| 
		
		Simona Blahutová 
 
 
		Narozena: 23. 9. 1980, Zlín 
		Žije a pracuje v Praze 
		Studium
 
		2005–2006  AVU Praha (ateliér Vladimíra Skrepla) 
		 
		2005  Robert Gordon University (Gray School of Art), 
		Aberdeen, UK  
		2002–2004  AVU Praha (ateliér Michaela Rittsteina) 
		2000–2002  AVU Praha (ateliér Karla Nepraše)   Samostatné 
		výstavy / výběr 
		2021 Zavři oči, všechno bude fajn. Galerie Caesar, 
		Olomouc 
		2020 V kuchyni pod stolem, v mém atomovém krytu. Art 
		Space NOV, Pardubice 
		         Tenkrát v Gottwaldově. Galerie Optika, Zlín 
		         Můj atomový věk. Cargo Gallery /virtuální 
		výstava), Praha 
		2019 Můj atomový věk. Galerie nEUROPA / Kultur Aktiv, 
		Drážďany, Německo 
		         A_TEN_TÁTY__. Galerie UFFO, Trutnov 
		2018 Upálím démona v kabrioletu. Galerie HŠ, Holešovická 
		Šachta, Praha 
		2017 Zpráva Kurta Gersteina. Galerie Suterén, Brno 
		2016 Poslední den spiklenců. Galerie 1.2.3., Praha 
		          Přišla jsem na to, agente Coopere. Galerie 
		Panský dvůr, Veselí n. Moravou  
		          Možná přijde i kouzelník (s Bárou Lungovou). 
		Galerie Dole, Ostrava 
		          Horký letní den plukovníka Stauffenberga. 
		Kongresové centrum, Zlín2015 Černý tudor přijíždí (s Pavlem Klvaňou). Galerie Kabinet, Polička
   
		Skupinové výstavy / výběr 
		2020 Strömungen „Glocal 
		Emotions“. Runde Ecke, Drážďany, Německo  
		2019 Malba III. Galerie 
		Millennium, Praha 
		         Improvized and Experimental.
		Hosek Contemporary, Berlín, Německo 
		         International Art 
		Colony. Výstavní síň 
		Gábor Sillye Hajdúböszörmény, Maďarsko 
		         Jiné hlasy, jiné pokoje.
		Galerie města Plzně 
		2017 Třetí prostor (prezentace projektů).
		Galerie 2. Patro / Radnice, Zlín 
		          Odpad a umění III. Art space NOV, Pardubice 
		          Memento Tiziani. Galerie slováckého muzea, 
		Uherské Hradiště 
		2016 Forest-ink. The Chemistry Gallery, Praha 
		         NordArt. Kunstwerk Carlshütte,
		Büdelsdorf, Německo 
		         Multipoint. Galerie UFFO, Trutnov 
		         Memento Tiziani. Galerie Orlovna, Kroměříž 
		2014 Multipoint. Galéria SPP, Bratislava, Slovensko 
		           Multipoint. Slovenský institut, Varšava, 
		Polsko 
		           Multipoint. Oravská galéria, Dolný Kubín, 
		Slovensko 
		2012 Odnikud nikam, pro nic za nic, blízko hranic. Kostel 
		sv. Antonína Peduánského, Sokolov 
		         Tělo je pozemská zahrada utrpení. Moving 
		station, Plzeň 
		          Milující Antikrista. Divus Prager Kabarett, 
		Praha 
		2011 Salon 1. Galerie Gottfrei, Opava 
		         Salon 2011. Galerie Vednevnoci, Hodonín 
		         Setkání mladých XII. (mezinárodní trienále 
		mladých umělců). GVU, Hodonín 
		2010 Artyčok.TV - Art Fair. MeetFactory, Praha 
		          Multipoint (International Art Symposium 
		Slovakia). Galerie Univerzum, Nitra 
		          Parádní příběhy někoho jiného. Galerie Orlovna, 
		Kroměříž 
		          Dívčí sen 2009. Galerie Důl Michal, Ostrava 
		          Dívčí sen 2009. Výstavní síň Synagoga, Hranice 
		2009 Zlínský obraz světa. KGVU (grafický kabinet), Zlín 
		         V. Zlínský salon mladých. KGVU, Zlín 
		         Dívčí sen. Divadlo Reduta, Brno 
		2008 „Malý formát“. GVU, Hodonín 
		         Mladé setkání XI. (mezinárodní trienále mladých 
		umělců). GVU Hodonín 
		         Tři. Galerie Dolmen, Brno 
		2007 Intimita. Zámecká galerie, Uherský Ostroh 
		2006 Spoon pool. Galerie AVU, Praha 
		          Diplomanti AVU 2006. Národní galerie, Veletržní 
		palác, Praha 
		          Slečno, milujete mého muže? Galerie AVU, Praha
		 
		          IV. Zlínský salon mladých. KGVU, Zlín 
		          Ateliér Vladimíra Skrepla. NoD, Praha 
		            
		Zastoupení ve sbírkách 
		Sbírka Marek 
		Galerie výtvarného umění, Hodonín 
		Galerie umění Hajdúság, Maďarsko 
		soukromé sbírky
 
 
 
		
		Atomový věk  
		
		Věk, kterému propůjčil název nový zdroj energie, se formoval ve složité 
		situaci rozděleného světa. Ve vzduchu tehdy visel světový, vše-zničující 
		konflikt mezi Západem a Východem (vzpomeňme na Kubrikovu filmovou fikci
		Dr. Strangelove). Tato hrozba jako vše pronikající pocit, který 
		právě „visí ve vzduchu“ (jak o něm psal např. Karl Jaspers, viz 
		Atomová bomba a budoucnost lidstva. Politické vědomí v naší době), 
		je ve světě přítomna dodnes. Atomový věk s rozpadem bipolárního světa 
		nezmizel. Pouze se transformoval a sublimoval do nových forem. Jinou 
		podobu měl na přelomu 40. a 50. let 20. století. Jinou v době pozdní 
		fáze husákovského reálného socialismu, kdy prožívala Simona Blahutová 
		(nar. 1980) své jedinečné, neopakovatelné dětství, ten čas, kdy se 
		v člověku zakládá vše podstatné pro budoucnost.  
		
		Dítě vnímá specificky. Nerozlišuje vjemy, protože nemá vyvinuté kritické 
		myšlení. Proč se autorka vrací právě k této době své ne-paměti? Možná 
		právě proto. Je totiž zdrojem poznání, které je obsaženo mimo jazyk 
		popisu a komunikace, jenž ještě není dostatečně osvojen. Dítě je 
		součástí „jiného“ časoprostoru. Toho, který je především situační. 
		Situace se obrazově řetězí a vyplňují dosud nestrukturovaný čas. Den je 
		opakující se inscenace, v níž se ustavuje střídající se jistota světla a 
		tmy (stejně tak dobra a zla). V „inscenaci“ vystupují různé známé a méně 
		známé tváře, hlasy, zvuky a obrazy. Ale protože dítě nerozlišuje, 
		existují po určitou dobu tyto podněty jako korálky na niti navléknuté 
		hned vedle sebe. Igráček – socialistická hračka reprezentující 
		mechanické pojetí člověka jako užitečné bytosti, jež se svou prací 
		obětuje společnosti – tu vystupuje jako pseudo-pohádkový průvodce. Jeho 
		fyziognomie je neměnná. Věčná čerstvost a věčný optimismus. Časoprostor 
		se komprimuje do koláží, které sjednocují pocitovou rozpornost. Šedivou 
		realitou protékají (z hlediska dramaturgie) černobílé zprávy. Barvy jsou 
		pouze revoluční (rudá) nebo signální (černožluté pruhy). Ostatní 
		vyplňuje tvrdost a chlad betonových šedí. Socialistická životní kultura 
		je modelována stínem ideologické manipulace směrem k nivelizaci, 
		prefabrikaci a redukci. Hodnotou je stejnost. Stejnost vyprahlosti. To 
		sice dítě neví, ale cítí. Žije uprostřed divnosti, pro kterou 
		v dospělosti nalezne kritické slovo: ABSURDITA.  
		
		Dítě je obklopeno zmrzačenou kulturou a pokřivenou společností. Všemu 
		vládne duch výchovy v kolektivu a pro kolektiv. Něco se tu křečovitě 
		zadrhává. Echo tohoto procesu vyprázdnění rezonuje v dobových plakátech, 
		kalendářích, obrázkových časopisech, novinách, televizním vysílání nebo 
		populární hudbě. Vnější nepřítel (tehdy Západ) je rozpouštěn 
		v nedokonalém zrcadlení jeho vlastní pop-kultury. I socialismus má svůj 
		druh konzumu. Konzum výchovný, byrokratický, prostoupený školením a 
		řídícími orgány, které zastřihují svobodnou bytost v zakrslou bonsaj 
		životně závislou na uměle stanovených podmínkách. Člověk budoucnosti se 
		v socialismu nerozhoduje. Je za něj rozhodováno v plné míře. A jednoho 
		dne rodiče zapomenou dítě u televize a ono poprvé v životě vidí jaderný 
		hřib. Neví, co to je, ale cítí nepatřičnost. Stejně jako když poprvé 
		vidí objímat se muže a ženu v plné nahosti. Svět se počne komplikovat. 
		Zesložiťuje se. A dítě dospívá k jazyku, který začne situace 
		pojmenovávat a rozlišovat. Člověk ztrácí své dětství, aby opět začal 
		bloudit v tom, co si myslel, že konečně obsáhl. A kdesi v druhém plánu 
		vyskakuje „čert z elektriky“, metá na přemýšlivého jedince výsměšné 
		pohledy a varovně připomíná: Atomový věk trvá. A morální zodpovědnost za 
		něj také.  
		
		Petr Vaňous   |