| 
					 Tři ateliéry, tři okna 
					do zahrady, tři tvůrci, okouzlení krajinou a přírodou a tři 
					zcela odlišné projevy, záznamy okolí, dokumenty vlastních 
					vnitřních krajin. Odlišné a přece blízké. Odlišné přirozenou 
					rozdílností každého z nich, rozmanitostí výtvarných výrazů, 
					námětů, technik i materiálů. Blízké svou inspirací, místem, 
					generační spjatostí a především provázané přátelstvím. 
					Právě přátelství a 
					společné téma krajiny dovedlo tyto tři umělce k nynější 
					výstavě, která představuje jejich nedávno vzniklá díla, z 
					období několika posledních let, ale také zcela čerstvě 
					vytvořená pro tuto výstavu. Společným jmenovatelem není 
					pouze téma – krajina –, ale také materiál – papír. Ačkoliv 
					každý z tvůrců se prezentuje různou výtvarnou technikou, 
					výstava se zaměřuje na práce spojené s mediem papíru. 
					Všichni tři autoři patří ke Spolku olomouckých výtvarníků a 
					v Galerii Caesar již vystavovali, v tomto složení ovšem 
					poprvé.  
					Z tušových kreseb 
					Pavla Herynka tryská energie. Pohyb a dynamika jsou 
					charakteristické pro jeho tvorbu, v níž vede dialog nejen s 
					přírodou, ale též se sebou samým. V jeho lyrických záznamech 
					krajin si divák dle vlastní fantazie může lehnout do vysoké 
					trávy, se kterou si pohrává vítr, projít se skalním městem 
					nebo obdivovat rovné horizonty okolní krajiny. Rázná, 
					uvolněná kresba je buď naprosto osvobozena od jakýchkoliv 
					hranic a jakoby přetékala a proudila z plochy obrazu, nebo 
					naopak v kresbách „Kamenů“ je koncentrovaná a pevně sevřená 
					jasně vymezenými tvary a vyvolává tak pocit stability, tíhy, 
					ale i napětí. Básnivost vlastních černobílých kreseb dokáže 
					převést i do prostoru, ve vystaveném objektu se zrcadlí jeho 
					vnímání přírody; v jednotlivostech, ve výsecích krajiny – v 
					kamenech či prosté větvi – skládá hold přírodě jako celku.
					 
					Jan Jemelka 
					ač původní profesí malíř, prezentuje se na výstavě jako 
					grafik. Jeho barevné dřevořezy jsou otisky příběhů, prožitků 
					spojených s krajinou. Jde o záznamy pouti do Santago de 
					Compostely, v nichž například západ slunce transformuje do 
					motivu zrození, ale také o záznamy pouti životem, do které 
					patří i smrt blízkých. Sílu a moc přírody ukazuje v setkání 
					s bleskem, v přírodních živlech je to voda – moře –, či 
					vzduch – let poštolky. Grafiky tak nepředstavují klidné, 
					zafixované dojmy, naopak obsahují pohyb, události, živly. 
					Dynamika, živost a především spjatost s přírodou se odráží v 
					námětech, ale rovněž v technickém provedení jeho prací.
					 
					Výrazným prvkem grafik 
					jsou otisky struktury dřeva, které společně s živým 
					rukopisem umocňují jejich živý výraz. Díla prostupuje téma 
					přírody, zároveň se jimi intenzivně prolíná hluboká a 
					pokorná víra v Boha. Zapadající slunce se tak proměňuje v 
					eucharistii, blesk v rány Kristovy, let poštolky je rovněž 
					zasvěcen Kristu a navíc je tu inspirace básní Gerarda 
					Manleyho Hopkinse:   
					Poštolka  
					Ježíši Kristu, našemu Pánu 
					(překlad Josef Hrdlička) 
					Za jitra zřel jsem 
					miláčka jitra, prince království 
					světla, poštolku vábenou rozbřeskem barvitým, 
					opřenou o pevný vzduch v letu, uchvácenou jím 
					ve skluzu, támhle je, na uzdě křídel jak se chví 
					v své extázi! A krouží 
					dál, až nakreslí 
					jak ostří brusle ladný oblouk, klouzavým 
					vzletem, vzdor vichřici, a srdce tepem vzrušeným 
					mi tluče v úžasu z ptačího mistrovství! 
					Divá krása, smělost, 
					čin, ó vzduch a pýcha perutí 
					v jednom! Oč víc Tvá výheň ohně, stotisíckráte 
					násobí strmou závrať krásy té, ó můj rytíři! 
					Není divu, vždyť pluh se 
					zatřpytí jen potem 
					a žárem zmodralé uhlíky, můj nejdražší, 
					palčivě propalují se a žhnou nachovým zlatem. 
					Jiří Krtička 
					pevně ukotvený a jistý ve svém projevu, založeném na 
					geometrických tvarech, které rovněž vycházejí z přírody. 
					Precizně pracuje s barevnými valéry, se vzájemnou komunikací 
					barev a tvarů. Dokáže ve svých obrazech vytvořit působivou 
					čistotu, harmonii, klid, které jsou nepochybně závislé na 
					zkušenosti s krajinou, horským terénem, vůní vzduchu. 
					Ačkoliv by na první pohled mohl nezasvěcený divák 
					konstatovat, že se jedná pouze o minimalistické abstraktní 
					malby, jde ve skutečnosti o záznamy prožitků z přírody, 
					cest, krajiny. Ve zdánlivě neurčitých tvarech jsou skryty 
					například průhledy z oken vysílače na Ještědu. Ty jsou 
					vyjmuty, oproštěny a transformovány do jednoduchých tvarů a 
					proměňují se a varírují v různých barevných odstínech. A 
					právě tato jednoduchost dává vyniknout exaktní práci s 
					barevnými pastely, působivými nejen svými barvami, ale i 
					nuancemi matů, lesků dosahovanými jejich vrstvením a 
					prolínáním. Za domnělou kompoziční jednoduchostí se tak 
					skrývají velmi koncentrované a precizně vysoustružené 
					záznamy krajin a prožitků.  
					Umělecké téma krajiny se 
					v průběhu staletí proměňuje, od svého největšího rozkvětu 
					jako samostatného oboru v devatenáctém století vývoj dospěl 
					v současnosti do fáze, kdy není možné absolvovat na českých 
					výtvarných školách krajinomalbu jako samostatný obor. Byla 
					včleněna do ateliéru environmentu či multimediální tvorby. 
					Dostává se tak do širšího kontextu především přírodních věd 
					a ekologie. Do současného pojetí přírody pronikají obecně 
					společenské problémy životního prostředí a negativních 
					dopadů lidské činnosti na něj. Naši tři autoři stojí stranou 
					tohoto trendu, jejich tvorba je svrchovaná, suverénní a 
					přeci pokorná a plna obdivu a lásky k přírodě. Jejich 
					krajiny jsou introspekcí do vlastních krajin duše, do jimi 
					zhmotněné paměti přírody.  
					Šárka Belšíková, 
					srpen 2018 
					  
					Název výstavy 
					„Okouzleni krajinou” zcela jasně vyjadřuje Váš kladný vztah 
					k tomuto fenoménu. Vaše obrazy jsou svébytnými záznamy 
					krajiny, přírody. Jsou jejím otiskem ve Vaší mysli a zároveň 
					její transformací skrze Vaše prožitky. Zhmotněná paměť 
					krajiny ve vystavených dílech je tak zároveň i zhmotněním 
					Vaší vnitřní paměti. Čím Vás krajina tolik okouzluje? A co 
					Vás pobízí k výtvarnému ztvárnění krajiny?
					 
					 
					Pavel Herynek: 
					Při vaší otázce mne napadají slova Vladimíra Holana: Příroda 
					nemá na dosah ruky nic, nic. Jak je však možné, že člověk 
					jde pro to, co by potřebovala ona, k ní? 
					(Vladimír Holan, Lemuria (1934–1938), nakl. Brody, Praha 
					1996). 
					V dětství, v tom rozhodujícím období člověka, na mne 
					zapůsobila nejsilněji příroda a krajina na Českomoravské 
					vysočině, kde jsem v Proseči prožil mladá léta. Byl jsem v 
					každodenním styku s přírodním děním. Rodiče měli malé 
					hospodářství a bylo povinností nás dětí pomáhat jim při 
					polních pracích. Vzpomínám si, jak silně jsem vnímal proměny 
					krajiny při práci i za návratů z pole, často až za tmy, 
					pěšky nebo z vozu taženého našimi kravkami. Střídání ročních 
					období a s tím související obměňování podoby polí, luk a 
					okolních lesů. 
					Nezapomenutelné jsou i 
					naše dětské výpravy do blízkých pískovcových skal s 
					roztodivnými tvary a seskupeními skalních útvarů. Vizuální 
					zážitky byly nedílně spojené s vnímáním vůně borového lesa, 
					vlahého ovzduší protékajících potoků a chuti lesních plodů – 
					borůvek, jahod, brusinek, malin a ostružin. A na temnějších 
					vlhkých místech nálezy voňavých hřibů, křemeňáků, kozáků a 
					podél borovinky žlutých klouzků.  Dalším působivým živlem 
					pro nás byla voda se svými živočichy. Hlavně Vrabkův rybník, 
					kde jsem byl skoro denně se svým kamarádem ze mlýna. Chytali 
					jsme karásky a žáby, za větru pouštěli plachetnice, koupali 
					se. Neměl bych v souvislosti s mými kresbami zapomenout ani 
					na dojmy z okolních lomů ve Chřibech a na Pánově kopci, kde 
					se těžila žula na dlažební kostky a drtil kámen na štěrk. 
					Krása geometrie kamenných stěn, barva horniny a její textura 
					je pro výtvarníka stejně inspirativní jako ryby, motýli, 
					brouci nebo ptáci.   
					Příroda živá i neživá je 
					pro mne nevyčerpatelným zdrojem potěšení. Dnes se staráme s 
					ženou o naši zahradu a nacházíme zde denně, tak blízko nás, 
					plno krásy. Příroda a krajina mne v průběhu ročních období 
					uchvacuje neustálými proměnami, stálým opakováním probouzení 
					a spánku. Krása, vitalita a vznešenost přírody – to je to, 
					co mne tolik okouzluje. 
					A co mne pobízí k 
					výtvarnému ztvárnění krajiny a přírody?Jsou to mé vizuální 
					zážitky a má touha se o ně podělit s ostatními. Hledám 
					neilustrativní záznam svých okouzlení a snažím se o jeho 
					komunikativní sdělení. Odměnou mi je divákova odezva a občas 
					i jeho souznění s mým výtvarným projevem. 
					Jan Jemelka: 
					Nejsem krajinář, malíř 
					zachycující fotograficky nálady, momentky z přírody. Nechci 
					dělat výseky z krajiny jako nekonečný pás filmu.  Nahodile 
					porcované výjevy z obrazu přírody jsou samoúčelné. Hledám 
					spíš tajemné body na těle země. Místa krásného vyzařovaní. 
					Poraněná místa zeměkoule ve mně budí soucit. Obyčejná všední 
					místa stvořeného světa udivují stejně jako zázračně 
					tvarované rostliny, horniny, živočichové. Hmota vůbec se 
					svou nevyčerpatelnou kreativitou života je nekonečným 
					zdrojem inspirace. 
					Někdy se na zobrazování 
					krajiny pohlíží jako na méněcennou disciplínu. Umění bez 
					anatomie. Není-li však strom, květina, nebo řazeni 
					prostorových plánů v krajině dobře zachyceno, vzniká stejná 
					ne harmonie, jako u umění figurálního či portrétního. 
					Esence, nebo zdůrazněný detail z přírodního světa převedený 
					do uměleckého díla, nemohou vznikat ignorancí bez důvěrné 
					znalosti pozorovaného. Úcta a vztah k zobrazovanému je 
					předpokladem vzniku vážnějšího díla. Zákonitosti v přírodě 
					rodí její genialitu. Naklánějící se země mění pramen v řeku.
					 
					V krajině nehledám park 
					atraktivních přírodnin, pro pomazánku cizokrajných výjevů. 
					Dort nedělního malíře líbivosti nejím. Hledám čistotu v 
					přírodě pár dnů po stvoření. Lůžka zázraku vznikání života 
					ohrožena drancováním 
					nutí k vyjádření se. Dává možnost vložit symbol, metaforu do 
					těla krajiny. Obraz vzniká z údivu, okouzlení, z vděku za 
					život na zemi. Je to forma modlitby… 
					Jiří Krtička: 
					Krajina, zážitek z 
					krajiny, je téma, ke kterému se neustále vracím. Kompoziční 
					řešení se odvíjí v prostoru směrem k linii, geometrickým 
					rovinným útvarům a plánům. Výtvarná forma spolu s rukopisem 
					mají vést ke kontemplaci, podobně jako procházka přírodou. 
					  
					Pavel Herynek 
					Narozen: 1. 11. 1943, 
					Polička 
					Studia:  
					1959–1963 SUPŠ, Brno 
					1964–1969 Katedra výtvarné teorie a výchovy FF UP v 
					Olomouci. 
					Žije v Olomouci, zabývá 
					se kresbou, tušovou malbou, tvorbou šperků a objektů a 
					knižní ilustrací. Působení: 1972–1988 Divadlo hudby OKS v 
					Olomouci – kurátor více než 160 výstav.  
					1990–2003 Katedra výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci, kde 
					založil a vedl ateliér Kov a šperk. 1992 a 1993 vedl kurzy 
					tvorby šperků a objektů na Miami University v Oxfordu, 
					USA.    
					Členství: 
					1991 Spolek olomouckých výtvarníků  
					1999 Klub konkretistů 2 – Olomouc 
					Výstavy – výběr: 
					1974 Divadlo hudby, Olomouc 1977 Muzeum, Litovel 1982 
					Krajské vlastivědné muzeum, Olomouc 1986 Slezské muzeum, 
					Opava 1989 Galerie Dílo, Olomouc (+ L. Kolková) 1993 Městské 
					muzeum a galerie, Polička; Stará radnice, Dům umění města 
					Brna 1994 Jarní.../...de printemps. (+ M. Cvach), 
					Galerie na Sovinci 1997 Cirkulární kresby a 
					rotokaligrafie. Galerie J. Jílka, Šumperk (+J. Herynek) 
					1999 Rotokaligrafie a cirkulární kresby. Galerie 
					Caesar, Olomouc; Ve víru kruhu. Národní technické 
					muzeum, Praha 2000 Generace 2000. Galerie Octopus, 
					Rýmařov (+ J. Herynek) 2002 Šperky, okrasy a věštby. 
					Galerie Langův dům, Frýdek-Místek 2004 Šperky, objekty, 
					kresby. Muzeum umění Olomouc 2007 Metanoia 2001–2007. 
					Galerie J. Jílka, Šumperk; Výtvarný doprovod básní Paula 
					Muldoona. Muzeum moderního umění Olomouc – Café 87 a 
					Bistro Na Hradě, Olomouc 2009 Kresby k básním Nikki, 
					Paula a Mary. Galerie Oldřicha Šimáčka, Olomouc 2010 
					Circularities. Mendlovo muzeum, Brno; Delineavit. 
					Galerie Fons, Pardubice 2013 Darwinův svět. Galerie 
					Caesar, Olomouc; Sdílení prostoru. Muzeum Rýmařov 
					(+J. Krtička) 
					Od roku 1978 zastoupen 
					na řadě společných výstav a ve veřejných sbírkách: CZ, SK, 
					D, A, F, I, E, USA, J 
					Jan Jemelka 
					Narozen: 3. 5. 1953, 
					Praha 
					Studia:  
					1968–1972 SUPŠ, Brno (prof. Jiří Coufal) 
					1972–1978 Akademie výtvarných umění v Praze (prof. Jan 
					Smetana) 
					Žije v Olomouci, zabývá 
					se malbou, grafikou a knižní ilustrací. Od roku 1980 
					výtvarně spolupracuje s architekty: Tomáš Černoušek, Ivo 
					Goropevšek (SLO), Miroslav Vochta, František Zajíček, Jan 
					Mléčka, Vojtěch Jemelka a se sochaři: Otmar Oliva, Pavel 
					Hřebíček. Od roku 1982 navrhuje a realizuje s dílnou na 
					výrobu vitráží Petra Kolínského v Bakově nad Jizerou 
					velkoplošné vitráže převážně do sakrálních prostor: 
					Olomouc-Chválkovice; Uherské Hradiště-Sady; Zbýšov u Brna; 
					Lohberg, D; Maribor, SLO; Řím, I; Radvanje, SLO; Piešťany, 
					SK; Praha 
					Členství:  
					1983 Kruh Galerie H 
					1989 Klub přátel Andreje Tarkovského Kolín  
					1990 sdružení Otevřený dialog; TT klub Brno  
					1991 Spolek olomouckých výtvarníků 
					Výstavy – výběr: 
					1981 Sovinec 1982 Galerie mladých, Brno 1983 Divadlo hudby, 
					Olomouc 1986 Klub Na Křenové, Brno; Psychiatrická léčebna, 
					Kroměříž 1987 Galerie Pod podloubím, Olomouc 1989 Muzeum 
					umění, Olomouc (+ Otmar Oliva); Galerie Melantrich, Praha 
					1990 Atrium, Praha  (+ Otmar Oliva) 1991 Galerie Typos, Brno 
					1992 GVU, Hodonín (+ Otmar Oliva) 1993 zámek, Vsetín (+ 
					Otmar Oliva) 1994 Galerie U Týna, Praha (+ Pavel Hřebíček) 
					1995 Galerie Caesar, Olomouc (+ Otmar Oliva) 1996 Dům umění, 
					Brno 1997 Maribor, SLO (+ Otmar Oliva) 1998 Galerie J. 
					Jílka, Šumperk 1999 kino Hvězda, Uherské Hradiště (+ Tomáš 
					Jemelka) 2000 Mánesova síň, Karviná 2001 Slovácké muzeum, 
					Uherské Hradiště 2005 Muzeum Kroměřížska, Kroměříž 2013 
					Galerie Caesar, Olomouc 2017 Galerie Synagoga, Hranice 
					Od roku 1979 zastoupen 
					na řadě společných výstav a ve veřejných sbírkách: CZ, SK, 
					D, I, SLO˝ 
					Jiří Krtička 
					 
					Narozen : 29. 4. 1954, 
					Šumperk 
					Studia:  
					1973–1978 AVU, Praha (prof. František Jiroudek)  
					Žije v Olomouci, zabývá 
					se malbou a kresbou. Působení: 1978–1989 Základní umělecká 
					škola  v Šumperku a Uničově. 1990–2018 Katedra výtvarné 
					výchovy PdF UP – obor malba. | 
					Členství: 
					1990 sdružení Otevřený dialog: TT klub Brno 
					1991 Spolek olomouckých výtvarníků  
					1999 Klub konkretistů 2 – Olomouc 
					Samostatné výstavy – 
					výběr:  
					1983 Galerie Pod podloubím, Olomouc 1986 Sovinec  1988 
					Galerie Pod podloubím, Olomouc 1990 Galerie mladých, Brno 
					1994 Galerie Studio Della, Ostrava (+ O. Michálek, J. 
					Shirasu) 1996 Galerie Caesar, Olomouc ; Galerie J. Jílka, 
					Šumperk 1997 Dům umění, Brno; galerie 9, Praha 2010 Tudíž. 
					Galerie kresby minikino, Ostrava; Na ráz. Café 
					Steiner, Brno 2011 Nekonečnost prostoru. Hvězdárna, 
					Zlín 2013 Sdílení prostoru. Galerie Octopus Muzea v 
					Rýmařově, Rýmařov 2015 Pastely. Radniční galerie 
					města Kyjova, Kyjov 
					 
					Společné výstavy – výběr od roku 2000: 
					2000 Klub konkretistů 2 – Olomouc. Národní technické 
					muzeum, Praha; Alfa 2000 Omega. Národní dům na 
					Smíchově a vila Portheimka, Praha 2003 6 PKKAM /6 
					positionen konkreter kunst aus Mähren. Kammerhofgalerie 
					der Stadt, Gmunden, D 2005 Použijte modul KK2. Dům 
					pánů z Kunštátu, Brno; Olomouci napok Pécsett. Pécs, 
					HU 2006 Kalendář pro Jindru Štreita. Slovenská 
					národní galerie, Bratislava, SK 2010 Aspekty konkretismu 
					– geometrie citlivosti, olomoucký okruh. Galerie amb – 
					Sbor kněze Ambrože, Hradec Králové 2011 Konkretisté v HK. 
					Galerie U Přívozu, SVK, Hradec Králové 2012 Konkrétní 
					podzim. Galerie U Přívozu, SVK, Hradec Králové; 
					Useful symbiosis. Owensboro, USA 2013 Klub 
					konkretistů a přátelé. 45 let poté. Oblastní galerie 
					Vysočiny v Jihlavě, Jihlava; Konkrétní podzim 2013, 2014, 
					2015. Galerie U Přívozu, SVK, Hradec Králové 2015 
					KONKRET-ISM 1967/2015. Topičův salon, Praha; Tváře 
					krajiny. Rabasova galerie Nová síň pod Vysokou Bránou, 
					Rakovník 2017 Aktuál 17. Galerie Caesar, Olomouc 
					   |