VERNISÁŽ 12. 7. 2022

odkaz na FB událost:  https://fb.me/e/1T8cLlTJ3

 


Poděkování všem, kteří se na přípravě výstavy podílejí:

Organizace, koncepce: Miroslav Schubert, Vojtěch Schubert

Amanita Design: Jan Chlup, Radim Jurda, Lukáš Kunce

Bohemia Interactive: Ivan Buchta, Helga Martinková, Štěpán Osoha, Stanislav Petera, Josef Surý

Warhorse Studios: Marek Delong, Mikuláš Podprocký a kol., Jiří Rýdl, Anna Slama


 

Videohry jsou již po mnoho let fenoménem, na který se pohlíží pozitivně, ale často se spousta lidí rovněž mylně domnívá,
že videohry jsou jen plné násilí a nejsou vhodné pro děti. Vše je ale jinak. Stejně jako ve filmu či literatuře, i ve videoherním světě najdeme díla různého ražení, témat, hloubky, kvality a cílového publika. Řada
her rozvíjí fantazii a bystří ducha, mohou nás poučit, dovzdělat, ale především pobavit.

Celosvětový videoherní průmysl v posledních letech co do velikosti a zisků už dokonce překonal filmový a hudební průmysl dohromady a neustále roste. I když se videohrám nedostává takové pozornosti jako filmu a hudbě, přesto se tak stává naprosto nezanedbatelnou součástí životů více než dvou miliard lidí na celém světě, což je 26 % světové populace.

Videohry obecně (ať už na PC, konzole či jiná zařízení) mohou být de facto vrcholnou formou umění, jelikož snoubí spoustu oblastí lidské kreativity, a to i té umělecké – od programování, skriptování, tvůrčího psaní, designu fiktivních světů, prostředí a postav přes kartografii, lokalizaci a překlad, design herních zážitků a mechanik, až po výtvarné umění, fotografii, herectví, dabing, skládání hudby všech žánrů a práci se zvukem či audiovizuálními prvky obecně.

Na výstavě Herní svět – Umění v českých videohrách dokážeme, že videohry mohu být i pohádkově krásné, veselé, ale i vážné
a zároveň mohou být osobitou, avšak zatím opomíjenou součástí výtvarného umění. Představíme ukázky tvorby tří předních českých videoherních studií, a to s důrazem na výtvarnou hodnotu a vizuální atraktivitu jejich tvorby.
Rovněž nastíníme, jak hry vznikají.

Český herní průmysl se neztratí ani ve světě, ba naopak. S přispěním originálního přístupu výtvarníků,
a díky cílevědomé práci všech profesí v herních studiích jsme svědky celosvětových úspěchů českých her
a naše výstava napomůže se novým herním světům přiblížit.

 


Amanita Design je v herní branži synonymem pro adventury s jedinečným uměleckým zpracováním a harmonií mezi obrazem
a zvukem. Jejich hry se odehrávají v mikrosvětech, o kterých se jiným jen sní, a každý z nich je originální. Zatímco Samorost Jakuba Dvorského okouzlil publikum přírodními scenériemi poskládanými z fotek a kreseb, hry z pera Jaromíra Plachého v čele
s komediální adventurou CHUCHEL do žánru vnáší vydatnou porci humoru a nadsázky. V současnosti ve studiu působí několik menších týmů, které nezávislé pracují na svých autorských hrách.

V Galerii Caesar se Amanita Design prezentuje jedním ze svých nejnovějších titulů, a to atmosférickou puzzle hrou Creaks. Ta je zasazena do tajuplného podzemního světa, který obývají nejen inteligentní ptakotvorové, ale také nebezpečné příšery, které se však pod světlem lampy mění v neškodný nábytek. Creaks se mimo jiné zabývá fenoménem pareidolie - jevem, při němž dochází k dotváření vnímaných podnětů ve smysluplné obrazy za pomoci fantazie. Jako když například v mracích rozeznáváme lidské tváře.

Skrze práce autorů Radima Jurdy a Jana Chlupa nabízí výstava pohled do procesu tvorby hry, která je z velké části ručně kreslená
a malovaná. Na výstavě je možné si prohlédnout prvotní skici a návrhy světa Creaks, originály kreseb pozadí a maleb obrazů
i výslednou podobu hry.
 

 



 

Studio Bohemia Interactive bylo založeno v roce 1999 v Praze, kdy jeho zakladatelé Marek a Ondřej Španělé spolu s malým týmem již nějakou dobu pracovali na unikátní vojenské taktické hře, která nakonec vyšla v roce 2001 pod názvem Operace Flashpoint.
Ta se stala první hrou v sérii Arma, která proslula nejen jako bezkonkurenční a komplexní "simulátor" moderního bojiště,
ale i jako platforma pro tisíce uživatelských modifikací.

Bohemia Interactive v Galerii Caesar představuje titul Arma Reforger, nejnovější hru série Arma a první velký titul postavený na vlastní technologii Enfusion. Reforger se odehrává ve fiktivní alternativní realitě konfliktu supervelmocí v roce 1989. Hráči se v multiplayerovém scénáři stávají aktéry místních bojů na území smyšleného ostrova Everon, jehož prostředí se inspiruje realitou Československa na sklonku Studené války.

Kromě ukázek herní grafiky je možné vidět i vizuální koncepty, které pro podporu vývoje herní grafiky a prostředí vytvořil Josef Surý, a sérii propagačních fotografií, jejichž autorem je Stanislav Petera.

 



 

 

 

Warhorse Studios je herní studio založené v roce 2011 v Praze malou skupinou veteránů českého herního průmyslu. Studio stojí za kritikou i hráči oceňované hře Kingdom Come: Deliverance. Warhorse je součástí předního vydavatele videoher Koch Media Group.

Kingdom Come: Deliverance vás zavede na výpravné dobrodružství v Čechách posledních Lucemburků. Na své cestě zažijete porážky i vítězství, šarvátky i velké bitvy, budete mluvit se šlechtici i kmány a zažijete středověk tak zblízka, jak je bez újmy na zdraví možné.

Kingdom Come: Deliverance vyšla v roce 2018 a dočkala se uznání od hráčů i odborné veřejnosti. Celkově se na PC, PlayStation 4
a Xbox One prodalo přes čtyři milióny kusů a hra získala více než třicet světových ocenění, mj. Česká hra roku v kategorii herní design, Cena hráčů v kategorii PC hra roku, Vývojář roku nebo Česká hra dekády.

Na výstavě prezentujeme koncepty, návrhy a screenshoty ze hry Kingdom Come: Deliverance, které vznikaly v týmu
Mikuláše Podprockého. Kurátory výstavy za Warhorse jsou Anna Slama a Marek Delong.

 


 

 


Již se o výstavě píše v herních kruzích, články zde:

https://www.vortex.cz/vystava-herni-svet-predstavi-umeni-v-ceskych-hrach/

https://www.eurogamer.cz/pozvanka-na-vystavu-o-umeni-v-ceskych-hrach

https://www.zing.cz/novinky/96363262/vystava-umeni-v-ceskych-hrach-predvede-treba-koncepty-creaks-a-army-reforger/

https://www.lupa.cz/aktuality/hry-jsou-umeni-warhorse-amanita-a-bohemia-interactive-budou-mit-vystavu-ze-svych-titulu/

https://hrej.cz/article/v-olomoucke-galerii-caesar-probehne-vystava-umeni-v-ceskych-videohrach-ukaze-se-amanita-warhorse-i-bohemia-interactive

https://indian-tv.cz/clanek/v-olomouci-se-uskutecni-vystava-umeni-her-od-amanity-i37r0i

https://www.czechgamer.com/38711/vystava-umeni-v-ceskych-videohrach.html

 

 

   
   
   
   
   

 


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

ZPĚT


 



Celoroční výstavní program Galerie Caesar je realizován za finanční podpory 
Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje, statutárního města Olomouc a Café Restaurant Caesar.


The year-round exhibition programme of Caesar Gallery is made possible with the financial support
of the The Czech Ministry of Culture, the Olomouc Region, the City of Olomouc and the Cafe Restaurant Caesar.
Thank you.

 

 

             © Galerie CAESAR  

 

NAVRCHOLU.cz