FOTOREPORT

  
   XV. ročník veletrhu současného umění
    
   Art Prague
   15.–20. března 2016
   Kafkův dům, Praha
Místo konání / Exhibition sites

Kafkův dům
náměstí Franze Kafky 3
Praha 1




Otevřeno / Open

Úterý - Sobota: 10:00 - 19:00

Čtvrtek 17. 3. 2016: 10:00 - 21:00 NOCTURNO

Neděle  20. 3. 2016: 10:00 - 18:00

   OKRUH AUTORŮ GALERIE:

   Otto Bébar, Jana Bébarová, Ladislav Daněk, Lubomír Dostál, Pavel Forman, Vladimír Havlík,   
   Pavel Herynek, Jan Herynek, Veronika Holcová, Otakar Hudeček, Jana Jemelková, David 
   Jedlička, Petr Jochmann, Jan Knap, Inge Kosková, Miroslav Koval, Anežka Kovalová,  
   Miroslav Koupil, Slavoj Kovařík, Jiří Krtička, Jan Kubíček, Zdeněk Kučera, Milan Kunc, Petr 
   Kutra, Markéta Kuxová, Jiří Lindovský, Michal Macků, Ondřej Michálek, Vladimír Pospíšil, 
   Ivo Přeček, Oskar Přindiš, Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr, Miroslav Šnajdr ml., Jindřich  
   Štreit, Miroslav Urban, Milena Valušková, Jiří Žlebek

    
   UMĚLCI PREZENTOVANÍ NA ART PRAGUE 2016

   Jiří Georg Dokoupil, Adéla Janská, Veronika Holcová, Jan Knap, Jan Kubíček, Milan Kunc,   
   Michal Macků, Ludmila Padrtová, Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr, Miroslav Tichý, 
   Jan Vyleťal

 


       ART PRAGUE – veletrh současného umění / Contemporary Art Fair

Již po patnácté se bude ve dnech 15.–20. března 2016 konat veletrh současného umění ART PRAGUE. 
V Kafkově domě na náměstí Franze Kafky představí 36 galerií  to nejlepší ze své dramaturgie.

Galerie Caesar je jedna z prvních soukromých galerií v České republice. Je činná od července 1991 (Dům U zeleného věnce, Dolní náměstí), od září 1992 sídlí v budově olomoucké radnice. Program je zaměřen na prezentaci a prodej současného vizuálního umění, na výstavy významných českých umělců i autorů zahraničních. Stejně tak je věnován prostor mladým, začínajícím či neznámým autorům. Od svého vzniku galerie realizovala více jak 280 autorských i kolektivních výstav, řadu kurátorských projektů (Tryskáči, Touha stát se indiánem, Mladé sovy, Co zde sním a co zde vypiju ad.), mimo to se podílela na organizování řady výstav a kulturních akcí doma i v zahraničí. Ke každé výstavě je vydáván katalog  s reprodukcemi, textem a biografickými údaji, pro návštěvníky galerie zdarma.

UMĚLCI PREZENTOVANÍ GALERIÍ CAESAR NA ART PRAGUE 2016
Jiří Georg Dokoupil, Adéla Janská, Veronika Holcová, Jan Knap, Jan Kubíček, Milan Kunc, Michal Macků, Ludmila Padrtová, Oldřich Šembera, Miroslav Šnajdr, Miroslav Tichý, Jan Vyleťal 



Biografie vystavujících umělců




Jíří  Georg Dokoupil
(1954) je jedním z významných reprezentantů současného světového malířství. Po návratu ze studií v New Yorku se stal spoluzakladatelem radikálního uměleckého uskupení Mülheimer Freiheit a Die neuen Wilden, přinášejícího nové myšlenkové i malířské postupy. S podněty, které přinášela tvorba členů těchto sdružení, je spojován nástup postmoderny, jež zásadním způsobem ovlivnila orientaci evropské umělecké scény. 
J. G. Dokoupil je jedním z mála českých umělců, kteří se výrazně prosadili v mezinárodním kontextu a ovlivnili vývoj soudobé malířské produkce. 
Využívá často experimentálních malířských postupů, vytváří obrazové cykly.





Adéla Janská

Narozena: 16. 8. 1981, Olomouc
Studia:
2007–2009 Akademie umění, Volné výtvarné umění, Bánská Bystrica (prof. akad.mal. František Hodonský )
2004–2007 Akademie umění, Ateliér současné malby, Bánská Bystrica (prof. akad.mal. František Hodonský)
2003–2004 Akademie umění, Přípravný ateliér (Doc. Mgr. art. Klaudia Kosziba, ArtD.), Bánská Bystrica
2000–2003 PdF UP, Olomouc

Adéla Janská je figurální malířka patřící ke generaci, která se umělecky formovala po roce 2000. Oproti předešlé dekádě se postoj k figurální malbě změnil. Modernou odsunutá figurální malba se vrátila již bez nutnosti obhajovat své pozice vůči abstraktním a konceptuálním tendencím.

Adéla Janská dva roky studovala na katedře výtvarné výchovy PdF v Olomouci, později pak obor malba v Bánské Bystrici. Jako studentka se zabývala krajinomalbou a projevoval se u ní zvýšený zájem o techniku malby, technologii, tradiční postupy, počínaje přípravou plátna až po závěrečnou úpravy laky.





Veronika Holcová (1973)

Narodila se v Praze, kde také dnes žije a pracuje. V letech 1992 až 1999 studovala Akademii výtvarných umění v Praze. Za sebou má stáže v Egon Schiele Centre v Českém Krumlově a ve švýcarském Bernu. Samostatné výstavy měla v galerii Affa (1993), Galerii Caesar v Olomouci (1997, 2012), v galerii Behémót (2001), v Galerii Jiří Švestka (2005), v mnichovské galerii Albrecht (2008). v roce 2016 vystavovala v Muzeu moderního umění ve francouzském Saint–Étienne, v galerii Hangar 7 v Salcburku. V roce 2015 proběhla její výstava v Centru současného umění v Gdaňsku. Její obrazy jsou součástí soukromých sbírek v USA, Itálii, Švýcarsku a Německu.

Veronika Holcová má výjimečnou představivost, intuitivně balancuje mezi realitou a fantazií. Svět intuice a imaginace nemá pevné hranice, proto její obrazy umožňují volnou interpretaci. Do všech se promítá její osobní život, pocity, zážitky, vzpomínky, představy, sny. Její tvorba se rozvíjí ve dvou základních liniích – kresbě a malbě.
Malby jsou poetické a křehké, nacházejí se na pomezí mezi malbou a kresbou štětcem, spojují volnost náhodně utvořené skvrny s propracovanými detaily. Vznikají postupně jako výsledek dlouhého procesu a intenzivního soustředění. Malířka ráda vrství barvy v jemných lazurách, čímž dociluje působivých barevných nuancí. Typickým rysem jejího rukopisu je hra s barvou a světlem. Uprostřed temných ploch září světelné průhledy, pohled je orientován k horizontu a daleko za něj do prostoru, což vyvolává dojem hloubky, ale také intenzivní pocity touhy po osobní svobodě.

 

 



Michal Macků

Narozen: 17.  4. 1963,  Bruntál
Žije a pracuje v Olomouci
fotograf
Studia: 1981–1985 Technologická fakulta VUT Brno
1986–1989  Institut výtvarné fotografie Praha

Zastoupení ve sbírkách / Collections: Museum Ludwig, Cologne; Museum of Fine Arts, Houston; Museum for Fotokunst, Odense, Denmark; The Royal Library of Denmark, Copenhagen; Maison Européenne de la Photographie, Paris; Harvard Visual Center, Cambridge, Massachusetts; The Art Institute of Chicago, Illinois; Moravská galerie v Brně, Brno, Czech Republic; Muzeum Umění Olomouc, Czech Republic;  MOPA - Museum of Photographic Arts, San Diego, USA, Smith College Museum of Art, Northampton, Massachusetts, USA.

Michal Macků fotografuje již celá léta sebe sama. Fotografie se mu za tu dobu stala nejen vyjadřovacím prostředkem, ale také nástrojem sebepoznání. Oprostil pohled na sebe od falešného studu i od detailního zpytování povrchu. Vytvořil figuru, nebo spíše bytost, průvodce, vypravěče, postavu bez minulosti, bez zakotvení. Tak jako geometr pracuje s bodem, Macků variuje základní stavební prvek své tvorby – figuru. Vyprázdněnou formu lidského korpusu znova přetváří a naplňuje. Tělo neabstrahuje, ale jen odlehčuje od nedůležitých podrobností.
Macků začíná tvořit a vystavovat ještě před rokem 1989, tedy v době, která příliš nepřála individuálnímu rozvoji a osobitému projevu jednotlivce. Již od počátků však reaguje spíše na základní otázky o smyslu a omezenosti lidského života než na tlaky totalitního systému, který však do určité míry hloubání nad neodbytně lidskými otázkami vyvolal. Pro vyjádření složitých pocitů mu však nestačí tradiční fotografie. Vytváří symbolické obrazy, které se vzdáleně napojují na dekadentní a symbolistní projevy počátku 20. století. Objevuje geláž, techniku práce s uvolněnou fotografickou emulzí na principu koláže. Aktivními, haptickými zásahy do ještě vlhké a vláčné fotografické emulze, jejím rozpohybováním, se mu daří na krátký čas znovuoživit výchozí fotografický záznam. Ten se ve výsledku stává spíše plastickým obrazem než fotografií. Geláž umožňuje pracovat nejen v čase, ale i ve vrstvách. Zpočátku osamocené figury se později začínají zmnožovat, překrývat. Dochází k seriálně řazeným kompozicím, k prolínání figur, u nichž potlačuje individuální projevy i rysy.Vzniká řada velkoformátových obrazů o ztrátě identity, odpovědnosti, rozmělnění se v davu, které vrcholí zobrazením osamocenosti, vykořenění a rozplynutí. A jde ještě dál. Tak jako objev geláže umožnil fyzický vstup tvůrce do snímku, nové práce se skleněnými objekty přivádí fotografii na hranici plastiky. Macků už ne v ploše, ale v prostoru několika vrstvených a lepených skleněných desek vytváří hmatatelné objekty s průhledy do svého bizarního světa. Postavy se tu kříží s přírodními elementy, opět se ke slovu dostává živoucí a organické zmnožování motivů, deformování postavy i hra s měřítkem. Tvorba Michala Macků vyrůstá z pevného základu osobní zkušenosti. Přes drastické a kruté obrazy destruovaného těla, křičících úst až po práci s tělesnými fragmenty se postupně propracovává hlouběji, k pokusu zachytit emoce, napětí a rozkolísanost lidského nitra.

 

 



Jan Knap
 
Narozen: 8. 7. 1949, Chrudim
Malíř, kreslíř, ilustrátor, grafik.
Studoval v letech 1968–1969 na Stavební fakultě VUT v Praze, obor architektura. V roce 1969 odešel do Brazílie a později do Německé spolkové republiky.
V roce  1971 studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu (prof. Gerhard Richter).
V letech 1972–1982 žil a pracoval v New Yorku, 
roku 1979 Jan Knap s Milanem Kuncem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu Normal.
V letech 1982–1984 studoval teologii v Římě,
1984–1989 žil a pracoval v  Kolíně nad Rýnem, 1989–1992 v Modeně. 
Od roku 1992 žije a pracuje v České republice.
Samostatně vystavuje od roku 1985 (Německo, Španělsko, Itálie, Anglie, Belgie, Nizozemí, Rakousko, ČR, USA), kolektivně od roku 1981

Jan Knap nikdy nedává svým obrazům názvy, tvoří okouzlující svět, obestřený „pohádkovým“ oparem, se závanem radosti, spočinutí, klidu a míru. Umělec je věrný vlastnímu výtvarnému projevu, hledá krásu a harmonii, spojuje středověkou a předrenesanční malbu, meditativní vize, něco mezi snem a realitou. Každý jeho obraz má vynalézavou svěžest, vždy nový pohled, i když téma je stejné – Boží přítomnost. Knapův svět je obydlen anděly a Svatou rodinou. Poklidné rodinné výjevy v strohém interiéru či tiché krajině, příprava večeře za pomoci a kontroly poletujících andělíčků – strážníčků. Madona je oděna do pláště ze zlatem, ale také do civilního oděvu s kratší sukní či zástěry. Josef je většinou zaměstnán prací, češe ovoce, pracuje se dřevem nebo jen z povzdálí pozoruje hrající si děti. Jeho obrazy nám „připomínají léta štěstí , kdy jsme si užívali opravdovou lásku našich rodičů“ – píše v jednom z mnoha Knapových katalogů Arnaldo Romani Brizzi. Umělec neustále hledá dokonalost, pracuje dlouho a soustředěně s pochybnostmi, zda jí již dosáhl. Také proto vznikají verze vybraných témat a některých kompozic, malíř studuje a přemýšlí o barvách, náladách a kompozicích. A zároveň diváka, který jeho práci delší dobu sleduje, neustále příjemně překvapuje. Jeho práce může být pro někoho neaktuální – vždyť přece nevyjadřuje naši dobu, mluví o ztraceném snu, snu o štěstí, o dávno ztracené realitě. Vize, kterou nám Knap předkládá, napomáhá uvědomit si naše křesťanské kořeny a identitu.

 





Jan Kubíček 

Narozen: 30. 12. 1927, Kolín nad Labem, zemřel v říjnu 2013
Žil a pracoval v Praze
Malíř, kreslíř, grafik, přední reprezentant české školy konstruktivního umění.  
Člen skupiny Křižovatka.

V letech 1948 – 1954 studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a v letech 1944 – 1957 Akademii múzických umění obor scénografie.
Od realistické malby, přes lettrismus a  informel přešel k nejradikálnějším formám geometrie. Stejně dobře se dokázal pohybovat i v oblasti fotografie a objektu. Strohá analýza řádu a systému, logika, zkoumání formy a akce. 

Jan Kubíček je jeden z nejautentičtějších z řady důležitých jmen českých racionalistů generace 60. let
Svým dílem je řazen k předním reprezentantům české školy konstruktivního umění a v grafické tvorbě k zakladatelským osobnostem české serigrafie.

 





Milan Kunc

Narozen 27. 11. 1944, Praha
1964–1967 studia: AVU, Praha
1969 emigroval
1970–1975 studia: Staatlichen Kunstakademie, Düseldorf (prof. Joseph Beuys, Gerhard Richter)
1979 s Janem Knapem a Peterem Angermannem spoluzakládá skupinu Normal
1984 žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem
1988–1991 žije a pracuje v Římě
1995–1996 ateliér New York, East Hampton
1996–1997 pracuje na keramických sochách v Den Haag
od 2001 střídavě žije a pracuje v Praze a Kolíně nad Rýnem
od  2004 žije a pracuje v Praze

Mezinárodně uznávaný český malíř, kreslíř, keramik, sochař, fotograf a v neposlední řadě i performer Milan Kunc po neukončeném studiu na AVU v Praze (1964–1967) v roce 1969 emigroval a svá další umělecká studia absolvoval na Staatlichen Kunstakademii v Düsseldorfu (1970–1975) u profesorů Josepha Beuyse a Gerharda Richtera.
V roce 1979 spoluzaložil s Janem Knapem a Peterem Angermannem skupinu NORMAL.  
Jeho výrazně figurativní práce jsou většinou zařazovány do proudu postmoderního umění. Autor si však již v 70. letech minulého století vytvořil vlastní styl, jenž svého času nazval poněkud provokativně Trapný realismus a OSTPOP. Dnes je Kuncovo umění oceňováno širokým spektrem diváků pro jeho srozumitelnost a vizuální atraktivnost. V 80. letech pracoval transavantgardickým způsobem v Evropě a USA, kde během dlouhodobých pobytů nechal svoji tvorbu ovlivnit i tamními uměleckými scénami (New York – East Village 1982–1985, Řím 1988–1990). Milan Kunc si během let osvojil různé styly, které podle potřeby cíleně užíval.  Ve svém mnohostranném díle pracoval i s prvky surrealismu, naivity, pop artu, kýče, socialistického realismu (OSTPOP), spotřební reklamy a používal symboly konzumní společnosti jako nositele nových obsahů. Za pobytu v Německu (Kolín nad Rýnem, Düsseldorf) se distancoval od německého neoexpresionismu – Neue Wilde – svérázným neoklasicismem, ke kterému byl přitahován během svých pobytů v Itálii. Hlásil se otevřeně k tradiční malbě mezi Pop artem a kýčem. Nazýval tento styl Popsurrealismus.
V mnohovrstevnatých tématech svých alegorických obrazů se pohybuje na rozmezí fantazie a esoteriky, dotýká se někdy i ekologie, kriticky a zároveň s humorem či ironií komentuje kulturu dnešní společnosti.
Milan Kunc dnes patří k českým umělcům, jejichž tvorba je známá a respektovaná po celém světě a v České republice je doposud prezentován méně než v zahraničí. Jeho díla jsou součástí mnoha veřejných i soukromých sbírek na celém světě. 
Samostatně vystavuje od roku 1979, kolektivních výstav se účastní od roku 1975.

 





Miroslav Šnajdr st. (1938) 

Malíř, kreslíř, příležitostný grafik.
V letech 1952–1956 studoval na Vojenské hudební škole v Liberci a v letech 1962–1967 na Státní konzervatoři v Brně, obor lesní roh. V letech 1961–2001 působil jako hornista v Moravské filharmonii Olomouc. Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR). Kolektivních výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR, Španělsko, Rumunsko, Polsko, Německo, Francie, Švýcarsko, Holandsko, Kanada, USA). Jeho práce je vedle řady domácích i zahraničních soukromých sbírek zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou, Galerie Benedikta Rejta v Lounech. Moravské galerie v Brně, Horácké galerie výtvarného umění v Novém městě na Moravě, Muzeu umění Olomouc, Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně, Staatliche Kunstsammlungen v Drážďanech, a v Galerii Benedet v Ovideu (Španělsko). V letech 1963–1965 byl členem olomoucké tvůrčí skupiny Ohnisko, v letech 1968–1971 byl kandidátem olomoucké pobočky Svazu československých výtvarných umělců a v letech 1972–1991 byl evidován při Českém fondu výtvarných umělců. Od roku 1990 je členem TT kubu výtvarných umělců a teoretiků v Brně, od roku 1991 Spolku olomouckých výtvarníků a od roku 1992 Umělecké besedy. V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce, kterou obdržel za celoživotní tvorbu. V roce 2001 obdržel Cenu Michala Ranného za významný přínos jeho tvorby české výtvarné kultuře. 
Žije a působí v Olomouci.

Miroslav Šnajdr st.  je typem  umělce, jehož dílo se neustále rozvíjí a zároveň vrací v jakýchsi spirálách zpět k tematickým okruhům - citace, parafráze jsou častými tématy jeho práce, prostupují celým jeho dílem. Šnajdr patří ke generaci umělců spjatých s českou informelní malbou.
Již na počátku 70. let umělec začal pracovat na souboru Reminiscencí. Ve volných parafrázích, v malířských reflexích, přehodnocuje a nově artikuluje,  tedy interpretuje cizí díla jemu blízkých umělců. Vzniká vzájemný dialog, kdy vznikají figurativní obrazy interpretací podobizen  italské renesance a autor komunikuje a vede dialog s mistry jako je Piero della Francesca, Botticelii. Podobně pracuje i na rozsáhlém cyklu interpretací krajin Gustava Klimta,  jimiž je umělec nejen okouzlen a silně ho inspirují, aby si s nimi svým způsobem našel novou cestu.

 

 



Oldřich Šembera

Narozen 6. 7. 1948,  Rýmařov, od r. 1951 žije a pracuje v Olomouci
Studia: 1963–1967 Střední uměleckoprůmyslová škola v Brně
1970–1975 Univerzita Palackého Olomouc, Katedra výtvarné teorie a výchovy Filozofické fakulty.

Malíř, kreslíř, fotograf, grafický designér a autor realizací do architektury, od roku 1998 se zabývá rovněž počítačovou grafikou a vytvářením obrazů pomocí počítače, tzv. fotografik.

První Šemberovy fotografiky vznikly v roce 2005. Jejich základem jsou fotografie pořízené autorem, jež následně převede do počítače, který mu usnadní vyhledat to, co ho na záběru nejvíce zaujalo. Vzhledem k tomu, že výtvarník bezvýhradně respektuje zdrojové informace snímků a pouze v nich posiluje změnou parametrů počítačových programů své výchozí představy, tak výsledné tisky pořízené na plotru (prezentované ovšem jako tradiční závěsné obrazy) jsou obsahově i esteticky velmi pozoruhodné.
Vystavuje od roku 1977 (ČR, SR, Finsko, Francie, Německo, Holandsko, Rusko, Švédsko, Švýcarsko, USA)
Zastoupení ve veřejných sbírkách:  Galerie výtvarného umění v Liberec; Muzeum umění Olomouc 

 

 



Miroslav Tichý

Narozen: 20. 11. 1926 v Nětčicích (dnešní součást města Kyjov). Zemřel 12. 4. 2011 v Kyjově.
V letech 1945 až 1948 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Jána Želibského. V létě 1948 odešel ze studií, zřejmě z osobních a politických důvodů.

Samostatné výstavy (výběr):
2005 Kunsthaus, Zürich, kurátor Tobia Bezzola
2006 DeHallen, Frans Hals Museum, Haarlem
2006 Dům umění města Brna, Brno
2006 Dům umění města Brna, kurátor Pavel Vančát a Jana Vránová
2008 Museum für moderne Kunst, Frankfurt am Main, kurátor Andreas Bee
2008 Centre Pompidou, Paris, kurátor Quentin Bajac
2009 Gallery Kewenig, Cologne, Germany
         Gallery Elisabeth & Klaus Thoman, Innsbruck, Austria
2010 International Centre of Photography, N.Y.C., USA; Howard Greenberg Gallery, N.Y.C., USA;
            Galerie hlavního města Prahy, Praha
2011 Braunschweig University of Art, Braunschweig, Germany; Wilkinson Gallery, London, Great Britain

Fotograf a malíř Miroslav Tichý byl zřejmě největší podivín české výtvarné scény, který se před lety dobrovolně uzavřel do ústraní. Přesto, že se jeho fotografie prodávají za závratné částky a jsou vystavovány v prestižních galeriích po celém světě.
Miroslav Tichý patří dnes ve světě mezi nejprodávanější české umělce. Tichý je příkladem fotografa, který pro sebe vytvořil svébytný styl, nezávislý na vývoji média, ale zároveň korespondující se soudobým světovým uměním.

Valná část jeho díla vznikla v 70. a 80. letech. Tichý postupně rezignoval na standardní společenské normy, stala se z něj postava na okraji společnosti, žil z invalidního důchodu. Svéráznými aparáty vlastní výroby zachycoval atraktivní partie kyjovských žen různého věku nejčastěji na veřejných prostranstvích a v běžných životních situacích. Při různých rekreačních aktivitách, jako jsou jízda na kole, lehký běh, chůze po městě, postávání v hloučcích či ve frontách, při sezení na lavičkách nebo slunění se na koupališti (častěji), při nakupování a nakonec přece jen při práci – v nočních pořadech rakouské televize pro dospělé. Zvětšovacími přístroji z domácího haraburdí vytvářel neostré fotografie malých formátů, které procházely chemickým procesem zakončeným na dvorku v sudu s dešťovou vodou. Na některých fotografiích zvýraznil tužkou kontury ženských těl, některé adjustoval do papírových paspart často doplněných rukou malovaným rámem nebo ornamentem napodobujícím jihomoravský folklórní dekor. Většina fotografií končila na podlaze, kde podléhala času a nešetrnému zacházení.

 

 



Ludmila Padrtová
Narozena 14. září 1931 v Třeboni, zemřela 24. 1. 2016 v Praze
Malířka, kreslířka, fotografka se narodila v Třeboni, kde potom také později vystudovala reálné gymnázium. Počátky její rané tvorby sahají do 50. let minulého století, kdy téměř v utajení vytvořila pozoruhodné dílo, za které ji dodnes odborníci považují za jednu z klíčových osobností české poválečné lyrické abstrakce a informelu. K tvorbě se vrátila až po padesáti letech, v roce 2011, kdy začala opět kreslit  a během tří let vytvořila jedinečný pandán ke své rané tvorbě. Její dílo je zastoupeno například ve sbírkách Národní galerie v Praze, Muzeum umění Olomouc, Galerie Klatovy / Klenová.
Její dílo je  řazeno do širokého proudu lyrické abstrakce.
Padrtová v 50. letech dosáhla také pozoruhodných výsledků v experimentálních pracích na papíře, ať už jde o koláže, barevné tušové kresby na savém papíru a originální jemné kresbo-malby na nešepsovaných prostěradlech, která namáčela do vody a v nichž svobodně kombinovala tuš se suchým pastelem, ale také třeba kávou či rzí. Její tehdejší úsilí ji podle historiků umění povyšuje vedle Vladimíra Boudníka na ústřední postavu počátků české poválečné abstrakce. Vrcholnou část svého díla autorka uzavřela v roce 1960 cyklem desítky obrazů nazvaných Pomsta informelu, čímž ale měla na mysli „pomstu“ vlastním obrazům. V následujícím roce se rozhodla tvorbu ukončit a poté značnou část své práce rozdala, nebo dokonce zničila, neboť informelní malba, které se tehdy věnovala již řada autorů, jí začala připadat módní.

 

 



Jan Vyleťal

Narozen: 18. 6. 1940, Brno, zemřel 2013 v Praze
Od roku 1964 žil v Praze
Vystudoval Vojenskou technickou akademii v Brně
autodidakt
Od roku 2004 se začal zabývat drobnou grafikou a od roku 2005 přešel k geometrické malbě.
Jako dlouholetý člen České astronomické společnosti s úzkým vztahem k astrofyzice a vývoji kosmu je většina obrazů abstraktním ztvárněním řady fyzikálních a vývojových dějů v kosmu.

Tvůrčí příběh doposud nedoceněného malíře Jana Vyleťala (1940–2013), dvojčete známého imaginativně zaměřeného malíře a tvůrce plakátů Josefa Vyleťala (1940–1989), je pozoruhodný hned v několika ohledech. Vystudovaný elektroinženýr, který prošel řadou technicky zaměřených zaměstnání včetně práce v konstrukční kanceláři, se začal malířstvím zabývat až v pokročilejším věku, kdy řada lidí pomalu ztrácí větší životní ambice. Jan Vyleťal začal soustavně malovat až ve svých 65 letech a svoji tvorbu ze zdravotních důvodů ukončil o pět let později. Během relativně krátké doby však vytvořil velmi vyrovnané a pozoruhodné dílo čítající bezmála dvě stě obrazů, které dle předního znalce geometrického umění Jiří Valocha nemají svojí originalitou ve sféře geometrické abstrakce patrně obdobu jak v domácím, tak světovém umění. Jeho technicky mimořádně náročné malby plné fantazie a tajemství jsou zároveň jedinečným výtvarným projevem autorova úzkého vztahu k astrofyzice a vývoji kosmu. 
Na rozdíl od výtvarníků, kteří zobrazují vesmír v rámci vágních pojmů pseudomystiky, jde Janu Vyleťalovi především o vynalézavou vizuální a estetickou reflexi lidského vnímání kosmických událostí.

 



 

Celoroční výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z grantu Ministerstva kultury ČR,
města Olomouce a Olomouckého kraje.



                             © Galerie CAESAR   

         NAVRCHOLU.cz