| Aleš Hudeček   
              - Od soumraku do úsvitu      
              Aleš Hudeček o sobě a své práci dává vědět dobrých   
              15 let. Náleží ke střední generaci umělců, kteří přináší   
              zprávu o tom, že klasická malba je stále živá. Svůj výtvarný   
              a lidský pohled na svět, svůj rukopis si vytvořil již dávno.   
              Od té doby neprodělává žádný překotný vývoj, žádné   
              zvraty, žádné skoky. Stal se svébytným a pro Hudečka   
              charakteristickým. Postupně uzrává, stává se jistým. Snad   
              nejrevolučnější změnou, která v rukopisu Hudečka proběhla,   
              bylo v polovině nultých let našeho století využití   
              techniky airbrush. Alei tato, tehdy poněkud módní metoda, Aleše   
              Hudečka zajímala jen krátkou dobu, než vyčerpal všechny její   
              omezené (?) možnosti. Vrátil se ke klasickému, „konzervativnímu“   
              malířství. Dnes takové a podobné přívlastky můžeme použít   
              bez rizika odsudku progresivně naladěných tvůrců a všech zájemců   
              o soudobý umělecký výraz, nevnímáme je zdaleka pejorativně.   
              Možná naopak. Aleše Hudečka zajímá čára - kresba, barva   
              – barevná plocha a barevný akord, světlo, tedy to co dělá   
              malbu malbou. Pro Hudečkovy obrazy je charakteristické řešení   
              linearity ve vztahu k barevné ploše obrazu, k atmosféře   
              obrazu. Jeho čára, linka, to je jeho mistrovství. Je elegantní,   
              přesná a jistá. Někdy jakoby vystřižena z kavárenského   
              světa 20. a 30. let min. st. Jistou blízkost v užití   
              vztahu linearity
 a barevných ploch můžeme vidět v díle   
              malíře Karla Černého. Oba také zajímá sugestivní atmosféra,   
              nezvyklé světlo. Ale Hudeček je samozřejmě výrazně jiný,   
              jeho rukopis, zacházení s barvou, štětcová technika je   
              uvolněnější, ale především je současný.
    
              Aleš Hudeček maluje v cyklech, které se volně překrývají.  
              Ukázky z několika cyklů namalovaných v posledních  
              letech a v Olomouci dosud nevystavených, přináší výstava  
              Od soumraku do úsvitu. Prezentuje zde útržky z cyklu maleb s názvem  
              Laboratory. Jedná se o tematický celek věnovaný výtvarnému  
              umění. Toto téma Aleš Hudeček již zpracovával a to na výstavě  
              Utopie, kterou mněl v roce 2009 v galerii Beseda v Ostravě.  
              V připravené sérii opustil porcelánová zátiší, interiéry  
              a konkrétní citace ostravských umělců a navrátil se zpět k  
              figurální malbě. Můžeme tak nahlédnout do uměleckých dílen  
              (odtud plyne anglický název Laboratory – Dílna)
 a podívat  
              se, jak vzniká a žije výtvarné umění. Rozličné ženy a dívky  
              nás na obrazech provádějí od počátku vzniku umělecké myšlenky  
              - obraz Laboratoř snění, přes manuální dílny – obrazy Dílna  
              krajinomalby, Prague Biennale, po Kabinet výtvarné kritiky.  
              Jednotlivé výjevy však nepopisují jen v prvním plánu svůj  
              vizuální motiv, ale spíše alegoricky parafrázují současný  
              umělecký provoz jako takový.
    
              Obrazy jiného rozsáhlejšího cyklu (cyklus Koherence)  
              mají názvy Koherence, Inkoherence, Konference apod. Na obrazech  
              vidíme samostatné postavy nebo taky postavy ve skupinách, které  
              chtějí komunikovat nebo to alespoň dovedně předstírají.  
              Myslím, že A. Hudečkovi se ale více, než o moralizující,  
              psychologizující
 a existenciální hlediska, jedná o  
              podivuhodnou výtvarnou hru, v níž může uplatnit veškerou  
              svou kreativitu. Krajiny s létajícími talíři (cyklus Křehká  
              invaze) jsou na pomezí humorné sci-fi a vážné krajinomalby.
    
              V novějších dílech Hudeček zobrazuje tančící  
              dvojice pod ostravskými haldami (cyklus Uhlo Danceři). Nabízí  
              nám kontrast neměnnosti, těžkosti obrazné i doslovné a proměny,  
              lehkosti a akce. Ať už se jedná o tango nebo polku… Zde se  
              stala krajina, halda, nositelem průmyslové paměti místa, kde  
              autor žije, tedy Ostravy.   
              V nejnovějších malbách se stává krajina, tentokrát  
              modifikována zemědělstvím, stěžejním tématem jeho nových  
              obrazů (cyklus Seventies).  Je  
              to krajina Hudečkova dětství kolem Uherského Hradiště, kde  
              pobýval v polovině sedmdesátých let. Podobně jako tradičního  
              krajináře z minulosti, i Aleše Hudečka zajímá to základní  
              - symbolika barev, tvar horizontu, světlo a celková nálada  
              krajiny. Namísto veristického zpodobnění světelných a tvarových  
              proměn oblohy, před bouří, v bouři apod., autor hledá  
              jiné nové možnosti dané vnitřními kvalitami malířských  
              prostředků. Ty zapojuje zpět do klasického malířského rámce.  
              Jedná se o malý, ale významný experiment, o hledání konečného  
              tvaru zapouštěním se do sebe mokrých barev, vpíjením, spojováním  
              a rozpojováním. Výsledkem je dokonalá iluze dramatických  
              forem mraků, světla a nebe. Divák se pak jen těžko může ubránit  
              projevům svých zjitřených emocí...
   
              Aleš Hudeček k tomuto cyklu dodává. „Pracuji s vizuální,  
              ale třeba i s čichovou, sluchovou nebo neurčitou pamětí  
              (nepamětí), neboť mi jde o záznam krajiny mého dětství,  
              které jsem prožil v Březolupech u Uherského Hradiště.  
              Proto má například krajina s názvem Březolupy švestkovou  
              barevnost, tohle místo a sedmdesátá léta mám spojena právě  
              s vůni hnijících a kvasících švestek. Malba s názvem  
              Poryv představuje zvukový záznam krajiny, kdy se krajinou bez  
              jakýchkoliv zábran prohání svištící vítr. Od nekonečna,  
              do nekonečna. Obraz nesoucí název Bafomet, je personifikací  
              neurčitých vzpomínek, mystifikací či běsů, které si dnes  
              vysvětlujeme jinak, než se tehdy udály. Má nám sdělit, že  
              události
 a věci se mohou po letech jevit jiné, než byly. Je to  
              jako most, jež se nám v dětství zdál obří a vedl  
              přes velkou řeku, ale dnes víme, že jde o můstek přes  
              potok.“
 Martin Klimeš 
                 
               
                
                 | Aleš Hudeček
 Narozen: 31. 5. 1973, Uherské Hradiště
 Studia: 1987–1990 SUPŠ Uherské Hradiště
 1992–1997Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity  
                v Ostravě
 Žije a pracuje v Ostravě, vyučuje malbu na SUŠ v  
                Ostravě
 
 Samostatné výstavy:
 2014
 Od soumraku do úsvitu. Galerie Caesar, Olomouc
 Střepy. Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
 2013
 Jubileum v gubernii. Galerie RUBRUM, Ostrava
 2012
 KOHERENCE. Galerie Kaple, Valašské Meziříčí
 2011
 Křehká invaze. Galerie Langův dům, Frýdek Místek
 Lesbická metafyzika. Galerie kresby, Ostrava
 Věci s přívlastky a uvozovkami. Galerie BKC, Brno  
                (s A. Štechem)
 2009
 Laboratory. Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
 Utopie. Galerie Beseda, Ostrava
 Tušení souvislostí. Galerie Bárka kafe, Ústí nad  
                Labem
 2008
 Chyba v Matrixu. Šustalova vila, Kopřivnice
 Nové druhy. Červený kostel, Hlučín (s M. Hermanovou)
 2007
 Narozeniny. Galerie kresby, Ostrava,
 Vdovy. Galerie Dole, Ostrava
 Jedna prázdná, druhá vysypaná. Důl Michal, Ostrava (s  
                 D.Bednářem)
 2006
 Interiéry. Galerie Holec
 2004
 Olivový háj. Červený kostel, Hlučín (s K.Szanyiovou )
 2003
 Pod su k ní. Galerie Skola,Institut pro umělecká  
                studia Ostravské  
                univerzity, Ostrava
 2002
 Kruci fix. Galerie Nibiru, Ostrava
 C.A.P.D.P. Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
 Pejsek, kočička a  
                spol. Galerie Pokorný, Prostějov
 2001
 6,4 kg umění. Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
 Úplně jiná, úplně  
                stejná. Bayer & Bayer, Praha
 2000
 Pojď blíž, ať tě lépe cítím. GVUO Ostrava
 
 
 Skupinové výstavy:
 2013
 Adijé. Galerie Jáma10, Ostrava
 Freudenthal Show. Galerie Freud&Thal, Bruntál
 Body varu. Divadelní klub, Opava
 2012 Dlouho v tobě budu znít. Breda&Weinstein, Opava
 Opavský polotovar. Galerie Gottfrei, Opava
 Ostrava Art. Slezskoostravská galerie, Ostrava
 Jáma v Redutě. Divadlo Reduta, Brno
 2011 Pohni křídlem. Červený kostel, Hlučín
 Salón 1. Galerie Gottfrei, Opava
 2010 Altruism. Bonner Kunstverein, Bonn, Germany
 Nedělní chvíle poezie. Galerie Jáma 10, Ostrava
 The Gift. Karlín Studios, Praha
 2009 Sandy až Mandy. Galerie Jáma10, Ostrava
 Ostrava? Výstaviště Černá louka, Ostrava
 Vítkovský salon. Galerie Gaudeamus, Vítkov
 2008 Ostrava Art. Galerie Jáma 10, Ostrava
 Schodiště - Ostrava
 Resetting. Městská  
                knihovna, Praha
 Na Bidýlku: umělci z okruhu brněnské galerie na  
                bidýlku.
 Galerie Jelení, Praha
 Vjadačka. Galerie Minikino, Ostrava
 2007 OVA 95–05. Dům umění, Ostrava
 2006 Výstřik. Galerie strážná věž, Ostrava  
                (skupina VY3)
 Vytříbený vkus. Galerie v kapli, Bruntál (skupina  
                VY3)
 OVA 95–05. Dům umění, Ostrava
 2005 VY3land. Galerie města Plzně, Plzeň (skupina VY3)
 2004 VY3land. Dům umění, Opava
 Velký formát. Důl Michal, Ostrava
 Brňavka. Dům Pánů z Kunštátu, Brno (skupina VY3)
 2003 Perfect Tense. Jízdárna Pražského hradu, Praha
 Ostravská úderka. Galerie města Plzně, Plzeň
 Nejmladší. Národní galerie, Praha
 2002 Egyem meg a szivedet. Galerie Sokolská 26,  
                Ostrava  (skupinaVY3)
 Bienále mladého umění. U zlatého prstenu, Praha
 2001 Magie barev. Dům umění, Hradec Králové
 8 z Ostravy. Galerie Caesar, Olomouc
 2000 Whereabouts. -de veemloer-, Amsterdam,  
                Holandsko
 Stipendijní  
                pobyty: 1999 Rezidenční 
                pobyt Čimelice, Nadace a centrum pro současné umění, Praha2003Velký formát. Valtice
 2008 (květen) Malířské sympozium Albertovec
 2011Smalt Art. Sympozium smaltu, Ostrava Vítkovice
 
 
 Zastoupení ve sbírkách
 Národní 
                galerie - Veletržní palác, PrahaDům umění Ostrava
 Muzeum umění Olomouc
 Sbírka Marek, Brno
 soukromé sbírky
 
                 
           |