| 
				 
				Kvazihrdinové uprostřed pseudosvěta 
				
				Kritické aspekty obrazů Jakuba Tomáše 
				
				  
				
				Jakub Tomáš se profiluje na české 
				umělecké scéně jako výrazný malíř nejmladší generace, kterému se 
				daří aktualizovat tradiční médium závěsného obrazu pro 
				současnost. K obrazu přistupuje jako k živé otevřené struktuře, 
				kterou je třeba pokaždé zpochybnit, aby mohla být ve své 
				platnosti znovunastolena. Postupně si autor osvojil princip, 
				prostřednictvím kterého se může kriticky vztahovat 
				k všeobecnějším problémům, nikoliv pouze k malířským (rozuměj 
				estetickým) otázkám současného obrazu. Tomášovy teze souvisejí 
				zpravidla s etickou rovinou masově reprodukované a šířené 
				vizuality, která nakonec ohrožuje jak samotný vztah umělce 
				k dějinám umění, tak k vlastní práci a hrozí vzájemným 
				odcizením. O jaký princip se jedná? 
				
				Jakub Tomáš si především kladl 
				otázku, co dnes malovat a proč? Jak se prolomit do současnosti a 
				jak v nově nastavených formách rozkrýt její charakter? Vyšel z 
				předpokladu, že drtivá většina současné vizuality je analogově 
				či digitálně zprostředkovaná, tj. předpřipravená k použití, a to 
				včetně oblasti malířství s jeho námětovými východisky. Z obrazu 
				(především fotografického) se stává všeobecně „dostupný“ 
				materiál. Dostupnost devalvuje vizualitu v rovině informace, 
				která sama je již předem redukovanou jazykovou či datovou 
				formou. Má-li obraz skutečně formátovat současnost, nemůže pouze 
				rozhojňovat a mechanicky, byť brilantně, rozmnožovat náměty, 
				motivy a žánry, které již fyzicky a virtuálně obíhají. Je ale 
				možné například tematizovat samotné „obíhání“ a odhalovat jeho 
				neurastenické body. Recyklování vizuálního oběživa provokuje 
				otázky. Proč k němu dochází a co způsobuje? Tento problém, který 
				je malbě původně vnějším faktorem, vtahuje Jakub Tomáš do centra 
				své malířské pozornosti a tematizuje ho se vší razancí a 
				radikalitou, kterou mu výrazové prostředky dovolují.  
				 
				
				Klíčový moment se ukrývá ve 
				vztazích mezi recyklovanými obrazy-předlohami (digitálně šířené 
				předobrazy) coby surovým materiálem a jejich zrcadlením v nových 
				nebo nově komponovaných formách obrazu (myšlenkové operace 
				autora). Zcizené prvky vizuality jsou použity jako stavební 
				materiál pro novou „architekturu“ obrazu. Tyto „architektonické“ 
				vztahy jsou výtvarně evokovány tak, aby negovaly rovinu 
				automatického konstatování, potlačovaly informační roli předloh 
				a staly se samy o sobě přesahující malířskou kvalitou v rámci 
				vizuálně zprostředkované reference. Jinými slovy, Jakub Tomáš 
				využívá naplno malířské prostředky k tomu, aby na metaforických 
				příkladech promlouval o širším dění, které konstituuje, ale i 
				manipuluje a zastírá naší současnost.  
				
				Základním motivem Tomášovým obrazů 
				je demaskování obrazové iluze, jehož dosahuje cíleně voleným 
				prostředky. Oslabuje roli předmětnosti (ale také digitálně 
				šířených předobrazů!) tím, že ji přiznává doslova jako 
				zástupnou. Do obrazů vstupují výstřižky postav, kulisy situací, 
				makety předmětů, modely objektů, prvky ze stavebnic, papírové 
				krabice, desky stolů, papírové podložky, špejle, nůžky, lepidlo 
				ad. Zástupci figurace setrvávají v rovině hravé, modelové 
				asociace a potlačují automaticky nabíhající věrohodné významové 
				konotace. Zároveň jsou tu přiznané i kutilské výrobní postupy, 
				kterými kvazi-předměty-hrdinové vznikají.  
				
				Všechny obrazy sestavované ze 
				zástupné figurace lze na jednu stranu vnímat jako zátiší, 
				v nichž však je přítomno cosi nepatřičného, podvratného až 
				iritujícího (palimpsest). Na druhou stranu jsou obrazy výstupem 
				abstraktních myšlenkových operací autora, který je sestavuje 
				podle určitého klíče. V takto nastavené rozpornosti selhávají 
				základní metodické nástroje uměnovědy, když tu nelze dost dobře 
				vést hranici mezi předmětností a abstraktním výrazem, ani nelze 
				hovořit o koláži, i když jsou jí obrazy metodicky blízko. Jedná 
				se evidentně o autorův koncepční záměr. Předmětnost je 
				dematerializovaná, zatímco autorovo kritické myšlení se tu 
				materializuje, když dostává konkrétní obrysy. V takto 
				dialekticky nastavených výrazových podmínkách lze totiž malbou 
				otevřít živé společenské téma, aniž by se toto úsilí zvrtlo 
				v jednorozměrnou ilustraci poměrů,  banální moralizování, nebo 
				kýč.   
				
				Zatímco jednotlivé komponenty 
				obrazu působí kolážově, to, co je vnitřně organizuje, jsou 
				principy obrazové kompozice, jež do sebe často přejímají další 
				významovou roli ve vtahu k námětu. Kompozice jako prezentace 
				modelu (Ženská stráž, 2014; Muzeum, 2015), kompozice jako 
				demonstrace zmnožování motivu (Kimono, 2013; Jak je třeba si 
				počínati a se stavěti při střelbě lukem, 2014), kompozice jako 
				dynamický rotační element (Činelistka, 2014), jako prostorový 
				model (Schodiště, 2015; Eroticon, 2015; Box, 2015), jako 
				podobizna-parafráze existující výtvarné předlohy z dějin umění 
				(Slavoj a Záboj, 2016; Záboj a Slavoj, 2015; Lumír a Píseň, 
				206), kompozice jako skladiště kulis (Figurální zátiší, 2013), 
				jako ornament (Šebestián, 2015), tapeta (Šátek, 2015) apod. I na 
				tomto místě lze hovořit o autorském palimpsestu jako projevu 
				vizuální intertextuality. 
				
				Je to metoda vedoucí k fúzi či 
				rozpuštění žánrů, nečisté malířské disciplíně, co vedle nepravé, 
				zástupné figurace otevírá pole pro dynamické rozvíjení vztahů, 
				jež se odehrávají nikoliv mezi zástupci předmětného světa, ale 
				mezi jejich přiznanými náhradníky, jež se tímto mění ve fantómy. 
				V obrazech Jakuba Tomáše neožívají dějiny, ale jejich chiméry 
				(Přemysl a Libuše, 2016), nikoliv zvířata, ale jejich makety 
				(Jezdec, 2015; Zátiší s koněm, 2015) nebo prefabrikovaná loga 
				(Ferrari, 2015; Koně, 2015). „Zátiším“ může být „mnohofigurální“ 
				kompozice (Shooting, 2015; Figurální zátiší, 2013) stejně jako 
				kompozice z hroutících se písmen, jež samy zátiší jazykově 
				zpřítomňují (Still life, 2013). Tradiční motiv křesťanské 
				ikonografie - „zvěstování“ - se u Tomáše mění v hravou adaptaci, 
				v divadelní situaci pseudo-figury na pozadí skladiště s oponou, 
				zasazenou do prostorově iluzivního formátu, jejíž výřez evokuje 
				komiksovou bublinu, ale i malířkou paletu. Neméně ironický je 
				obraz Falešné světlo (2015). V zinscenované situaci se zrcadlem 
				a jeho odrazem je autorem kladen důraz na skutečnost zrcadla a 
				umělost figurální kulisy, prohloubený navíc vztahem mezi umělým 
				(lampa) a přirozeným (okno) světlem, jež se v zrcadle odráží a 
				láme. Paradoxy, jež nám tu jsou nabízeny, se ještě více odhalí 
				v kompozicích s jednoznačně společenským podtextem. Například 
				v díle Kapitál (2013) dominuje scéně velké firemní logo, před 
				nímž dvě figurální kulisy manažerů, rozpolcené mezi sváteční a 
				pracovní uniformu, porcují třetí ženskou figurínu s atributem 
				jakéhosi ocenění. Ač zůstává dějová složka obrazu nejasná, 
				přepjatá umělost a aranžovanost scény sama postačuje k evokaci 
				zlověstnosti, jež se v tomto paradoxním „zátiší“ skrývá a je 
				spojována s jednáním ve jménu  příslušného ekonomického pojmu. 
				V obraze Průvod (2015) jsou fragmentací motivu rozpuštěny jeho 
				věcné kontury. Ve stávajícím stavu není jasné, co původní 
				předloha představovala, o čem informovala, co měla zpřítomňovat. 
				Tomášův obraz představuje dokonalou ukázku vizuálního 
				prefabrikátu, jež se navíc stává obětí vlastního zrcadlení. 
				Paradoxně se v něm probouzí ornamentální složka, tolik příbuzná 
				malířským a sochařských realizacím pozdního socialistického 
				realismu, v němž se ideologicky zadávané téma měnilo v nezávazný 
				prázdný ornament. Lexikální či knižní reflexi téhož problému 
				nalézáme v díle Die Sonne (2014).  
				
				Klíčové jsou autorovy 
				chronologické a knižní hříčky Cézanne před Mánesem (2014), Dobrý 
				den, pane Cézanne, Courbete, Signacu (2013) a Sasnal jako Mánes 
				(2014). Mísí se tu kulisy zásadních postav světových malířů 
				minulosti a současnosti s českými. Jejich setkání jsou neméně 
				absurdní nežli v jiných Tomášových obrazech. Cézanne nestojí 
				před budovou pražského Mánesa, jak by název napovídal, ale 
				v rozevřené publikaci o Josefu Mánesovi. Autor jako by nahlížel 
				dějiny umění z hlediska praktikujícího umělce, pro kterého není 
				zase až tak podstatná jejich chronologie, jako spíše odkaz 
				určitých výrazných uměleckých osobností a důkladné studium 
				jejich díla. Parafráze klíčových obrazů dějin umění (Dobrý den, 
				pane Cézanne, Courbete, Signacu, 2013) ironicky redukuje dějiny 
				umění na „nejpodstatnější momenty“ a přetváří je v ironickou 
				školometskou grotesku, v apartní „Betlémek“ na pracovním stole 
				školáka. Sasnal jako Mánes (2014) odkazuje na nekompatibilitu 
				kritérií dějin umění na díla odlišných časových a slohových 
				období. Jak poměřovat a hodnotit to, co se děje v umění dnes, 
				s tím, co se již událo a je uzavřeno v kodexu dějin? Jedině snad 
				pravidelně měnit pohled na celé dějiny optikou současnosti a být 
				tak uprostřed neustále probíhajícího transformačního procesu.
				 
				
				Jakub Tomáš svým dílem především 
				poukazuje na fakt, že se dnes lze umělecky aktivně vyrovnávat 
				jak s minulostí, která umění zvěcňuje a umrtvuje, tak se 
				záplavou vizuálního a informačního datového smogu, který 
				přetváří lidské vědomí a odcizuje lidské schopnosti samostatně 
				myslet a tvořit. Obraz vnímá jako demonstrační rámec pro 
				rozkrývání rozporných jevů. Komparzisty, dekorace a scény si 
				„vyrábí“ sám. Tato soběstačnost je principiální. Umožňuje 
				autorovi malířsky rozlišovat skutečnost a hru, metaforicky 
				vyjádřeno, tvář a masku, a přitom je používat zároveň. Pro svět 
				„postmediální situace“ je toto rozlišování naopak jedním ze 
				zásadních problémů (produkce a postprodukce schémat, revivalů, 
				remixů a klišé). Internetová a mediálně šířená nestrukturovaná a 
				všeobecně dostupná vizualita má pro lidské vědomí povahu 
				globální ekologické katastrofy, vedle pozitivních aspektů totiž 
				generuje spousty negativních jevů, jež se vymykají individuální 
				i kolektivní kontrole.  
				
				Petr Vaňous 
				   |