Pavel je pořád v obraze
Pro Pavla Preisnera je obraz nutností. Je u něho na
prvním místě, se vším, co to vyjadřuje.
Životní jistota malíře. Pavel malíř obrazem žije, jeho obrazy jsou
osobními metaforami.
Podhoubí básníka živí jeho malířskou poetiku v kontrastech, kde bolest
je roztomilá, jímavost a něha je nebezpečná až jedovatá.
Inspiruje se ve vizuálním světě, pořád na obraz myslí,
dotahuje jej.
Poté, co opustí jeden cyklus obrazů, má připraven další, ten posouvá
jinam. Sám sebe označuje za eklektika.
Jsme s Pavlem kolegové ve škole.
Po víkendu, když přicházím do společného kabinetu, má namalovanou další
výstavu.
Upřímně mu závidím, ten čas strávený u obrazu. Jeho pracovitost je
obrovská. Pavel maluje doma, ve škole.
S lehkostí pak vstupuje do korigování prací studentů, protože své
obrazové bytí neopouští.
Pavel žije svými valéry, tóny, lazurami, pastami, rastry,
strukturami. Rostou z něho, nebo je nechává sebou protéct.
Pavel je osobitý, a proto jsou jeho obrazy autentické. Náměty jím
protečené a témata jím oplodněná.
Jeho jsou zvířata, kostlivci, polštáře, formule, … Věci krásné i
nebezpečné současně.
My diváci se můžeme procházet v jeho imaginaci, ve světě fantasknosti,
úzkosti, osamělosti, hravosti, laskavosti, pitoresknosti, bolesti. V
nich jakoby se rozřízl a obrátil svůj vnitřek ven.
Encyklopedie námětů zvířat je obrovská, zvířátka s
jímavým pohledem jsou sladká.
Ne tak kohoutí zápasy. Jsou to nelítostné dynamicky malované souboje
plné bolesti.
Formule byly součástí Pavlova dětství. Fascinace
rychlostí se uzavírá obrazy tragédií destruovaných strojů.
Mám před očima jeho cyklus k obrazům Milletovým.
Zjednodušená kompozice na figury a prostor, poctivé a zemité zůstává.
Přidává barvu znělou a neznělou, koncentrickou a s vnitřním žárem,
utlumuje žhnutí barvy.
Často změkčuje obraz velkým štětcem nahoru dolů, dolů
nahoru, zleva doprava, zprava doleva.
Závěrečnou podobu malby a dokončování obrazu provádí
Pavel tahy ve tvaru kříže. Loučí se s ním.
Žehná své malbě?
Jsem přesvědčen, že ano.
V Otrokovicích
dne 27. 10. 2023
Martin Čada
|