|
JAN KNAP (pokračování výstavy z prosince 2019)
4. 2.
2020–27. 2. 2020
SEBERYTÍ / KVV PdF UP
kurrátor: Ondřej Michálek
Výstava
představí práce studentů grafického ateliéru Katedry
výtvarné výchovy Univerzity Palackého. Kurátorem výstavy je
jeho dlouholetý vedoucí, Ondřej Michálek - a cílem je nejen
prezentovat současnou mladou, navíc místní školu, ale vůbec
ji ustavit v její paralele vzhledem k dalším ateliérům
grafických technik v České republice.
Jako taková doprovází reprezentativní sbírkovou expozici,
jíž na stejný termín připravuje Muzeum umění Olomouc.
Grafický přístup zároveň zasáhne také veřejný prostor,
konkrétně Galerii Lomená, a bude se tak jednat o sdružený
program vícero kulturních institucí v Olomouci.
3. 3. 2020–27. 3. 2020
ROBERT BUČEK
4+1 / 3+kk
kurátor:
Miroslav Schubert
Narozen: 7.
12. 1979, Uherské
Hradiště
Studia:
1996–2000
Umělecké zpracování keramiky a kamene,
Střední odborná škola Luhačovice
2001–2007
Sochařství – volná tvorba, prof. Marius
Kotrba, Ostravská univerzita
v Ostravě
2006–2008
Pedagogická způsobilost pro 2. a 3. stupeň
v oboru výtvarná výchova, Ostravská univerzita v Ostravě
2009–2012
Doktorské studium sochařství,
prof. Janusz Kucharski, Akademie krásných umění, Wroclaw, PL
Autor, jehož realizace ve veřejném prostoru
můžeme zhlédnout jak u nás, tak v zahraničí (např. Polsko,
Holandsko, Turecko), se zabývá především volnou tvorbou a
sochařským portrétem. Vyučuje kresbu a keramiku na Katedře
výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. Robert Buček
pracuje převážně s tradičními sochařskými materiály, jako jsou
dřevo, kov a kámen. Z dob středoškolských studií má ovšem velmi
blízko také ke keramické hlíně. Jeho sochy mají většinou podobu
prostých stereometrických těles, jimiž parafrázuje tvary typické
pro architekturu. V osobitých variacích na téma domu, rozhledny
či archy Buček naplňuje formu intimním obsahem a tuto kvalitu se
mu daří přenést z drobných skic také do konečných realizací v
materiálu a měřítku. Široké rozpětí jeho tvorby od abstrahovaně
symbolistních objektů a instalací až k figurálně pojatým
konkrétním příběhům sjednocuje společný jmenovatel duchovního
obsahu.
7. 4.–15. 5. 2020
ADAM JÍLEK
- Přání.
kurátor: Miroslav Schubert
29. 3. 1989, Praha
Studia: 2010–2016 Akademie výtvarných umění, Praha
2006–2010 Střední umělecká škola Václava Hollara, Praha
Adam Jílek patří k mladé, nastupující generaci
českých umělců. Přes svůj relativně nízký věk si stačil vyvinout
výrazný vizuální i obsahový rukopis. Absolvent Akademie
výtvarných umění v Praze, který prošel mnoha ateliéry od
klasické malby až po restaurování klasických malířských děl.
Ústředním prvkem Adamovy tvorby jsou zvířecí
motivy, kterým propůjčuje lidské vlastnosti. V obrazech také
silně dominuje bílá barva symbolizující klid, čistotu a
neposkvrněnost, ale i prázdnotu. Děj se soustředí a odehrává
především ve výrazu, ale také v očích němé tváře. Zvířata byla
po celou dobu v historii umění jako taková opomíjena, až
doposud, kde jsou ústředním prvkem právě v tvorbě Adama Jílka. K
jejich zobrazování tíhne také z důvodu, že zvířatům rád
propůjčuje lidský charakter a používá tak často ve svých dílech
satiru.
Výstava představí tři ústřední cykly, které spolu
úzce souvisí. Jedním je pomíjivost, kde se určité fragmenty a
motivy vytrácejí. Jde o pomyslnou reakci na dnešní zrychlenou
dobu. Dalším je vyprávění příběhů skrze němé tváře, které jsou
jak z osobního života, tak i pohledu na lidskou společnost
nadsázkou, ironií a vtipem. Třetím cyklem je jakýsi život v
pohádce. Svět, který je plný virtuálna a daleko vzdálen od
skutečnosti. Každý si v obrazech může najit ten svůj vlastní
příběh, jak na nej obraz působí a co v něm vidí.
19. 5.–26. 6. 2020
MAREK NENUTIL – Každý čas myslí na svou budoucnost.
kurátor: Miroslav Schubert
Marek Nenutil je zvláštním solitérem
české výtvarné scény už tím, že nastoupil na střední i vysokou
výtvarnou školu, ale vzápětí studia zanechal, přesvědčen, že je
k ničemu nepotřebuje.
Marek Nenutil (8. 12. 1978), tvoří také pod uměleckým
pseudonymem Openmindz360, který odkazuje k jeho začátkům v
prostředí streetartu a graffiti. Tyto tendence se v jeho tvorbě
alespoň v náznaku objevují dodnes. V současnosti se volně a
bravurně pohybuje na mezích současné dynamické figurativní
malby, objektu a instalací. V minulosti také ilustroval knihy,
časopisy, plakáty, namaloval desítky interiérů a exteriérů s
celými vizualizacemi po celé České republice.
Marek Nenutil / Openmindz360 je pozoruhodnou stálicí na současné
výtvarné scéně. Jako bytostný umělec je závislý na vizuálním
projevu. Koncentrovaně analyzuje scénu a sám se zabývá tématy,
která ho utvářejí a determinují. Nemocniční prostředí, stavy
lidské mysli až pantograficky přenáší na plátno v osobitém
expresivním, avšak stále konkrétním podání. V jeho projevu
nacházíme také intermezzo streetartu, které je však z větší
části upozaděno ve prospěch klasického malířského zvyku. Tvorba
Marka Nenutila je nedílnou částí současné malby.
Neméně zajímavou a důležitou etapou Nenutilovy tvorby je jeho
dílo sochařské, respektive nemalířské. Vychází z obecné
nutkavosti prostého tvoření a hledání vhodného způsobu napříč
vizuálními prostředky výtvarné škály. Práce s keramikou,
případně s dalšími materiály, jsou do jisté míry inspirovány
malbou samotnou a velmi často reflektují postavy nebo fragmenty
v malbě užité. Odlišná je situace scénických boxů, ve kterých
Marek Nenutil rozehrává autonomní příběhy, které například
parafrázují Art veletrhy a reagují na příbuzné práce Chapman
Brothers. Obecně je zde (stejně jako v instalacích) patrné, že v
tomto médiu je autorovi blízká a sympatická jistá formální
autonomie, která je však vymezená danými (pevnými) fragmenty
modelářského světa a jazyka. Jistota a zároveň svoboda utvářejí
pomyslný koktejl, který je v malbě tolik vzácnou esencí.
Galerie Caesar / červenec 2020
BRONISLAVA ŠNAJDROVÁ – Přes sebe.
kurátor:
Miroslav Schubert
Narozena 3. 4. 1973, Šternberk
Žije a tvoří v Olomouci.
Studia: 1987 –1992, Gymnázium, Uničov
1992–1998 FF UP v Olomouci (česká filologie – výtvarná výchova)
Počátky její tvorby jsou spjaté
s krajinou a zátišími. Později se zabývala geometrickou
abstrakcí.
Bronislava Šnajdrová je spíše
minimalista introvertní povahy, která pro svou tvorbu vyhledává
spíš přírodní motivy, jemnou, decentní a křehkou tvorbu.
Postupně do její práce
vstupovaly prvky, které nebyly tak věcně vázány, ale také se
začaly objevovat malby s citáty - interpretace, což je již
důležitý dobový fenomén. V případě interpretací se jedná o malby
na plátnech klasických formátů, realizované akrylovými barvami.
Rukopis je uvolněný, malba osciluje od jemných dotyků
k expresivním barevně výrazným realizacím. Pro umělkyni je
předloha impulzem, inspirací, od které se odráží. Broniny nové
obrazy nejsou přepisem zvolené předlohy. Ta je jen východiskem k
volným parafrázím v jejich úsporné zkratce a znovu v jasné
barevnosti. Nejsou to pro ni jenom skvrny, tvary a barvy, vrstvy
anebo plochy a kroužky, ale i nekonečná hra světla, rychlost a
pomalost tahu štětce, barevná skladba celku, ať čistý tón vedle
tónu nebo třeba zelená na fialové... Někdy převažuje jen pár
dotyků štětcem s barvou, vynořují se jakoby ze světla, z bílého
plátna. Jindy je prostor obrazu zcela zaplněn barvami. Převažují
gesta a rychlost, celková energie. A někdy dokonce dochází
k syntéze i více obrazů od stejného autora, ba i přemalbám
obrazů různých autorů.
Její tvorba je čirá radost z malování, a ta je tu rozhodující.
Galerie Caesar / 4. 8.–27. 8. 2020
ZBYNĚK
KULVAIT
- A z očí vytryskne světlo.
Autoři výstavy: David Voda, Miroslav Urban
Kurátor výstavy: Miroslav Schubert
Narozen: 26. 6. 1954, Opava / zemřel 30. 12. 2018, Olomouc
Žije a pracuje v Olomouci.
Studia: autodidakt.
Vystavuje od roku 1977.
Věnuje se malbě, kresbě a grafice.
Výstava olomouckého malíře, kreslíře, grafika a sochaře Zbyňka
Kulvaita (1954-2019) připomene průbojnou tvorbu jednoho z členů
bývalé skupiny Neprůbojní, která se pozoruhodně rozvíjela po
celá desetiletí bez většího zájmu odborné i laické veřejnosti.
Autorova retrospektiva představí vedle několika ukázek jeho
raných prací především Kulvaitovo neutuchající experimentování
zejména na poli „kresby a malby“, v průběhu desetiletí neustále
oscilující mezi abstraktním, konkrétním a zároveň až snovým
výrazivem.
Zbyněk Kulvait již od počátku osmdesátých let realizoval svým
objevem radikálně oproštěná díla – nejprve černým sprejem
stříkané kresby, možná vlastně jedinou olomouckou paralelu toho,
co přinesl minimal art.
Občas vznikají
malby s volnějším quasigeometrickým řádem, jeho doménou jsou
především netradiční techniky a média, počínaje sprejovými
kresbami, v nichž stále nachází jedinečné vizuální objevy, které
můžeme vnímat jako jakousi fascinující kresebnou paralelu
fotogramu – ty nejstarší byly de facto zcela černé a v podstatě
minimalistické, postupně vznikaly monochromy různých barev podle
užitého spreje, pořád krajně oproštěné s novými, jemnými
sémantickými kontexty. Pro umělce byl důležitý i objev možnosti
otiskovat jako grafiku nejrůznější materiály – skládané papíry
nebo třeba různě mačkané staniolové fólie, v nichž mohl vytvořit
svou vlastní, ryze estetické kvality akcentující paralelu
informelu, neseného imanentním řádem skladby a strukturální
artikulací, oproštěného, a proto stále živého.
Galerie Caesar /
1.9.–25.9.
2020
PAVEL MRKUS -
Observatory
(audiovizuální
instalace)
kurátor: Miroslav Schubert
Narozen: 28. 3. 1970, Mělník
Studia
1985–1988
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Kamenický Šenov
1989–1995 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha
1991 Polytechnic University, Stoke on Trent, Velká Británie
1998–1999 Institut ekumenických studií,
Evangelická teologická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
Pavel Mrkus je audiovizuální umělec, který využívá
digitální obrazové a zvukové prostředky často ve spojitosti
s konkrétním prostorem. Vystudoval Vysokou školu
uměleckoprůmyslovou v Praze, jeho studium religionistiky spolu
se zkušeností čtyřletého pedagogického působení na japonském
Toyama City Institute of Glass Art jej přivedly k unikátnímu
mixu kulturních paradigmat, který se projevuje v jeho tvorbě. Po
účasti na Benátském bienále v roce 2003 byl prezentován na řadě
mezinárodních skupinových i samostatných výstav v zahraničí. Za
výstavu Next Planet v brněnském Domě pánů z Kunštátu byl
vyhlášen Osobností roku 2012 za nejvýraznější počin. Společně
s Danielem Hanzlíkem založili ateliér Time-based Media na
Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad
Labem, kde od roku 2015 působí jako děkan.
Pavel Mrkus patří mezi autory pevně vrostlé do
současného vizuálního umění, v němž reprezentuje linii tvorby
s nejnovějšími médii. V posledních letech se soustředí převážně
na práci s datovými audiovizuálními projekcemi. Odhmotněnost
formální stránky projekcí, virtuální, avšak sofistikované
projekce jsou v případě Pavla Mrkuse tematizovány přítomností
základních životních vztahů (vztah k bohu, univerzu, přírodě).
Právě tento kontrast mezi nejmodernějším technickým médiem a
mytologickou či spirituální rovinou představuje základní
charakter autorovy tvorby, která i v mezinárodním kontextu
oslovuje diváky vytříbenou technologickou formou, existenciálním
a mytologickým obsahem, ale také jemností a hravostí.
Umělec pro Galerii Caesar připravuje speciální
audiovizuální instalaci.
Galerie Caesar /
6.10.–1.11.
2020
Terezinalia: Archeologie změny (Andere Seite Studio)
kurátor: Ondřej Dadejík
V rámci prvního ročníku Trienále s názvem Universum, jež
připravuje Muzeum umění Olomouc pod hlavičkou Středoevropského
fora, se uskuteční program v paralelních liniích v dalších
kulturních institucích města. Reprezentativní výběr bude umístěn
v prostorách muzea, Galerie Caesar bude v rámci projektu sloužit
coby kunsthalle pro své specializované projekty. Vybraní umělci
a připravené výstavy by měly reflektovat problém organizace a
systematizace, hledání a vytváření řádu.
Tvůrčí
dvojice Radka a Zdeňka Květoňových (nar. 4. 6. 1974,
Litoměřice)
zabývající se volnou tvorbou v oblasti fotografie, kresby,
instalace a videoartu s důrazem na výzkum a posouvání jejich
hranic.
Společně
studovali fotografii, video a grafický design, nejprve na
Fakultě umění a designu Univerzity JE Purkyně (FUD) v Ústí nad
Labem a poté na Filmové a televizní škole Akademie múzických
umění v Praze (FAMU) a FUUD (Ústí nad Labem) a nadále
spolupracují a vystavují pod názvem projektu Andere Seite Studio
(dříve Pudon).
Andere Seite
Studio je multidisciplinární tvůrčí kolektiv Radka a Zdeňka
Květoňových, působící v severních Čechách, a to zejména
v Litoměřicích a jejich okolí. Studio je dlouhodobě zaměřeno na
rozvíjení topografické fotografie jako hlavního nástroje
prozkoumávání dynamiky kulturních a přírodních procesů, rytmů a
vrstev žitých míst. V aktuálním výstavním souboru Terezinálií
jsou obsaženy vybrané výsledky propojení dvou zásadních linií
tvorby A.S.S. První linií je dlouhodobý fotografický průzkum
Terezína a jeho blízkého okolí, založený na pravidelném sestupu
do terénu zkoumaného místa, splynutí s jeho rytmem a následném
konstrukčním výběru a systematizaci mnohotvárně zachycených
pozůstatků a stop změny. Druhou linií je překračování hranic
média fotografie, odstředivé pátrání po možnostech jeho proměny.
Dlouhodobé mapování Terezínského prostředí dalo vzniknout
rozsáhlému, spletitému archivu. Tato výstava je dalším z dlouhé
a nikdy nekončící řady pokusů jej uspořádat.
Výstava je
součástí programu Trienále současného středoevropského umění a
kultury, které připravuje Muzeum umění Olomouc v rámci programu
Středoevropského fora pro rok 2021. To, pod názvem Universum,
reflektuje způsoby našeho vztahování se ke světu a uvažování o
něm. Motiv archivu, s nímž Radek a Zdeněk Květoňovi soustředěně
pracují, navíc v oblasti fotografie, která dala promýšlení
tohoto moderního způsobu shromažďování a organizace dat prvotní
impulz, je jedním z klíčových momentů, k němuž se samozřejmě
vztahuje také jakákoli paměťová instituce - tedy i muzeum.
Zařazení výstavy do rámce Trienále se nicméně - za současné
krize - zdá být ještě příznačnější. Kvůli posunům zahájení
jednotlivých programů, včetně samotného Trienále, totiž dochází
k podobnému míšení a revokování sedimentů, které způsobila
povodeň v terezínské zahrádkářské kolonii. A Terezinalia dík
tomu přirozeně zapadla také do jiné tradiční dramaturgické linie
muzea - Dnů židovské kultury. Zdá se, že alespoň v jistém smyslu
skutečně vše souvisí se vším a mnohost se přirozeně obrací v
jedno, což je nakonec původní význam slova Universum.
Galerie Caesar /
listopad
2020
Šimon Brejcha, Michal Kindernay,
Marie Štefanová
(Muzeum umění Olomouc –
Středoevropské forum/ Galerie Caesar)
Výstava tří autorů a tří
kurátorů (Jakub Frank, Barbora Kundračíková, Martina Mertová)
reaguje na hlavní téma letošních EDO – a staví argument
v argumentu. Jestliže je dnes ekologie a vztah ke krajině jedním
z hlavních témat, která sledujeme, jestliže se zároveň pozornost
soustředí na několik málo vybraných oblastí, jak je to s těmi,
která jsou pro běžné vnímání příliš marginální a křehká – jak je
to s vlastní zkušeností s krajinou? Vybrané umělce spojuje zájem
o efemérní, o nenápadné, ale soustavně se opakující fenomény,
které se v jejich tvorbě vzájemně zrcadlí a zpřesňují, místy
ovšem také popírají. Kant po Duchampovi je zjevně pasé, Kant po
antropocénu získává na zajímavosti.
AKTUÁL 2020
kurátor: Miroslav Schubert
Kolektivní výstava Aktuál 2020, každoroční
výběrová přehlídka – rekapitulace prací okruhu umělců Galerie
Caesar, vzniklé v roce 2020.
Vystavující umělci: Otto Bébar, Jana Bébarová,
Kristýna Boháčová, Jakub Čuška, Ladislav Daněk, Lubomír Dostál,
Vladimír Havlík, Pavel Herynek, Jan Herynek, Otakar Hudeček,
Vincent Chignier, Adéla Janská, Eva Janovká, David Jedlička,
Inge Kosková, Miroslav Koupil, Jiří Krtička, Jana Kučová, Petr
Kutra, Markéta Kuxová, Michal Macků, Ondřej Michálek, Vladimír
Pospíšil, Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr, Miroslav Šnajdr ml.,
Bronislava Šnajdrová, Jindřich Štreit, Magdalena Turzová,
Miroslav Urban, Milena Valušková, Jiří Žlebek, Kateřina Žlebková
|
Výstavní
program Galerie Caesar v roce 2019 |
|
8. 1.–31. 1. 2019
Není underground jako underground.
(Polooficiální výtvarná kultura
v Olomouci v 70.-80. letech.
Tvorba Martina Buriana, Dagmar Havlíčkové,
Vladimíra
Pospíšila a Jaroslava Vacla) |
|
|
|
5.
2.–28. 2. 2019
Vladimír Havlík
Jako pták
host: Petra Feriancová
vernisáž v úterý 5. 2. 2019 v 18:00 hod
úvodní slovo: autor
hudební vložka: Ostrý zub
60 let. Život performera v socialismu i
kapitalismu. 30 + 30. Vertikální nostalgie protíná
horizont událostí. Čas se krátí, teplota stoupá,
ledovce tají. Ze Slovenska přilétne hejno holubů...
|
|
|
|
5. 3.–29. 3. 2019
Václav Buchtelík / Jan Špaček
Světla stín
Výstava tvorby dvou
mladých výtvarníků je příležitostí k nahlédnutí
možností práce v médiích malby a sochařství dnes.
Oba umělce spojuje
zkušenost studia na Fakultě umění Ostravské
Univerzity u pedagogů o generaci starších, jmenovitě
Daniela Balabána, Máriuse Kotrby a Jaroslava
Koléška. Tito jim předávali svou zkušenost, svá
moderní i postmoderní výtvarná východiska, ale i
poučení z umění napříč dějinami. Sami si pak hledají
vlastní výtvarný výraz, ovlivněný diskurzem své
generace, zároveň adekvátní svým genuijním zážitkům,
myšlení a temperamentu. |
|
|
|
2.
4.–26. 4. 2019
Adam Kašpar
-
Argument oka
Adam Kašpar absolvoval
pod vedením Martina Mainera studia malby na Akademii
výtvarných umění v Praze (2018). Je realistou, je
krajinářem, a spadá tak do oblasti na první pohled
až nebezpečně tradiční - jež je však v poslední době
právě především díky nastupující umělecké generaci
velice živá (Lenka Falušiová, Alena Kožená, Ondřej
Minář, Michal Nagypál, Eva Vápenková ad.). Ve svém
projevu je rychlý, uvolněný, tvoří se smyslem pro
obrazový prostor, pro světlo a barvy. Podobně jako
John Ruskin, s nímž se cítí být jistým způsobem
spřízněn, ale sleduje konkrétní cíl "mimo obraz" -
geologickou strukturu, tvar, charakter místa, určité
skály, určitého stromu, které se snaží zachytit.
Jako nejvyšší trumf vynáší "argument oka" a
soustředí svou i naši pozornost na svět, který nejen
vidíme, ale na půdoryse zraku celistvě vnímáme,
poznáváme - a přemýšlíme o něm. V návaznosti na
Atlas lesa (2018), který byl prezentován mj. v
pražské Nové galerii, vznikl cyklus poměřující
vlastní možnosti malby a malovaného obrazu. Pokud má
Adam pravdu, když tvrdí, že "realistický obraz není
na první pohled poznatelný podle vizuality, je to o
druhu přístupu," je možné se o tom nyní přesvědčit. |
|
|
|
29. 4.–4. 5. 2019
Dana Štěrbová
Co dávám do obrazů– stále u mě platí, že nemohu
malovat „na povel“. Že musí přijít vlna a pak se
tvoří. Že vlastně ani nevím, co vznikne. Že jsem do
procesu ponořena. Že stále hledím třeba měsíc, dva
na bílé plátno v obýváku a čekám.
Že je mi i s tím bílým plátnem dobře. |
|
|
|
7. 5.–30. 5. 2019
Petr Zatloukal
Narozen: 13. 9. 1956 v Kojetíně.
Studia: 1976–1981 Vysoké učení technické v Brně,
obor technická kybernetika.
1986–1989 Institut výtvarné fotografie SČF v Praze.
Od roku 1992 vyučuje na katedře výtvarné výchovy PdF
UP v Olomouci fotografii a počítačovou grafiku.
Aktivně fotografuje od roku 1981.
Do roku 1990 se zabýval výhradně živou fotografií
(dokumentární, divadelní a hudební). Toto období
vrcholí obrazovou publikací Gaudeamus ze zákulisí
okupační stávky studentů olomoucké university v roce
1989.
V roce 1996 uskutečnil studijní pobyt na americké
universitě St. Cloud University.
V současné době pracuje jako volný fotograf a
pedagog.
Výstava -
TEENS 2k18
Na začátku byla práce na portrétech pro tablo
olomouckého gymnázia, kde chodila i moje mladší
dcera. Jak přistupovaly jednotlivé osoby před
objektiv uvědomoval jsem si, že způsobem, kterým je
fotím, vzniká jistá sonda „Do hlubin študákovy duše
21. století“. Nejedná se o obličeje uhlazené, podle
obecných měřítek krásy z doby Oldřicha Nového, ani o
hippíky šedesátek a ani o Supermany přelomu Milénia.
Téměř všichni byli velmi přirození, hraví a tvůrčí
ve smyslu vyjádřit sebe, své pocity i svoji
lhostejnost k okolí…
Jakub Sobotka
Jakub Sobotka se narodil 7. října
1968 ve Valašském Meziříčí. Fotografii se věnuje od
svých osmnácti let. V letech 1989 až 1994 byl členem
olomoucké skupiny M, kolem fotografky Mileny
Valuškové. V roce 1993 ukončil studium na Palackého
Universitě v Olomouci. V roce 1996 absolvuje u
Vladimíra Birguse bakalářské studium na Institutu
Tvůrčí Fotografie v Opavě. Od roku 1995 se živí
užitou grafikou a fotografií v reklamní agentuře. Ve
své volné tvorbě se zabývá černobílou fotografií
krajiny, krajinného detailu a zátiším.
|
|
|
|
4. 6.–28. 6. 2019
Johana Střížková
| Antonín Střížek
- Hladce
Johana Střížková
31. 12. 1984, Jablonec nad Nisou
Studium:
2005–2011 Akademie výtvarných umění, Praha (Miloš
Šejn, Veronika Bromová, Jiří Příhoda)
2008 Cooper Union School, NYC- Department Art
Rezidenční pobyt:
2012 Mexico City, Foundation Fonka
2008
Cooper Union School, NYC- Department Art
Ocenění:
2016 Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého
Tvorba Johany Střížkové je intermediální. Jak sama
tvrdí, vychází z „tvoření z ničeho“. Uplatňuje tak
zájem o banálnost, intimitu a minimalizaci forem.
Volně prochází médii performance, videoartu a
objektu. Lidské tělo vnímá jako nástroj vizuální a
nonverbální komunikace.
Antonín Střížek
se narodil 22. května 1959
v Rumburku. V letech 1983 až 1988 studoval
na Akademii výtvarných umění v Praze. Od roku 1989
měl na pět desítek samostatných výstav doma i v
zahraničí. Jeho obrazy vlastní tyto instituce
(výběr): Národní galerie v Praze, Středočeská
galerie v Praze, Galerie Benedikta Rejta v Lounech,
Galerie výtvarného umění v Roudnici nad Labem,
Galleria Nazionale d'Arte Moderna San Marino..
Antonín Střížek
patří mezi nejvyhledávanější české umělce své generace.
|
|
|
|
1. 7.
–12. 7. 2019
Re:Sitte
„Dokončená“ třída
Svobody v Galerii Caesar ukáže potenciál centra.
Hlavní třída
města dokončená v duchu zakladatele Camilla Sitteho,
ale v současném pojetí. To je unikátní projekt
studentů brněnské architektury, jehož výsledek uvede
v červenci Galerie Caesar. Navržené řešení obsahuje
i nové budovy zimního stadionu a tržnice s
přestěhovanou radnicí a magistrátem a ukazuje
obrovský potenciál nejen stěžejní olomoucké ulice,
ale celého centra.
Projekt vznikal v ateliéru Jana Mléčky na Fakultě
architektury VUT v Brně. Multidisciplinární pojetí
předvede divákům na modelu, prostorových schématech
a projekci, jak studenti „domysleli“ principy autora
třídy Svobody, klasika urbanismu Camilla Sitteho, a
přitom je adaptovali na dnešní možnosti a potřeby
moderního města. Projekt vznikal za podpory
olomouckého architekta Tomáše Pejpka. Vernisáž
proběhne v pondělí 1. července v 18 hodin, výstava
potrvá do 12. července. |
|
|
|
16. 7.–29. 8. 2019
Jana Jemelková
– Tichá pozorovatelka
Vzpomínková výstava na výraznou olomouckou umělkyni
a pedagožku.
Ve své volné tvorbě se zaměřovala na malířské a
grafické ztvárnění motivů z historické Olomouce,
zpracovávala
rovněž náboženské motivy
nebo hledala inspiraci v krásách přírody.
Zaměřovala se též na exlibris, grafiku malých
formátů či PF. |
|
|
|
3. 9.–27. 9. 2019
Magdalena Turzová
– Cizí dům |
|
|
|
1. 10.–30. 10. 2019
Aktuál 2019
Kolektivní výstava Aktual 2019,
každoroční přehlídka
– rekapitulace prací okruhu umělců Galerie Caesar,
vzniklé v roce 2019. |
|
|
|
5. 11.–29. 11. 2019
Martin Mulač
Martin Mulač je
absolventem grafické školy Jiřího Lindovského, což
je samo o sobě dostatečně vypovídající – znamená to
znalost věci a nemizící zájem o ni, kresebnost a
vysokou estetickou kvalitu obrazu, vážnost (občas
skrytou), také ale živý vtip a překvapivost. Ačkoli
dekadence obyčejně evokuje smutek, melancholii a
rozpad celku (osobnosti i obrazu), a ačkoli tak
nakonec může vypadat i v tomto případě,
přesto si od Mulačů opakovaně odnáším pocit, že je
to dobré – být a žít. Důvodem je ohromující spektrum
možností, her, gest, významů, které produkují jeden
druhý a každý tisíc dalších. I to co mizí, dík tomu
zůstává – což je nakonec nejpůsobivější dovednost
grafiky jako takové. |
|
|
|
3. 12. 2019–30. 1. 2020
Jan Knap
Narozen / born: 8. 7.
1949, Chrudim
Malíř, kreslíř,
ilustrátor, grafik / Painter, draughtsman,
illustrator, graphic artist
1968–1969
studia /
studies: Stavební fakulta VUT, Praha /
Faculty of Civil Engineering CTU in Prague
1969 emigroval / emigrated
Brazílie a později do Německé spolkové republiky.
1971–1972 studia / studies: Staatliche
Kunstakademie, Düsseldorf (prof. Gerhard Richter)
1972–1982 žil a pracoval v New Yorku / lives
and works in New York
1979 Jan Knap s Milanem Kuncem a Peterem
Angermannem spoluzakládá skupinu Normal / Forms
together with Milan Kunc and Peter Angermann the
Normal Group
1982–1984 studia teologie Řím / studies
theology, Roma
1984–1989 žil a pracoval / lives and works
in v Köln, 1989–1992 Modena
Od roku 1992 žije a pracuje v České republice
/ since 1992 lives and works in the Czech
Republic
od 1994 volně spolupracuje s Galerií
Caesar v Olomouci
Samostatně vystavuje
od roku 1985 (Německo, Španělsko, Itálie, Anglie,
Belgie, Nizozemí, Rakousko, ČR, USA), kolektivně od
roku 1980. |
|
Výstavní
program Galerie Caesar v roce 2018 |
|
9.
1.–27. 1. 2018
Ivana Štenclová & Pavel Forman
Kontakt 2
Vernisáž 9. 1. | 18:00
Pavel Forman
Narozen: 11. 11. 1977, Bruntál
Ivana Štenclová
Narozena: 27. 11. 1980, Vítkov
Žije a pracuje v Ostravě
Společný příběh i práce Ivany Štenclové a Pavla Formana
a samotný proces tvorby je pro ně formou vzájemné
neverbální komunikace, která se rodí bez předběžného
plánu, intuitivně a živě.
Na pozadí jsou jen společné názory budoucí atmosféry a
ta si sama volí své prostředky.
Paralelně pracují na dvou snímcích najednou a navzájem
je předávají.
Pavlovy malířsky zpracované prostory modelované
znakovými rastrovámi, které nejsou nepodobné podvratným
vzorům nástěnných váleček z babiččiny obývačky, jsou
obývané Ivaninými filigránsky vykreslenými bytostmi -
někdy s tvářemi lidí, jinými zvířaty, ale často i s
takovými démony, kteří se krouží v nich.
Klube se tak mytologie nového věku, založená nejen na
soukromých osudech obou umělců, ale hlavně na
prosakujících úmorů kolektivního nevědomí, které tak
svědčí o nové ikonografii.
|
|
|
|
31. 1.–28. 2. 2018
František
Turcsányi
Dezoriental / Chlazená vášeň
František Turcsányi
(1953)
Je slovenský malíř, řazený obvykle do art brut.
Autor není profesionálním malířem. Mnohé z jeho děl
přetínají hranice minimalizmu, abstrakce a geometrizmu.
Inspirací k tvorbě se mu stal několikaletý pobyt v
Africe v Libyi, který reflektuje část jeho umělecké
činnosti. Na jeho obrazech tak nacházíme lidskou figuru
doplněnou bohatou pouštní vegetací, či prvky
architektury. K realističtějšímu zobrazování skutečnosti
mají nejblíže portréty autorových nejbližších. Podněty z
Afriky autor po návrate dlouho zpracovával, postupem
času se však začal od nich osvobozovat. František
Turcsányi svojí uměleckou činností už dávno překročil
rámec amatérské tvorby. Avšak statut amatérského umělce
je pro něj spíše výhodou, protože ho k tvorbě nenutí nic
kromě vnitřní potřeby přenést na plátno svoje emoce a
inspirace. |
|
|
|
6. 3.–31. 3. 2018
Radek Bigoš,
Michal Ožibko,
Zdeněk Trs
Cizí světy.
Radek Bigoš
Narozen: 1987, Ostrava
Michal Ožibko
Narozen: 1981, Šumperk
Zdeněk Trs
Narozen: 1985, Liberec
Pojem transpozice označuje převod či přenos významu při
zachování jeho podstaty. Příkladem budiž hudební skladba
převedená z jedné tóniny do jiné, typologicky shodné
varianty, přičemž vztahy mezi jednotlivými tóny
zůstávají totožné, stejně jako tempo, rytmus a přednes.
Právě využívání tohoto principu spojuje trojici autorů,
Radka Bigoše, Michala Ožibka a Zdeňka Trse, kteří se
shodně pokoušejí reflektovat odlišný, vysoce komplexní
systém a převést jej v jiný, ještě komplexnější, aniž by
utrpěla jeho podstata – a to ať už se jedná o vnitřně
atomizované předměty reálného světa (MO), metaforickou
poezii (RB) nebo obecné principy astronomie (ZT). |
|
|
|
4.
4.–27. 4.
2018
René
Hábl
Osamělost prvočísel
Narozen: 29. 11. 1968, Uherské Hradiště
René Hábl patří do generace umělců, kteří zahajovali své
studium na pražské Akademii výtvarných umění na sklonku
komunistické totality a absolvovali školu v nové
svobodné době, která si přes rychlost faktických
politických změn teprve hledala za plného provozu
„vlastní tvář“. Autor si během studia odžil
transformační proces, kterým procházela nejen
společnost, ale také nejstarší vysoká umělecká škola v
ČR. Stopy a ohlasy těchto „velkých metamorfóz“ se staly
základním motivem Háblovy malířské tvorby, pro niž je
charakteristická procesuálnost, integrační a
dezintegrační pohyb motivů, střídání malovaného a
distančního rukopisu a především intuitivní zrušení
hranice mezi tzv. abstraktním výrazem a figurací. |
|
|
|
9. 5. - 31. 5. 2018
Jakub Tomáš
Smuggler
Narozen 4. 4. 1982, Jihlava
Jakub Tomáš se profiluje na české umělecké scéně jako
výrazný malíř nejmladší generace, kterému se daří
aktualizovat tradiční médium závěsného obrazu pro
současnost. K obrazu přistupuje jako k živé otevřené
struktuře, kterou je třeba pokaždé zpochybnit, aby mohla
být ve své platnosti znovunastolena. Na jeho obrazy je
potřebné se dívat jako na formy jazyka samotné malby ve
vztahu k trojdimenzionálnímu objektu a papírové,
perforované koláži. Ta je součástí celé řady jeho
malířských sérií. Umělec svou tradiční malbou překračuje
hranice tradiční malby a zároveň je schopný posunout
vnímání závěsného obrazu, otevřít ho směrem ke koláži,
instalaci nebo architektuře a malebnými prostředky
neustále pokoušet jeho limity.
V současnosti dál pracuje s principem koláže, jako by se
ale při tom obloukem vrátil na začátek, tedy ke kresbě.
Jenže tentokrát kreslí nůžkami. Mimo to pokračuje ve své
scénické skládané malbě, s motivy zasazenými do drobných
objektů, pronikáním různých prostředí a nekonečnou
zásobárnou reprodukcí a fotografií. Ve skutečnosti to,
co zajímá autora nejvíc je rozhraní mezi realitou a
iluzí. |
|
|
|
5. 6. - 28. 6. 2018
Jan Kovářík
Statuofilia
Narozen: 28. 3. 1980 Kyjov
Výstavní
projekt připravený přímo pro specifický prostor galerie
autor staví na základech klasického sochařství a jeho
přesahů do experimentální polohy hledající nové formy,
možnosti vyjádření a účinku.
Jedná se o prezentaci tří
projektů, které se v jeho tvorbě volně prolínají a samy
sebe doplňují. Jsou to projekt uzavřené formy, projekt
otevřené formy a projekt kontrolované náhody. |
|
|
|
3. 7. - 27. 7. 2018
Svatopluk Otisk
Stůl na Vagoně s přáteli
kurátoři: Petr Veselý, Miroslav Schubert
Malíř Svatopluk Otisk se narodil 11. prosince 1950
v Doubravě, zemřel 14. května 2017. Vyučil se
dřevomodelářem a poté studoval malířství v Brně na
Střední uměleckoprůmyslové škole (1969–1973). V první
polovině 80. let žil na Vysočině, v Osové Bítýšce
s nedalekým Demlovým Tasovem a na opačném
konci Vysočiny ležícím Reynkovým Petrkovem, jejichž díla
mu byla blízká. Od
poloviny 80. let až potom žil se svojí rodinou v Dolní
Lutyni v domku, obklopeném zahradou a polem.
Svatopluka Otiska můžeme pokládat za umělce, který větší
část svého života stál na okraji výtvarného dění.
Především životní okolnosti mu neumožnily, aby se trvale
integroval v nějakém uměleckém prostředí. Určité zázemí
snad měl v Brně, kde studoval a v Olomouci, kde získal
řadu přátel, kteří jeho práci sledovali a vážili si jí.
Teprve v posledních letech se svojí tvorbou začal
dostávat do širšího povědomí. Domnívám se, že jedním
z podstatných momentů pro pochopení povahy jeho práce je
právě vztah k místu, ve smyslu jeho utváření,
zabydlování v souznění s jeho danostmi, doslova
ustavování. |
|
|
|
|
|
31. 7. - 31. 8. 2018
Antonín Sondej
Identity
Kurátoři: Miroslav Schubert, Barbora Kundračíková
Narozen: 7. 5. 1992, Rychnov nad Kněžnou
Antonín Sondej patří mezi nejvýraznější a
nejtalentovanější studenty současného ročníku v ateliéru
grafiky pod vedením Dalibora Smutného.
Výstava bude jeho první větší prezentací a představí
práce na papíře i v malbě, zaměřené na téma portrétu.
Ukáže jak expresivní, tak niternou polohu jeho tvorby,
která je svou koncentrovaností a řemeslnou zdatností
zcela výjimečná. Sondejově talentu se nakonec dostalo
pozornosti při řadě kolektivních, výběrových výstav,
včetně grafiky roku (2015 – 21. ročník Grafiky roku /
Clam-Gallasův palác, Praha).
Výstava tohoto mladého autora naplňuje výstavní koncept
galerie – představovat a dávat příležitost začínajícím
talentovaným autorům.
|
|
|
|
4. 9.–28. 9. 2018
Pavel Herynek, Jan Jemelka,
Jiří
Krtička
Okouzleni krajinou
Kurátoři: Šárka Belšíková a Miroslav Schubert
Výstava prací Pavla Herynka, Jana Jemelky a Jiřího
Krtičky, v jejichž díle dlouhodobě rezonuje příroda a
krajina. Výstava bude prezentovat malířská, grafická a
kresebná díla z posledních tří let. Kromě přátelských
vazeb je v profesní rovině pojí hlavně jejich bytostný
vztah k přírodě, k jejím proměnám. Každý podle svého
rozdílného naturelu obráží ve svém výtvarném vyjádření
inspiraci bohatým světem přírody. Nepopisně, s tvůrčím
úsilím a výtvarným přetvářením inspiračních pramenů,
nalézají svoji vlastní formu vyjádření krásy,
rozmanitosti, bohatosti a vznešenosti přírody.
V dalším plánu jde na této výstavě o vícebarevný obraz
pohledu na tvář krajiny/přírody jak v malbě a grafice,
tak i ve volné kresbě.
|
|
|
|
1. 10.–26. 10.
2018
Iva Vodrážková –
Viktorie Langer (Valocká)
Periferie v pohybu
Kurátor: Mirek Vodrážka
Iva Vodrážková, rozená Pelikánová
Narozena 4.srpna
1951 v Olomouci
Viktorie Valocká
Narozena 1988, Žiar nad Hronom
Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2017
Společný výtvarný projekt Viktorie Valocké a Ivy
Vodrážkové PERIFERIE V POHYBU se inspiruje symbolem
okraje jako rituálně neklidným a přechodovým veřejným
místem. Znaky periférie jsou rozptýlenost, fluktuace,
stav nouze, linie úniku, ztracenosti, ale i hledání
nového počátku.
Společná výstava Viktorie Valocké a Ivy Vodrážkové je
vzájemně provázaným konceptem, jehož pojítkem je nejen
civilizační a kulturní fenomén periférie, ale i možnost
konfrontace dvou autorských linií.
Projekt PERIFERIE V POHYBU vytváří dvě generačně odlišné
umělkyně, které spojuje fascinace textilními materiály,
které byly tradičním uměleckém paradigmatu vytěsňovány
na uměleckou periférii. Ačkoliv je pro každou z umělkyň
určující jiná životní, politická zkušenost nebo
odlišnost formotvorných kulturních kódů, uměleckých
inspirací a emocionálních zkušeností, symbol látkové
periférie pro ně představuje důležitou hodnotu, kterou
se snaží vyjádřit pomocí výtvarných prostředků.
|
|
|
|
Miroslav
Šnajdr st.
Kurátor: Miroslav
Schubert
Miroslav Šnajdr st.
Narozen 8. listopadu 1938 v Toveři (u Olomouce).
Malíř, kreslíř, příležitostný grafik.
Miroslav Šnajdr st. patří od poloviny šedesátých let
mezi přední české malíře nejen své generace.
Vystavuje od roku 1965 a
od roku 1990 je členem TT klubu výtvarných umělců a
teoretiků v Brně, od roku 1991 Spolku olomouckých
výtvarníků a od roku 1992 Umělecké besedy.
V roce 1999 mu byla udělena Cena města
Olomouce za celoživotní tvorbu.
V roce 2001 obdržel cenu
Michala Ranného za významný přínos jeho tvorby české
výtvarné kultuře.
|
|
|
|
Aktual 2018
Kurátor: Miroslav Schubert
Kolektivní výstava Aktual 2018, každoroční přehlídka
– rekapitulace prací okruhu umělců Galerie Caesar,
vzniklé v roce 2018.
|
|
|
|
|