LUBOMÍR TYPLT + RICHARD STIPL
 
     
Galerie Caesar / 5. 11.–28. 11. 2013

LUBOMÍR TYPLT + RICHARD STIPL
...A Z NEBE PADÁ HOŘÍCÍ PES.
 

Vernisáž v úterý 5. 11. v 18 hodin.
 

 


pohled do výstavy / exhibition view


Lubomír Typlt
( 6. 6. 1975, Jilemnice).
Studia: 1993–1997  
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze, obor ilustrace, 
prof. Jiří Šalamoun
1997–2001   
Fakulta výtvarných umění v Brně, obor malířství, prof. Jiří Načeradský
1998–1999  
Kunstakademie Düsseldorf, obor malířství, prof. Markus Lüpertz
2000–2002  
Kunstakademie Düsseldorf, obor malířství, prof. Gerhard Merz
2002–2005  
Kunstakademie Düsseldorf, obor malířství, prof. A. R. Penck  

Malířské dílo Lubomíra Typlta je příznačné svou formální syrovostí 
a obsahovou surovostí. Rozvíjí svůj mýtus o lidském jedinci pomocí malířských prostředků: vytříbené kresebnosti i absurdních prostorových objektů. S oblibou používá techniku kvaše, které mu propojí výrazové přechody mezi kresbou a malbou a jsou charakteristické spontánností, gestickou živostí a formálních vytříbeností.  

Richard Stipl (23. 3. 1968, Šternberk)
V roce 1979 odešel s rodiči do Kanady. 
V roce 1992 zakončil studium na Ontario Colledge of Art v Torontu a získal prestižní kanadskou cenu Governor General’s Award. 
Nyní žije v Praze.

Stipl se po studiích úspěšně prosadil na mezinárodní scéně zejména svými hyperrealistickými kolorovanými sochami, na kterých zachycuje sám sebe na způsob slavných „charakterových hlav“ barokního sochaře F. X. Messerschmidta, zkroucených do bizarních grimas.


...a z nebe  padá hořící pes  

Ironický název výstavy evokuje vstupní sekvenci z filmu Melancholie Larse von Triera. Něco se mění, to, co se mění, může být předem spočítáno, převedeno do názorného modelu, racionalizováno v teorii, ale jaké to vzbudí skutečné lidské reakce, až dojde na lámání chleba, nelze nikdy předem stanovit…

Lubomír Typlt

Poslední obrazy Lubomíra Typlta rozvíjejí zkušenostní aspekty lidského dospívání. Tematizují tělesnou i duševní metamorfózu dítěte v samostatného a svéprávného jedince. Poukazují na dramatické stránky této proměny otevírající zároveň možné výhybky z předpokládaného sociálního vývoje i jeho skryté deformace. Tělo a mysl jsou zde sjednocenou alchymickou situací, z které povstává buď etický řád a smysl pro orientaci ve světě, nebo silový konkurenční chaos plný destrukce a násilí. Zkušenostní aspekty Typlt integruje přímo do vlastní konstituce malby. Námět není oddělen od formy, ale naopak z ní vyrůstá. Brutální, syrová modelace barvy odpovídá sociálnímu násilí, s kterým je dítě poprvé a ostře konfrontováno, a proti kterému nemá a nemůže mít dostatečnou imunitu. Barevnost rezonuje s aktivitou vědomí a obrannými mechanismy toho, kdo poznává, a kdo se pohybuje mezi šokem z prolomení dosavadních jistot a následným vstřebáváním podnětů a jejich integrací do nové kvality proměněného vědomí. Mikrokolektivy hrajících si a zlobících dětí jsou modelovými situacemi spojenými s iniciačními akty poznání. Vše se tu točí kolem slastí a strastí jedince, kolem hladu, moci, násilí a zrychleného rozvoje sexuální energie. Je to dramatické období, kterým se prochází do světa nikdy nekončících nejistot, za které by se ale nikdo nikomu neměl mstít. Neboť všichni jsou v tomto ohledu na jedné lodi.

Richard Stipl

Richard Stipl podrobuje ve svém díle lidskou figuru kritické revizi. Při hledání nové platnosti sochařské figurace pro současnost přetváří autor radikálně její podobu. Socha je tu především modelem, maskou, kostýmem pro evokaci, přehrání nebo dekonstrukci nějakého konkrétního vnitřního pocitu či situace. Odtud úsilí o živou, fungující naturalistickou formu, která by ukazovala tělo nezakrytě, nahé v jeho „vnitřní pravdivosti“. Antická vazba ideálním pojmů na tělesnost v umění je tu překonávána ironizací těla jako myslící a jednající hmoty, něčeho, co se propadá do nutnosti a smrtelnosti vlastní existence. Hmota, která trpí. Právě rozporná vazba mezi tzv. krásou, ošklivostí, časem a jeho nedostatkem, je vyhrocována směrem k odidealizování formy, k důrazu na její deformace, na to, že ona sama - tělesná forma - není ideálním nesmrtelným kánonem, ale že je rovinou fixované paměti, která registruje a zaznamenává své vnitřní rozpory a proměny - a odráží je na svém povrchu. Komunikace mezi hlavou a tělem, nutná pro „provoz“ člověka a jeho sociální fungování, se tu postupně vzájemně odcizuje. Autor tak symbolicky odkazuje k loutkovité povaze soch, jejichž vnitřní rozštěpení prozrazují navenek jednání, gesta i proměny fyziognomie. Hrůza z (potenciální i reálné) bolesti tu emanuje do sebeironie, šoku, paranoických stavů, extatičnosti, chimérické snovosti i lidské agrese. Obrana se stává bezhlavým útokem s jediným cílem – přežít.

Petr Vaňous, Praha, říjen 2013

 

 

… and a flaming dog falls from the sky

The ironic title of this exhibition invokes the opening sequence of Lars von Trier’s film Melancholia. Something is metamorphosing: that something may be calculated in advance, reassigned to an ideological model, rationalised in theory, but how it will actually pique a human reaction, when push comes to shove, cannot ever be determined in advance….

Lubomír Typlt

The most recent paintings by Lubomír Typlt develop experiential aspects of human maturity. Their themes are the corporeal and spiritual metamorphoses of children into the independent individual of legal age. He indicates the dramatic sides of this transformation, opening at the same time the possible detours from the expected social development and its hidden deformations. Body and mind are here combined through an alchemical situation from which he erects either an ethical order and sense of orientation in the world, or a forceful competitive chaos full of destruction and violence. Typlt integrates the experiential aspects into the constitution of the painting itself. The subject is not separated from the form, just the opposite: it grows out of it. The raw, brutal modelling of the paint reflects the social violence with which the child is first, and sharply, confronted; against which he does not, nor can he, have adequate immunity. The paint resonates with the activity of consciousness and the defence mechanisms of he who experiences and he who oscillates between the shock of breaking out of the certainties to date and the subsequent absorption of ideas and their integrations into a new quality of transformative consciousness. The taunting cliques and naughty children are the moulding situations connected with the initiation acts of knowledge. Everything here is happening around the pleasures and sorrows of an individual, around hunger, power, violence and the accelerated development of sexual energy. It is a dramatic period, into which one enters the world of never-ending uncertainties, for which however no one ought ever take revenge against another. For in this respect we are all in the same boat.

Richard Stipl

Richard Stipl in his work subjects the human figure to a critical reevaluation. In searching for new validities in contemporary sculptural figuration, the artist has radically reformed their shape. Sculpture here is above all a model, a mask, a costume for evoking, playing with or deconstructing some specific interior feeling or situation. From this point he strives for a living, working, natural form, which should depict an uncovered body, naked in its “inner veracity”. The classical connection to the ideals of corporeality in art is here surmounted by an ironicising of the body as thinking and acting matter, something which sinks into the necessity and mortality of its own existence. Matter which suffers. Actually it is the inconsistent connection between “beauty”, “ugliness”, “time” and lack thereof, bringing things to a head in the direction of ex-idealisation of form, to an emphasis on its deformation, on that which it itself – the corporeal form – is not in the ideal immortal canon, but is however fixed in the memory, which registers and records its inner conflicts and transformations – and reflects them upon its surface. Communication between the head and the body, necessary for the “operation” of a person and his social functioning, is here gradually and reciprocally alienating. The artist thus symbolically refers to the puppet nature of statues, their inner split reveals the external actions, gestures and transformations of physiognomy. The dread from the (potential and real) pain here emanates into self-irony, shock, paranoid states, ecstasy, chimeric dreaminess and human aggression. Defence becomes a mindless assault with one goal – to survive.

Petr Vaňous, Prague, October 2013

 

 

Lubomír Typlt
En face. 2013
olej na plátně
200 x 145 cm
Lubomír Typlt
Fialový útěk. 2013
olej na plátně
180 x 240 cm
Lubomír Typlt
Rtěnka. 2013
olej na plátně
200 x 145 cm
Lubomír Typlt
Seance. 2013
tempera na papíře
50 x 70 cm
Lubomír Typlt
Údiv. 2013
olej n aplátně
200 x 145 cm

Richard Stipl
Fall. 2001
keramika, šelak, vosk, nalezené předměty
80 x 45 x 16 cm
Richard Stipl
Yes, No, Maybe, Never. 2011
fotografie
180 x 150 cm
Richard Stipl
Heretic 2. 2011
hlína, vlasy, šelak
23 x 17 x 12 cm
Richard Stipl
Heretic 2. 2011
hlína, vlasy, šelak
23 x 17 x 12 cm
Richard Stipl
Spider. 2012
hlína, vosk, nalezené předměty
28 x 30 x 28 cm

 



Celoroční v
ýstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z grantu Ministerstva kultury ČR,
města Olomouce a Olomouckého kraje.


                         © Galerie CAESAR