| 
					 
					Iva 
					Vodrážková  
					(* 1951, Olomouc) 
					
					 Iva Vodrážková v letech 
					1970–1974 absolvovala Pedagogickou fakultu Palackého 
					Univerzity v Olomouci, obor výtvarná výchova a český jazyk. 
					V 70. a 80. letech byla součástí pražské undergroundové 
					kultury. Samostatně vystavovala v Jeruzalémě, San Francisku, 
					New Yorku, Berkeley, Big Suru, Denveru, Vídni, Moskvě, 
					Kyjevě, Temešváru, Bratislavě a v Praze. Kolektivně 
					vystavovala v Berlíně, San Francisku, Vídni a v Praze. Učí 
					na Základní umělecké škole v Praze. 
					
					Viktorie 
					Langer  
					(* 1988, Žiar nad Hronom) 
					
					 Viktorie Langer v letech 
					2009–2015 absolvovala ateliér malířství u profesora 
					Vladimíra Skrepla na Akademie výtvarných umění v Praze. V 
					roce 2017 byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. 
					Samostatně vystavovala v Rotterdamu, Londýně, Praze a 
					zúčastnila se skupinových výstav v Paříži, Budapešti, Praze 
					a v norském Trastadu. Umělkyni zastupuje galerie Zahorian & 
					Van Espen. 
					  
					
					Periferie 
					v pohybu – Iva Vodrážková a Viktorie Langer 
					
					Tvorbu 
					dvou generačně odlišných umělkyň spojuje fascinace 
					textilními materiály, které byly v tradičním uměleckém 
					paradigmatu vytěsňovány na uměleckou periférii. Ačkoliv je 
					pro každou z umělkyň určující jiná životní zkušenost nebo 
					odlišnost formotvorných kulturních kódů a inspirací, symbol 
					látkové periférie pro ně představuje důležité médium. 
					Setkání obou výtvarnic je tak vzájemně provázaným konceptem, 
					jehož pojítkem je nejen civilizační a kulturní fenomén 
					periférie, ale i možnost konfrontace dvou autorských linií. 
					
					Známé 
					heslo teoretika médií Marshalla McLuhana „medium je 
					message”, můžeme v kontextu výtvarného látkového umění 
					chápat i tak, že tento materiál jako médium není jen 
					prostředkem, ale je i médiem, které nese sdělení. Například 
					v podobě skryté plasticity, kdy prohnutá vlnící se látka 
					dokáže narušit dvojrozměrnost obrazu a nabýt formy 
					trojrozměrného objektu. Nabízí se srovnání s tvorbou 
					polského výtvarníka Władysława Hasiora, který vytvářel 
					v 70tých letech textilní praporce jako objekty, inspirované 
					zejména církevními procesími. 
					
					Iva 
					Vodrážková i Viktorie Langer pracují převážně s použitými 
					textiliemi, které nesou na sobě stopy nejen své dřívější 
					funkčnosti (háčkované dečky, divadelní, módní, nemocniční 
					látky), ale i stopy skrytých příběhů. Obě umělkyně pracují 
					intuitivní metodou a vytvářejí souhru mezi minulostí a 
					přítomností, starým a novým. Vycházejí z výtvarného respektu 
					k použitým věcem. Staré stopy nepřekrývají, ale naopak 
					využívají k novým příběhům a k vzájemné komunikaci za pomoci 
					symbolů lebky, smrtihlava, temné masky, srpku měsíce nebo 
					ruky. 
					
					Viktorie 
					Langer vytváří nové příběhy v souhře se starými skvrnami, 
					záplatami a vybledlé barevnosti použitých látek, které 
					nejprve obarvuje. Chemický prostředek Savo, který se běžně 
					používá k dezinfekci a čistění, využívá jako techniku 
					dekoláže. Pro umělkyni je technologickým dekolorizačním 
					prostředkem. Základní barevnost materiálů nečistí, ale 
					odbarvuje a obrazně doslova „poskvrňuje”. Její chthonická 
					textilní skvrnomalba na jedné straně látku dekolorizuje, na 
					druhé straně umělkyně textilní obrazy dekolážuje, 
					domalovává, sprejuje a například k jemné barevné látce z 
					damašku přišívá či lepí temnou a hrubou látku. 
					
					
					Výtvarnice hledá inspiraci ve vlastním podprahovém světě, ve 
					sledování linií úniku, který se vyznačuje fragmentárností, 
					vnitřním neklidem nebo utkvělými představami. Zkoumá 
					technické možnosti výtvarných materiálů například 
					prostřednictvím jejich narušování, aby odhalila dosud 
					nespatřené.  
					
					Iva 
					Vodrážková své šité textilní koláže vytváří také z použitých 
					látek a nalezených věcí. Používá techniku šití různorodých 
					látkových materiálů a vytváří plošné náhodné výtvarné 
					kompozice. Viktorie Langer pracuje například se 
					secondhandovým starým nemocničním prostěradlem s tradičními 
					modrými proužky a nápisem „chorobopisy” nebo povlakem na 
					peřinu, kde je možno vidět dírky na knoflíky. Médium látky 
					sice skončilo na periferii své funkčnosti, ale obě umělkyně 
					ho oživují i s jeho dávnými příběhy.  
					
					Zatímco 
					Iva Vodrážková pracuje s jasně ohraničenými a pevnými 
					výtvarnými a symbolickými konturami, tvorba Viktorie Langer 
					se vyznačuje neostrými a nestabilními liniemi. Vytváří 
					poetismus ze skvrn. Jedna umělkyně pracuje mechanickou 
					cestou stříháním a sešíváním látek-obrazů jako kdyby se 
					jednalo o textilní sendvičovou technologii patchwork nebo 
					druh japonské textilie boro. Druhá umělkyně používá více 
					chemickou cestu, pomocí Sava, akrylových barev, sprejů a 
					barev na látky.  
					
					Iva 
					Vodrážková na svých látkách tvoří obraz světa jako kosmos 
					barevných a symbolických událostí. Viktorie Langer pracuje 
					spíše podzemním způsobem – zobrazuje chthonos. Jakoby se 
					nechala volně inspirovat známým výrokem Marcela Duchampa o 
					umělcích, kteří budou tvořit v podzemí. Na svých textilních 
					obrazech zachycuje svět často jako triptych: horní a dolní 
					svět a mezisvět, do něhož někdy situuje lidskou bytost. V 
					dolním chthonickém světě je možno najít i mytologického 
					Uroborose, právě se chystajícího pozřít vlastní ocas. 
					
					Tvorba 
					obou umělkyň prostřednictvím látkového umění odhaluje 
					specifickou periferní multikulturnost. Ukazuje, jak samotné 
					médium látky může být prostředkem připomínky opuštěných zón, 
					osamocených míst, zapomenutých zákoutí a příběhů anonymního 
					charakteru.  
					
					Obecnými 
					znaky periférie jsou rozptýlenost, fluktuace, náhodnost, 
					stav nouze, linie úniku, ztracenosti, ale i hledání a 
					vytváření nového počátku. Periférie se na jedné straně 
					ukazuje být místem relativního bezpečí a nabízí otevřený 
					prostor k dotváření příběhů a událostí, na druhé straně se 
					ukazuje být místem nebezpečným, rizikovým a subverzivním, 
					kterému dominuje chthonos jako podsvětí temných masek a svět 
					sebepožírajících se bytostí a systémů. 
					
					Oběma 
					umělkyním je společná i výtvarná tvorba prostřednictvím 
					tradiční olejové nebo akrylové malby na plátně. Byť je 
					rozdílná svými ontologickými východisky, protože jedna 
					umělkyně akcentuje spíše kosmos a druhá chthonos, přesto 
					mají společný výtvarný jazyk založený na jednoduchých 
					obrazových symbolech, na snaze o vyjádření rudimentární 
					emoce a poetičnosti. 
					
					Miroslav 
					Vodrážka 
					   |