou částí jejich práce, její částí dílčí,
              nebo je – jako třeba u Jiřího Petrboka - okrajovým, přesto
              zásadním počinem. Je tedy také víceméně komorním výběrem,
              představujícím sice různé způsoby artikulace tématu, přesto
              si – domnívám se - až nečekaně blízké. A to nakonec i
              ve vztahu k řadě obrazů a kreseb Jindřicha Pruchy.
               
              Petr Veselý 
              
               
               
               
              
               
              
              
               
              
             |