| 
 Výstavu uvedl Miroslav Schubert
 pohled     
        do výstavy / exhibition view
   
        
          
            | Mezinárodně uznávaný        
              český malíř, kreslíř, keramik, sochař, fotograf a v neposlední        
              řadě i performer Milan Kunc po neukončeném studiu na AVU v Praze (1964–1967) v roce        
              1969 emigroval a svá další umělecká studia absolvoval na        
              Staatlichen Kunstakademii v Düsseldorfu (1970–1975) u profesorů        
              Josepha Beuyse a Gerharda Richtera.
 
 V roce 1979 spoluzaložil s Janem Knapem a Peterem        
              Angermannem skupinu NORMAL.
 
 Jeho výrazně figurativní práce jsou většinou zařazovány do        
              proudu postmoderního umění.
 Autor si však již v 70. letech minulého století vytvořil        
              vlastní styl, jenž svého času nazval poněkud provokativně        
              Trapným realismem a OSTPOP.
 Dnes je Kuncovo umění oceňováno širokým spektrem diváků        
              pro jeho srozumitelnost a vizuální atraktivnost.
 V 80. letech pracoval transavantgardickým způsobem v Evropě        
              a USA, kde během dlouhodobých pobytů nechal svoji tvorbu        
              ovlivnit i tamními uměleckými scénami (New York – East        
              Village 1982–1985, Řím 1988–1990).
 Milan Kunc si během let osvojil různé styly, které podle potřeby        
              cíleně užíval.  Ve        
              svém mnohostranném díle pracoval i s prvky surrealismu,        
              naivity, pop artu, kýče, socialistického realismu (OSTPOP),        
              spotřební reklamy a používal symboly konzumní společnosti        
              jako nositele nových obsahů.
 Za pobytu v Německu (Kolín nad Rýnem, Düsseldorf) se        
              distancoval od německého neoexpresionismu – Neue Wilde – svérázným        
              neoklasicismem, ke kterému byl přitahován během svých pobytů        
              v Itálii. Hlásil se otevřeně k tradiční malbě        
              mezi Pop artem a kýčem. Nazýval tento styl Popsurrealismus.
 
 V mnohovrstevnatých tématech svých alegorických obrazů        
              se pohybuje na rozmezí fantazie a esoteriky, dotýká se někdy i        
              ekologie, kriticky a zároveň s humorem či ironií        
              komentuje kulturu dnešní společnosti.
 
 Milan Kunc dnes patří k českým umělcům, jejichž tvorba        
              je známá a respektovaná po celém světě a v České        
              republice je doposud prezentován méně než v zahraničí.        
              Jeho díla jsou součástí mnoha veřejných i soukromých sbírek        
              na celém světě.
 
 Samostatně vystavuje od roku 1979, kolektivních výstav se účastní        
              od roku 1975.
   | Internationally        
                recognised Czech painter, draughtsman, ceramic artist, sculptor,        
                photographer and last but not least, performer, Milan Kunc,        
                after his uncompleted studies at the Academy of Fine Arts in        
                Prague (1964–1967), emigrated in 1969 and finished his further        
                art studies at the Staatlichen Kunstakademie in Düsseldorf        
                (1970–1975) under professors Joseph Beuys and Gerhard Richter. In 1979, along 
                with Jan Knap and Peter Angermann, he co-founded the Normal 
                group. His strongly        
                figurative works for the most part fall into the stream of        
                postmodern art. The artist however created his own distinctive style already in        
                the 1970s; at that time he rather provocatively dubbed it        
                Embarrassing Realism and East-Pop.
 Nowadays Kunc’s work is appreciated by a wide spectrum of        
                art-goers for its lucidity and visual attractiveness.
 In the 1980s he was working in the Transavantgarde manner in        
                Europe and the USA, where during long-term stays he allowed his        
                work to be influenced by the local art scenes (New York-East        
                Village 1982–1985, Rome 1988–1990).
 Over the years, Milan Kunc has purposely adopted various styles,        
                which he has applied according to his needs. His multi-faceted        
                work employs elements of surrealism, naïveté, Pop Art, kitsch,        
                Socialist Realism (East-Pop), advertising, and makes use of the        
                symbolism of the consumer society as vehicles for new        
                content.
 During his stays in Germany (Cologne, Düsseldorf) he distanced        
                himself from German Neo-Expressionism – Neue Wilde – by his        
                own Neo-Classicism, to which he was attracted during his stays        
                in Italy. He openly has described it as traditional painting on        
                the axis between Pop Art and kitsch, a style he calls Pop        
                Surrealism.
 In the 
                multilayered themes of his allegorical paintings, he oscillates 
                on the border between fantasy and esoterica, sometimes even 
                touching upon ecology; critically, and at the same time with 
                humour and irony, commenting on the culture of contemporary 
                society. Today Milan Kunc 
                is one of the Czech artists whose work is known and respected 
                worldwide, however less in the Czech Republic to date than 
                abroad. His works have been included in many public and private 
                collections, all over the world. He has had solo 
                exhibitions since 1979, and participated in group shows since 
                1975.     |  
        
          
            | Biografie        
              / Biography Narozen        
              27. 11. 1944, Praha / Born 27 November 1944, Prague1964–1967 Studia AVU, Praha/ Studied at the Academy of Fine Arts        
              in Prague
 1969 Emigrace / Emigrated.
 1970–1975 Studia Staatlichen Kunstakademie, Düsseldorf (prof.        
              Joseph Beuys, Gerhard Richter), Neměcko / Studied at Staatlichen        
              Kunstakademie, Düsseldorf (Profs. Joseph Beuys, Gerhard Richter),        
              Germany.
 1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu        
              Normal / with Jan Knap and Peter Angermann founded the Normal        
              group
 1984 Žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem, Německo / Lived and        
              worked in Cologne, Germany.
 1988–1991 Žije a pracuje v Římě a Toskánsku, Itálie /        
              Lived and worked in Rome and Tuscany, Italy.
 1994–1996 Ateliér v New Yorku a East Hampton, USA / Studio in        
              New York and East Hampton, USA.
 1996–1997 Pracuje na keramických sochách v Den Haag,        
              Nizozemsko / He made the ceramic sculptures in The Haag,        
              Netherlands.
 1998–2000 Žije a pracuje v Schlosstalu, Winterthur, Švýcarsko        
              / Lived and worked in Schlosstal, Winterthur, Switzerland
 2001–2004 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem,        
              Německo / Lived and worked alternately in Prague, Czech Republic        
              and Cologne, Germany.
 od 2004 žije a pracuje v Praze / since 2004 Lives and works in        
              Prague, Czech Republic.
 spolupracuje s / co-operates with Galerie Caesar Olomouc,        
              Galerie Andrea Caratsch Zürich
 | Veřejné sbírky        
              / Public Collections: Coca-Cola Collection, Verona, Italy.
 Deutsche Bank, Frankfurt/Main, Germany.
 Hessisches Landesmuseum, Darmstadt, Germany.
 Kunstmuseum Düsseldorf, Germany.
 Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands.
 Museum Würth, Künzelsau, Germany.
 Museum Groningen, Netherlands.
 Muzeum umění Olomouc - Muzeum moderního umění, Olomouc, /        
              Olomouc Museum of Art - Museum of Modern Art, Czech Republic.
 Národní galerie, Praha, / National Gallery, Prague, Czech        
              Republic.
 Rooseum, Malmö, Sweden.
 Stadtmuseum Düsseldorf, Germany.
 Stedelijk Museum, Amsterdam, Netherlands.
 Zámek Mikulov, / Mikulov Chateau, Czech Republic.
 |  
    
      
        | O zlatě v   
          obrazech Milana Kunce Stephan von 
          Wiese Značná část   
          zlatých obrazů Milana Kunce původně vznikla na  základě   
          zkušeností s italským kulturním prostředím. Malíř Milan   
          Kunc totiž žil od roku 1988 v Římě a Toskánsku až do roku   
          1991. Díla vzniklá v tomto období se zdají být na současnosti   
          nezávislá a nesou znaky neoklasicistního nádechu, pozadí města   
          Říma se tehdy Kuncovi totiž zpřístupnilo jako otevřené muzeum.   
          Nicméně jak obrazy zde popisované živě dokazují, vědomým či   
          nevědomým zdrojem inspirace muselo být i zlato převratných mozaik   
          v kostelích města Ravenna nebo římsko-byzantská vznešenost   
          uhlazených poměrů za vlády císaře Justiniána a jeho ženy   
          Theodory. Již v dřívějších  
          dílech Kunc tu a tam použil zlato jako zvláštního zvýraznění.  
          Například v Itálii vzniklém obrazu The Eye of the Artist  
          (Oko umělce) z roku 1988 se malíř vyzdvihnul ze světské sféry  
          na zlatavě žlutou sféru slunce. Tato vizualizace vnuknutého vidění  
          a stavu vyzdvižení do zlatého světla samozřejmě není žádná vášnivá  
          snaha, ale obrácení se směrem k symbolu zlata. Celé toto vyjádření,  
          jako ostatně každý Kuncův umělecký krok, je reflektováno a vědomě  
          rozpolceno. Obrazná zář by se měla interpretovat a chápat jako  
          rovnocenně demonstrativní a ironicky opětovná auralizace díla. Na  
          mnoha obrazech stojí město, figura, příroda či technologie před  
          pozadím nádherně pokrytým zlatými plátky. Již od dob  
          renesance se malíři vyhýbají zlatu, které se spolu s černou  
          a bílou vnímá jako nebarevný prvek. Až během raného 20. století  
          (jeden by pomyslel na vídeňský Jugendstil, neboli vídeňskou  
          secesi) si zlato našlo cestu zpět na plátna coby výraz oslavy umění.1  
          Se zlatem se pojí posvátnost, duchovno, bohatství a, stejně jako v tehdejší  
          Vídni, také erotismus.  | Co se však týče  
          Milana Kunce, nelze pozorovat žádnou jednoznačnou konotaci  
          intenzivního kovového třpytu zlata. Jako vždy ve své obrazné  
          vizi i zde hledá kontrast v cíleném použití zlata a hledá  
          neobyčejnou kombinatoriku a zlato se v těchto obrazech jeví  
          jako paradox. Nachází se totiž vždy tam, kde bychom ho čekali  
          nejméně. Nepovznáší moc panovníků či asketismus svatých, ale  
          obklopuje banální svět každodenního žití – jinými slovy normálnost,  
          zcela v souladu s ikonografickým programem umělců z éry  
          od pozdních 70. let. Kunc vždy vystavoval svět, ve kterém žijeme,  
          fantastickým přeměnám.
 Jak ukázala nedávná výstava ve Vídni 2, v současném  
          umění již vzhledem ke zlatu nepanuje žádná zdrženlivost. Dnešní  
          umělci opět používají zlato coby součást všemožných strategií,  
          a to v době finanční krize a ve znamení rozmachu horního  
          segmentu trhu s uměním.3 Kunc nás však nestaví do  
          onoho legendárního zlatého věku ve smyslu Ovidiových Proměn –  
          Aurea prima sata est aetas, quae vindico nullo, sponta sua, sine lege  
          fidem rectumque colebat  –,  
          ve kterých spolu všichni lidé žijí v míru bez pravidel a nařízení.  
          Ba přímo naopak: zlato se zde navzdory svému mírumilovnému třpytu  
          objevuje jako signál alarmující barvy, která nás přímo  
          konfrontuje s globálním bojem o zlaté tele. Ikony  
          kapitalistického světa, jako například auta, motocykly, džíny,  
          šperky, jsou jakoby marnivě umístěny na pozadí ze zlatých plátků,  
          což je staví do pozice svátosti uctívané v dnešním světě.
 Zlato se v tomto  
          souboru děl na druhou stranu objevuje jako barva ztraceného ráje,  
          kdy je příroda, stále více devastujícím způsobem ožebračována  
          o zvířata a rostliny, umístěna na zlaté pozadí. Kunc byl vždy  
          mistrem svobody citování a nyní jsou to realistické, na detaily  
          bohaté lovecké scény, bestiáře a sbírky živých divokých zvířat  
          Franse Snyderse a Melchior de Hondecoettera ze 17. století, které v  
          téměř pohádkových scénách s poskakujícím jelenem se zlatým  
          parožím ve zlatých podzimních obrazech znovu získávají na aktuálnosti.  
          
             | V žánrovém  
          hodnocení historie umění bylo pojetí světa a přírody takovýmto  
          způsobem většinou považováno za nejméně důležité – Kunc však  
          vždy šel proti proudu historie umění.Jak už bylo zmíněno, Kunc v této oblibě zlata není sám. V umění  
          dvacátého století najdeme jeho slavné předchůdce: stačí jen  
          pomyslet na zlatou éru Gustava Klimta. Zářným příkladem je obraz  
          Polibek z roku 1908 (Österreichische Galerie Belvedere) s výjevem  
          elektricky nabitého zářivými zlatými pásy. Opojení zlatem je  
          zde ekvivalentem hloubky lidského cítění. Andy Warhol v roce  
          1962 vytvořil svým obrazem Gold Marilyn (Zlatá Marilyn) krátce po  
          smrti této herečky populární ikonu. Sítotisk s reprodukcí  
          fotoportrétu je bohatě osázen aurou bronzově zlaté barvy (Museum  
          of Modern Art, New York). A konečně Yves Klein roku 1960 použil plátky  
          čistého zlata ve své trilogii monochromatických obrazů v modré,  
          červené a zlaté barvě. Zlato zde představovalo nejintenzivnější  
          výraz čistoty a duchovnosti.
 
 Milan Kunc ve svých zlatých obrazech přináší duchovnost zpět na  
          zem mezi světský materialismus. Rovněž nám umožňuje si uvědomit,  
          že vedle umělecké kvality, se cena zlata v dnešní době  
          krize (zejména od útoku na Světové obchodní centrum v USA)  
          nezadržitelně zvýšila. V době psaní tohoto textu, v roce  
          2012, je jeho cena za unci (28,35 gramů) 1770 amerických dolarů.
 1 Anne  
          Schloen, Die Renaissance des Goldes. Gold in der Kunst des 20.  
          Jahrhunderts, Nürnberg 2009
 2 GOLD. Österreichische Galerie Belvedere, Wien, Austria  
          (15. 3.–17. 6. 2012)
 3 Thomas  
          Zaunschirm (Hg.), Ausstellungskatalog: Gold, Unteres Belvedere Wien  
          und München 2012 |  
        |  |  |  |      |