| 
					 
					
					Hudba a malba | Malba a hudba 
					
					
					výtvarné dílo Miroslava Šnajdra st. 
					
					
					Hudba a hornové sólo zazní, odezní, odejde. Obraz a kresbu 
					vidíme vícekrát, vlastně jak dlouho je nám umožněno ji 
					vidět. Ukazuje nám mnohé i to, co možná nechceme, aby vidět 
					bylo. 
					
					
					Miroslav Šnajdr st., září 2018 
					
					
					      Výstava výtvarného díla Miroslava Šnajdra st. u 
					příležitosti významného životního jubilea zprostředkovává 
					autorův aktuální umělecký komentář a zároveň je i ohlédnutím 
					zpět. Představuje vedle 
					jeho malířské a kreslířské abstraktní tvorby i méně 
					známou, ale již početnou tvorbu figurálními. Jeho 
					bratislavský přítel malíř Rudolf Fila jej poprvé 
					charakterizoval jako dvojdomého umělce, zabývajícího se 
					souběžně hudbou i výtvarným uměním. Zvolený název výstavy 
					výstižně spojuje obě vzájemně se ovlivňující a doplňující 
					umělecké sféry, jimž se po celý život intenzivně věnuje. 
					Působil čtyřicet let do roku 2001 jako hornista a sólista 
					Moravské filharmonie v Olomouci. Vedle svého celoživotní a 
					hlubokého zájmu o vážnou hudbu se věnoval se stejným 
					nasazením i studiu dějin umění a kreslířské, malířské i 
					grafické tvorbě. Výtvarné nadání, zděděné především po svém 
					otci, krajináři Františku Šnajdrovi, uplatnil již při studiu 
					hudební školy v Liberci a na konzervatoři v Brně. Pro svého 
					prvního profesora lesního rohu kreslil portréty Antonína 
					Dvořáka a Vítězslava Nováka, kterého si cenil pro jeho 
					moderní a zároveň národní hudbu. V hodinách nehovořili jen o 
					technice hry na nástroj, ale především o hudbě a poslání 
					interpreta, který se musí stále zdokonalovat. Po celý život 
					se snažil rozvíjet nejen svůj hudební talent, ale i talent 
					výtvarný. Neabsolvoval sice odborné umělecké školení, 
					výrazně jej ale ovlivnila malířská tvorba otce, krajináře 
					Františka Šnajdra, a jeho přátel výtvarníků, především 
					malíře Stanislava Menšíka, příbuzného z matčiny strany. 
					Malířské postupy a techniky i kompoziční principy sledoval a 
					učil se už od dětství, znalosti si rozšiřoval soukromým 
					studiem i vlastní tvůrčí zkušeností. 
					
					
					    Výstava představuje okruhy, ke kterým se ve své tvorbě 
					Miroslav Šnajdr st. stále vrací. Střídá nezobrazující 
					fenomén malby s parafrázemi a figurativními motivy.
					Neustálé hledá a nalézá nové 
					možností malby i kresby v jejich nejčistších podobách i 
					vzájemné interakci. Redukované malby se stopami 
					dotýkaných malířských záznamů propojují svojí efemérností i 
					meditativním charakterem výtvarný a hudební svět.
					Své niterné pocity zachycuje tradičními výtvarnými 
					prostředky prostřednictvím papíru, tužky, oleje, plátna a 
					zejména si oblíbil techniku olejového pastelu. Sledoval vždy 
					několik variujících a opakujících se tematických okruhů a 
					kreativně zúročil podněty ze všech oblastí svého tvůrčího 
					zájmu. Náměty se v jeho tvorbě obměňují jako hudební motivy, 
					ať už jde o biblická témata, cykly volných parafrází a 
					interpretací obrazů renesančních a barokních mistrů či pocty 
					významným malířům 20. století. Neustále se u něj prolíná 
					minulost a přítomnost a v jejich konfrontaci hledá odpovědi 
					na smysluplnost lidského počínání.  Organicky se prolínají 
					malířskou tvorbou jeho spontánní gestické záznamy a aktivní 
					výtvarné komentáře dobových událostí. Jeho tvorba se stala 
					jedním z nejvýraznějších příkladů české lyrické materiálové 
					abstrakce. Reflektuje nejen dění ve společnosti a 
					osobitým způsobem mapuje radikální změny v celé její 
					struktuře, ale stále se také inspiruje novými podněty. 
					V devadesátých letech jej například oslovil v prodejně 
					výtvarných potřeb nový podkladový materiál – šedookrová 
					lepenka, na níž kreslil, řezal a ryl. Po těchto výtvarných 
					zásazích se stala sama o sobě výtvarným dílem. Vznikla tak 
					Místa pro obraz, která se stala zase další výchozí 
					inspirací. V posledních letech 
					nachází ukotvení v návratu k figurálním tématům, která jsou 
					jeho výsostně subjektivní výpovědí: „Když v mých 
					podobiznách oddělíte určitá místa v detailu, získáte obraz 
					práce v mých tzv. abstraktních obrazech a kresbách – je to 
					barva, její stopa, tah grafitu i rytí do kresby. Je to 
					neměnné a mně dané ve všech obdobích. V podobizně ten její 
					otisk vidíte – ve volném abstraktním obraze ji vnímáte citem 
					také.“  V rámci tvůrčího procesu vzpomíná také na dětské 
					kresby své dcery a syna, vnuků a vnuček. Vždy jej udivovali 
					svým výtvarným talentem i bezprostředností. Intenzivně vnímá 
					souznění dětských kreseb s estetikou moderního a soudobého 
					výtvarného umění. S těmito inspiracemi a vzpomínkami se 
					snoubí také jeho niterný vztah k hudbě, která výtvarný 
					projev v olomouckém podkrovním ateliéru vždy umocňuje. Často 
					se vrací k rozhlasovým hudebním záznamům Moravské 
					filharmonie Olomouc, v nichž zaznívá i Šnajdrův lesní roh. 
					
					
					     
					Miroslav Šnajdr starší patří k nejvýznamnějším 
					představitelům českého výtvarného umění od šedesátých let 
					minulého století a je známý v celostátním měřítku. Jeho dílo 
					bylo a je prezentováno na monografických i kolektivních 
					výstavách a je zastoupen v renomovaných galerijních i 
					soukromých sbírkách u nás i v zahraničí. Vyšla mu i velká 
					monografie. Na rozdíl od hudební interpretace, které 
					postupně zanechal po svém odchodu do důchodu, se výtvarnému 
					umění věnuje intenzivně doposud, což dokládá i současná 
					prezentace v Galerii Caesar a v Galerii města Olomouce. 
					
					
					     
					
					Po celou svou tvůrčí dráhu, ať už hudební či výtvarnou, byl 
					Miroslav Šnajdr vždy podporován svojí ženou, bratrem a jeho 
					manželkou, dětmi a jejich partnery i řadou přátel. Vystavené 
					kresby i obrazy představují senzitivní a vnímavý výtvarný 
					komentář a jsou nejen připomínkou celoživotního díla 
					jubilanta, ale současně i jeho poděkováním všem blízkým.  
					 
					Ladislava Horňáková 
					  
					
					
					
					Miroslav Šnajdr st. 
					(8. 11. 1938 v Tovéři), malíř, kreslíř, grafik a hudebník, 
					žije a pracuje v Olomouci.
					 
					S technikami a možnostmi malířského umění se seznámil u 
					svého otce, krajináře Františka Šnajdra.  
					V letech 1961–2001 působil 
					jako hornista v Moravské filharmonii Olomouc.  
					Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR, F).  
					Kolektivních výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR, 
					Španělsko, Rumunsko, Polsko, USA, Německo, Švýcarsko, 
					Holandsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Belgie).  
					Od roku 1990 je členem TT 
					klubu výtvarných umělců a teoretiků v Brně, od roku 1991 
					Spolku olomouckých výtvarníků a od roku 1992 Umělecká 
					besedy.  
					V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce za 
					celoživotní tvorbu.  
					V roce 2001 obdržel cenu Michala Ranného za významný přínos 
					jeho tvorby české výtvarné kultuře.  
					Je zastoupen v 
					
					Národní galerii v Praze, Moravské galerii v Brně, Muzeu 
					umění Olomouc, řadě krajských galerií výtvarného umění, 
					Galerii Benedet v Oviedu,  
					Jacques Lemeistre v Paříži, Kupferstichkabinett v 
					Drážďanech, Music Department of the University of Sydney, 
					Sydney, Paul Fachetti v Paříži,  
					Staatische Kunstsammlungen v Drážďanech a mnoha soukromých 
					domácích i zahraničních sbírkách.  
					
					Podrobně je početné umělcovo dílo představeno v monografii, 
					která podává ucelený pohled na jeho tvorbu  
					(Schubert, Miroslav (Ed), Miroslav Šnajdr st. Olomouc, 
					Galerie Caesar 2009). 
					  
					
					
					  
					
					
					   |