| 
					 
					
					
					Antonín Sondej 
					
					(1992, Rychnov nad Kněžnou) je absolventem
					Střední 
					uměleckoprůmyslové školy v Praze (2009–2013).  
					V současné době studuje v Ateliéru grafiky I.
					tamější Akademie 
					výtvarných umění (dříve ateliér prof. Jiřího 
					Lindovského – nyní prof. Dalibora Smutného).  
					V roce 2015 se zúčastnil každoroční přehlídky
					Grafika roku, v roce 2017 
					vystavoval samostatně v Muzeu
					umění Olomouc (Café 87)  
					a spolu s Alenou Koženou v galerii 
					Onkologického centra v Praze. 
					
					
					  
					
					
					
					Antonín Sondej 
					
					(b. 1992, Rychnov nad Kněžnou) is an artist 
					of the upcoming 
					generation.  
					He is a student of the graphic arts studio of the 
					Academy of Fine Arts in Prague. Although he uses not only
					graphic techniques but 
					also drawing,  
					painting and collage, he remains 
					faithful to the principles of graphics. He focuses on the 
					genre of portraiture.  
					His work might be labeled as domestic – intended for the 
					intimate home environment and the context of
					a closed family community. 
					 
					In reality, however, it is an example of art that simply 
					does not aspire to the “gallery world” so openly. It is an 
					example of “minor art” which is well above the private 
					domain of the home – because it is Art. Sondej has 
					participated at the 
					Graphic Artist of the Year exhibition (2015),  
					and he 
					has also had a solo exhibition in the Olomouc Museum of Art 
					(Café 87, 2017). 
					 
  
					
					
					Antonín Sondej 
					
					| Identity 
					  
					
					
					Adventure most unto itself 
					
					
					The Soul condemned to be— 
					
					
					Attended by a single Hound 
					
					
					Its own identity. 
					
					
					-- Emily Dickinson -- 
					
					
					  
					
					
					Řekne-li se, že jsou některé věci identické, znamená to, že 
					jsou kvalitativně stejnorodé. Proto je identita z 
					filosofického hlediska neproblematická – pokud panuje shoda, 
					není důvod k diskusi. Z hlediska psychologie je situace 
					samozřejmě přesně opačná, protože prožívání není daností či 
					stavem, ale procesem. Toto napětí je důvodem, proč si umění 
					osobuje zcela výjimečnou 
					pozici – odtud těží svou veškerou převahu, jíž velkoryse 
					napájí obojí diskurz: Určení identity toho, co bude na 
					obraze zachyceno, a proces jeho zachycení, který by vedl k 
					vytvoření rozpoznatelného spojení mezi portrétovaným 
					a portrétem, jsou totiž problematické od začátku až do 
					konce. Dilemata vizuální reprezentace nastupují sice 
					nejintenzivněji ve chvíli, kdy stará víra (například v 
					iluzivní malbu) přestává platit, svou relevanci mají ale 
					obecně. Právě na tomto půdoryse je možné vnímat a hodnotit 
					práci Antonína Sondeje – autora nastupující generace, autora 
					portrétů, portrétisty intimního, intimity domácího. 
					
					
					Portrét je zcela specifickým uměleckým žánrem – více než
					kterýkoli jiný osciluje na tenké hranici mezi uměleckým
					sebevyjádřením 
					a pravdivostí. Jeho předpokladem je porozumění,
					to znamená zájem o zkoumané, respektive schopnost 
					zjištění kodifikovat takovým způsobem, aby byla všeobecně 
					považována za průkazná. Proto dějiny obrazů hovoří o 
					podobnosti – ačkoli dnes již víme, že krom shody vizuální je 
					zde vždy určitý znakový systém, kterým jsme všichni vedeni 
					a motivováni, což znamená,
					že odvážný člověk může být na obraze zachycen různými způsoby (mj. 
					třeba také jako lev). Antonín je bezpochyby vynikajícím 
					portrétistou, který má dar velice citlivě reagovat na to, co 
					žije vlastním životem, a zachytit jemné nuance jeho výrazů 
					i gest. Portrét je obecně chápán jako svého druhu reprezentativní umění – 
					protože prostřednictvím obrazu je jeho subjekt společensky
					definován. Antonín sám 
					o něm však hovoří jako o čemsi intimním, určeném pro 
					domácí prostor, pro nikoli teatrální, ale osobní prostředí. 
					Hovoří o něm jako o obraze, který nemá smysl vystavovat 
					veřejně, protože ten, kdo je na něm zachycen, není veřejně 
					znám. V tomto momentu se ukazuje ohromný problém svobody 
					uměleckého díla a jeho společenské funkce – napětí
					mezi osobním projevem 
					umělce a jeho viděním světa, identitou toho, kdo je 
					vnímán a jeho postavením v tomto světě.  
					
					
					Obrazy tvoří přirozenou součást lidského světa právě proto, 
					že – 
					
					podobně jako slova – ustavují jeho charakter. Jsou 
					uzpůsobeny pro lidský svět, jehož hledisko reprezentují. 
					Jakkoli banálně to zní, skutečnost je taková, že světu jako 
					takovému naše kapacity nedostačují, že nedostačují současné 
					vědě o něm, znalosti o něm, informovanosti o něm. Abychom 
					byli schopni jej vnímat jako celek, nemáme jinou možnost, 
					než zobecňovat – vytvářet jeho vlastní portrét podobným 
					způsobem jako malíř maluje jiného člověka. Jakkoli „domácky” 
					a amatérsky se tato činnost
					může jevit, vyžaduje nesmírné úsilí – scelovat na základě tušené 
					identity je téměř nepřekonatelná výzva. Rozdíl mezi obrazy 
					určenými pro veřejný prostor a těmi, které mají opodstatnění 
					v tom soukromém, je proto tento – žádný. V ideálním případě, 
					na nějž bychom měli aspirovat, jsou všechny způsobem, jak se 
					přiblížit skutečnosti. Lidská identita je identitou 
					společenskou, komunitní, 
					na velikosti tohoto společenství nezáleží. To, na čem
					záleží, je míra jeho citlivosti a zájmu – a v tomto ohledu je 
					samozřejmě rozdíl markantní. Obraz, který je určen pro 
					domov, musí s tímto domovem žít, protože je ve své kvalitě 
					poměřován každodenně – 
					pokud však veřejný prostor přestaneme sdílet,
					přestaneme mít zájem 
					o obrazy světa, které vytváříme, přestaneme mít zájem 
					o svět sám. Z chvályhodné snahy porozumět celku a jako celek 
					jej udržet se stane útěk do pohodlného bezpečí – „idyla 
					hřbitova”. 
					
					
					Antonín Sondej je příkladem autora, který ukazuje, jak toto 
					úskalí překonat – nejen ohromující citlivostí a schopností 
					(sebe)reflexe, především ale apelem právě na to, co je 
					sdílené. Jeho na kresbě 
					založená práce (koláže, grafické listy i malba) je výjimečná 
					řemeslnou zdatností, estetickou kvalitou i soustředěným 
					cílením. Ze škály témat bych chtěla zmínit především dvojí – 
					schopnost zacházet s rastrem, který má jak formální, tak 
					konstitutivní roli; a nadání 
					odlišit to, co je pro vizuální kvalitu podstatné, od toho, 
					co má pouze podpůrnou roli. Vybrané ukázky portrétů 
					zároveň naznačují přirozené směřování – od vizuální 
					opulentnosti a obecnosti, od prosté 
					vstupní fascinace, ke stále pečlivějšímu a soustředěnějšímu 
					pozorování konkrétních lidí, přátel a členů rodiny. Právě 
					v jejím okruhu se nakonec 
					nachází také autor sám, který skrze vidění
					ustavuje svůj vlastní svět 
					– a reflektuje tak zároveň i ten náš. 
					
					
					Barbora Kundračíková  |